شرط سودان برای تحویل عمرالبشیر به دادگاه بین‌المللی

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۹ کد : ۱۹۸۲۸۴۰ سرخط اخبار

یکی از اعضای شورای نظامی انتقالی سودان گفت: تصمیم تحویل عمرالبشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی از سوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد نه شورای نظامی انتقالی.

به گزارش سایت شبکه خبری اسکای نیوز، جلال‌الدین شیخ، عضو شورای نظامی انتقالی سودان در کنفرانس مطبوعاتی خود در سفارت کشورش در اتیوپی، گفت: تصمیم تحویل عمر البشیر  به دادگاه کیفری بین‌المللی که متهم به ارتکاب قتل عام و جنایات ضد بشری در دارفور است از سوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد و به شورای نظامی انتقالی مربوط نمی‌شود.

جلال‌الدین شیخ به منظور مشارکت در نشست شورای امنیتی اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرد.

پیشتر شورای نظامی سودان اعلام کرده بود که مخالف تحویل عمرالبشیر یا هر شهروند سودانی دیگر است.

شیخ همچنین تاکید کرد: شورای نظامی قصد دارد که مدت دوره انتقالی دو سال باقی بماند و پس از آن قدرت به قدرت مدنی تحویل داده خواهد شد.

اتحادیه آفریقا که مقرش در آدیس آبابا است، تهدید کرده که در صورت تحویل ندادن قدرت به غیرنظامیان طی ۱۵ روز  عضویت سودان در این اتحادیه تعلیق خواهد شد.

شورای صلح و امنیت آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر شورای نظامی طی تاریخ مشخص شده قدرت را به غیرنظامیان تحویل ندهد اتحادیه آفریقا مشارکت سودان در تمامی فعالیت‌هایش را تعلیق خواهد کرد.

بعد از چهار ماه تظاهرات، ارتش سودان عمر البشیر را که ۳۰ سال در این کشور حکمرانی کرده بود، برکنار کرد و شورای نظامی انتقالی تشکیل داد که دو سال قدرت را در دست خواهد داشت.


نظر شما :