آمریکا: هدف کنفرانس ورشو اهریمن جلوه دادن ایران نیست

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۱۳۰۹ سرخط اخبار

آمریکا می‌گوید هدف کنفرانس ورشو که قرار است ماه آتی "به منظور پیشبرد امر صلح و ثبات در خاورمیانه" برگزار شود، این نیست که "ایران را نیروی اهریمنی جلوه دهد". وزیر خارجه ایران کنفرانس لهستان را "سیرک ضد ایرانی" خوانده است.

به گزارش دویچه وله، جاناتان کوهن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، سه‌شنبه ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) در شورای امنیت تصریح کرد که هدف کنفرانسی که قرار است با حمایت آمریکا و لهستان در ورشو برگزار شود، این نیست که در آن چهره‌ای اهریمنی از ایران عرضه شود، بلکه هدف پیشبرد امر صلح و ثبات در خاور میانه است.

قرار است روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) کنفرانسی در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار شود. گفته می‌شود موضوع کنفرانس "صلح و ثبات در خاورمیانه" است. ایده برگزاری این کنفرانس ابتدا از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام شده بود.

کوهن همچنین گفت که موضوع این کنفرانس بررسی فواید برجام نیست؛ توافقی که در سال ۲۰۱۵ با ایران صورت گرفت و آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

کوهن این سخنان را در پی توییتی بیان کرده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نوشته و در آن کنفرانس را به عنوان "سیرک" ضد ایرانی آمریکا محکوم کرده است.

ده‌ها کشور به این کنفرانس دعوت شده‌اند، اما ایران به این کنفرانس دعوت نشده است. به گفته وزیر امور خارجه لهستان، روسیه نیز در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. این موضوع باعث شده است که جمهوری اسلامی برگزاری چنین کنفرانسی را اقدامی علیه منافع و مصالح خود ارزیابی کند.

کوهن این کنفرانس را که در سطح وزیران برگزار خواهد شد، نشستی توصیف کرد که قرار است در آن ایده‌های زیادی ارائه شوند و به پیشرفت طرحی برای "معماری امنیتی قوی‌تر" در خاورمیانه یاری برساند.

مایک پمپئو ۱۱ ژانویه به "فاکس نیوز" گفته بود از اهداف مهم کنفرانس ورشو، حصول اطمینان از این مسئله است که ایران به عنوان عامل "بی‌ثبات‌کننده" در منطقه خاورمیانه نقش‌آفرینی نخواهد کرد.

مخالفت روسیه

واسیلی نبنسیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، کنفرانس برنامه‌ریزی شده از آمریکا در لهستان را، به دلیل اینکه این کنفرانس تنها روی ایران متمرکز است، "غیرسازنده" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبنسیا در برابر شورای امنیت سازمان ملل گفت: «چرا این کنفرانس از ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای منطقه، دعوت به عمل نیاورده است؟» او این اقدام را "غیرسازنده" ارزیابی کرد.

کلید واژه ها: نشست ضدایرانی لهستان


نظر شما :

کامران ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۸
کوهن ها یک خانواده بزرگ اسراییلی هستند. بی طرفی ایشان مرغ مرده را به خنده می اندازد