کناره‌گیری مصر از "ناتو"ی عربی در مخالفت با "سیاست‌های متزلزل آمریکا درقبال ایران"

۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۲ کد : ۱۹۸۲۷۲۹ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مصر از ناتوی عربی که اهداف آن علیه ایران است، خارج می‌شود چراکه برنامه دقیقی ندارد و خطر افزایش تنش با ایران را به همراه دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که مصر از تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای تشکیل ناتو عربی خارج شده است. اقدامی که یک ضربه به استراتژی دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران به شمار می‌آید.

یک منبع آگاه گفت که مصر این تصمیم خود را پیش از برگزاری نشست روز یک‌شنبه این ائتلاف در ریاض به اطلاع آمریکا و دیگر شرکت کنندگان رسانده و اعلام کرده است که از مشارکت در این تلاش‌ها انصراف می‌دهد.

قاهره هیئتی هم به این نشست نفرستاد، نشستی که جدیدترین تجمع اعضای این ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای ملزم کردن متحدان عرب به یک پیمان امنیتی، سیاسی و اقتصادی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، موسوم به ناتو عربی بود.

یک منبع آگاه دیگر گفت که مصر به این دلیل از ائتلاف خارج شده است که نسبت به جدیت برنامه‌های آن تردید دارد و تاکنون یک برنامه رسمی مکتوب از آن به دست نیامده است و به‌علاوه خطر افزایش تنش با ایران را به همراه دارد.

این منبع آگاه عرب افزود: باتوجه به عدم قطعیت درباره پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده و اینکه آیا نفر بعدی به مقاصد این ائتلاف پایبند خواهد بود یا نه، سبب شد تا مصر را به سمت خروج از آن سوق دهد.

یک منبع آگاه سعودی در این باره گفت که روند کار به خوبی پیش نمی‌رود.

عربستان سعودی اولین بار در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد تشکیل این ائتلاف را مطرح کرد که یکی از اهداف دیگر آن محدود کردن نفوذ رو به گسترش روسیه و چین در منطقه است.


( ۵ )

نظر شما :