محمد علی حکیم: عراق هرگز وارد قطب ضد ایرانی نمی شود

۰۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۸۱۳۶۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که این کشور هرگز وارد قطب ضد ایرانی نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری بغداد الیوم نوشت: 'محمدعلی حکیم' روز شنبه در گفتگویی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درخصوص فشارهای آمریکا برای پیوستن عراق به قطب ضد ایرانی تاکید کرد: چنین درخواست هایی را نمی پذیریم و هرگز وارد قطب بندی علیه ایران نمی شویم.
وزیر امور خارجه عراق گفت: کشورش موضع بیطرفی دارد و وارد درگیری های منطقه ای و بین المللی نمی شود. 
حکیم در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فشار آمریکا برای انحلال سازمان بسیج مردمی (الحشد الشعبی) گفت: چنین درخواست هایی از طرف هر که باشد، نزد ما مردود است، الحشد بخشی از سازمان نیروهای مسلح عراق است و ما اجازه مداخله در این مساله را به کسی نمی دهیم.
مقامات دولت عراق بویژه 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر بارها تاکید کرده است که این کشور جزیی از نظام تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود و برغم تحریم ها، دنبال تقویت روابط با ایران است. 
منابع مختلف خبری در عراق از فشارهای سنگین مقامات آمریکایی از جمله در جریان سفرهای اخیر 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه این کشور به بغداد، برای پیوستن به تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران و پاسخ منفی رهبران عراق گزارش می دهند. 
انحلال الحشد الشعبی نیز یکی از مطالبات و فشارهای مقامات آمریکا به بغداد طی یکسال اخیر بوده است. این فشارها برغم تاکید مقامات عراقی بر نقش کلیدی الحشد در شکست داعش و نیز رسمی بودن این نیرو درچارچوب سازمان نیروهای مسلح عراق، همچنان ادامه دارد. 
آمریکا همچنین در راستای منافع رژیم صهیونیستی و حذف یا تضعیف نیروهای مقاومت در منطقه، در تلاش است برخی شخصیت ها و گروههای الحشد الشعبی عراق را از طریق کنگره در لیست سیاه تروریسم خود قرار دهد. 

کلید واژه ها: محمد علی حکیم ایران و عراق


نظر شما :