تلاش جدید کیم جونگ اون برای خروج از بن‌بست با سفر به چین

۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۲ کد : ۱۹۸۱۰۲۶ سرخط اخبار

به گفته تحلیلگران سفر غیرمنتظره رهبر کره شمالی به چین علاوه بر اینکه منجر به یک دوره جدید از نشستها درباره شبه جزیره کره می‌شود، می‌تواند تلاشی به منظور فشار وارد کردن به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم زمان با تداوم بن بست در مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نیز باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از زمانی که نشست بی سابقه رهبران آمریکا و کره شمالی در 2018 در سنگاپور برگزار شد، مذاکرات میان پیونگ یانگ و واشنگتن درباره زرداخانه هسته‌ای کره شمالی به بن بست رسیده است. آمریکا تاکنون تاکید کرده که تحریم‌ها علیه کره شمالی باید تا زمانی که این کشور سلاح‌های هسته‌ایش را تسلیم می‌کند پابرجا باشد، در حالی که کره شمالی نیز شرط کاهش دادن تحریم‌ها را گذاشته است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی که مناسبتی مهم در تقویم سیاسی کره شمالی محسوب می‌شود، گفت: اگر واشنگتن روی رویکرد فعلی‌اش تاکید داشته باشد ما ممکن است گزینه دیگری بجز بررسی یک راه جدید به منظور حراست از حاکمیت و منافعمان نداشته باشیم.

هری کازیانیس، یک کارشناس مرکز منفعت ملی در واشنگتن گفت: رهبر کره شمالی با سفر خود به چین می‌خواهد به دولت ترامپ یادآوری کند همچنان در کنار آن چه که واشنگتن و سئول پیشنهاد می‌دهند گزینه‌های دیپلماتیک و اقتصادی خودش را دارد.

او خاطرنشان کرد: آمریکا باید از بابت هر گونه تلاشی از سوی پیونگ‌یانگ به منظور تقویت روابطش با پکن نگران باشد چرا که تقریبا همه تجارت کره شمالی از طریق چین صورت می‌گیرد و هر گونه بهبود در روابط دو طرف باعث تضعیف راهبرد "فشار حداکثری دولت ترامپ" خواهد شد.

در عین حال وی به همزمانی نشست مقامات آمریکایی و چینی در پکن به منظور رسیدگی به مناقشه تجاری بین آنها اشاره کرد و گفت: این زمانبندی برای طرف چینی نمی‌توانست دیگر از این بهتر باشد و همزمان باعث می‌شود پکن یک کارت کره شمالی داشته باشد که اگر مناسب ببیند با آن بازی کند.

چین همواره از فروپاشی اوضاع در کره شمالی بیم داشته چرا که منجر به سرازیر شدن سیلی از آوراگان به سمت خاک چین شده و در عین حال درونمای استقرار بیشتر سربازان آمریکایی در یک کره متحد شده در مرز با چین را در پی خواهد داشت اما با این وجود در سالهای اخیر دولت چین هرچه بیشتر از بابت سیاستهای کره شمالی ناراحت شده است.

با این حال بهار گذشته کیم جونگ اون تلاش کرد تا به انزوای دیپلماتیک خود پایان دهد و در اولین سفر خارجی خود به عنوان رهبر کره شمالی به چین رفت و با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین دیدار کرد. بعد از این سفر چند سری سفرهای دیگر نزد دو طرف انجام شد هر چند که هنوز رئیس جمهور چین به نوبه خود بازدید رهبر کره شمالی را با سفر به پیونگ یانگ پس نداده است.

پیشتر گمانه زنی‌هایی شده بود که رهبر کره شمالی در انتهای سال 2018 به کره جنوبی سفر می‌کند اما این سفر رخ نداد. همزمان نیز گمانه‌زنی‌های نسبت به امکان برگزاری دومین نشست کیم جونگ اون و دونالد ترامپ وجود دارد. اخیرا رئیس جمهور آمریکا گفت: مذاکراتی بر سر مکان برگزاری این دیدار دوم صورت گرفته است.

چئونگ سئونگ چانگ، یک محقق ارشد در انستیتوی سجونگ در شهر سئول اظهار کرد: سفر اخیر رهبر کره شمالی به پکن می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر این که او به زودی به سئول سفر می‌کند و یا این که دومین دیدار وی با ترامپ برگزار خواهد شد.

سال گذشته میلادی نیز رهبر کره شمالی پیش از هر دو نشست خود با ترامپ و هم چنین مون جائه این، رئیس جمهورکره جنوبی نیز اقدام به سفر به چین کرده بود. در همین حال وی تصریح کرد که در هیئت همراه وی کیم یونگ چول که به نوعی همتای مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در حکومت کره شمالی است، حضور دارد و این نشان می‌دهد که کاهش تحریم‌ها عیله پیونگ یانگ در دستور کار است.

تحت ریاست جمهوری مون جائه این، دولت کره جنوبی در پی تعامل با کره شمالی بوده و تحلیل گران در سئول می‌گویند امیتازاتی از سوی چین می‌تواند احتمال منعقد شدن یک توافق را تقویت کند.

کو یو هوان، یک پروفسور مطالعات کره شمالی در دانشگاه دانگ گوک می‌گوید: کره شمالی در صورتی که کاملا برنامه هسته‌ایش را تسلیم کند احساس تهدید یا عدم امنیت خواهد کرد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: اما اگر پکن به پیونگ یانگ وعده دهد که کمک اقتصادی و امنیت حکومت کره شمالی را در ازای تسلیم سلاح‌های اتمی کره شمالی تضمین می‌کند، این سبب خواهد شد که احساس امنیت کره شمالی بیشتر شود.

او تاکید کرد: پکن نیز همچون واشنگتن به دنبال خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است و در عین حال در فرآیند در جریان بر سر این هدف میان آمریکا و کره شمالی مداخله نمی‌کند.

کلید واژه ها: کره شمالی چین


نظر شما :