مجموع مبادلات ایران با پاکستان و ارمنستان از ۱.۳ میلیارد دلار گذشت

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۸۱۹۴۱ سرخط اخبار

صادرات ایران به پاکستان در 10 ماهه نخست امسال به یک میلیارد و 19 میلیون دلار رسید و مجموع تجارت جمهوری اسلامی و ارمنستان نیز در در سال گذشته میلادی( 2018 ) به میزان 364 میلیون دلار برآورد شد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدحاجی یوسفی پور» رایزن بازرگانی ایران در پاکستان، رشد 41 درصدی صادرات کشورمان به پاکستان در 10 ماهه امسال را خاطرنشان کرد و گفت: صادرات کشورمان به پاکستان در 10 ماهه 96 ( منتهی به دی) بالغ بر 741 میلیون دلار بود که در همین مدت امسال به یک میلیارد و 19 میلیون دلار رسید.
وی افزود: مشکل روابط بانکی و حمل و نقل مستقیم دریایی بین تهران - اسلام آباد وجود دارد و با فراهم شدن زیرساخت‌های تجاری، به ویژه روابط بانکی، صادرات به پاکستان، به سطح پنج میلیارد دلار خواهد رسید.
رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: واردات از پاکستان در دوره این گزارش با کاهش 31 درصدی همراه شده و حجم واردات ایران از پاکستان، از رقم 365 میلیون دلار در 10 ماهه پارسال، به 236 میلیون دلار کاهش یافت.

** تجارت 364 میلیون دلاری ایران و ارمنستان 
مجموع تجارت ایران و ارمنستان در پایان سال گذشته میلادی به رقم 364 میلیون دلار رسید و این رقم از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق در سال 1991 بی سابقه ارزیابی شده است.
به گفته «محسن رحیمی» رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان، سال گذشته میلادی، مجموع صادرات ایران به ارمنستان 269 میلیون دلار بود که بالاترین میزان صادرات به این کشور، از زمان استقلال محسوب می شود.
وی افزود: این حجم از تجارت در سالی تحقق یافت که از یکسو تحریم‌های بی سابقه آمریکا، تجارت خارجی ایران را با موانع بسیاری روبرو ساخت و از سوی دیگر، کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی، فرصت مناسبی برای نفوذ به بازارهای خارجی و توسعه صادرات فراهم آورد و شهروندان ارمنی را به مرز مشترک و خرید کالاهای مورد نیاز از ایران ترغیب کرد.
رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان؛ عمده محصولات صادراتی ایران به ارمنستان در سال گذشته را گاز طبیعی، انواع محصولات پتروشیمی، تولیدات فولادی، قیر، کاشی و سرامیک، میوه و خشکبار بیان کرد.
به گزارش ایرنا، کالاهای صادراتی ایران به پاکستان شامل ماشین آلات صنعتی، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی می شود.
بالاترین میزان تجارت میان ایران و ارمنستان نیز مربوط به سال 2012، به ارزش 328 میلیون دلار و مشتمل بر 219 میلیون دلار صادرات و 109 میلیون دلار واردات ثبت شده بود.

کلید واژه ها: ایران و ارمنستان ایران و پاکستان


( ۲ )

نظر شما :