طرح جدید اسرائیل هم زمان با اعلام «معامله قرن» رونمایی شد

ادعای مطالبه اموال مفقودی یهودیان ایران و کشورهای عربی

۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عملیات سری برای برآورد ارزش اموال مفقود شده یهودی ها در مغرب، عراق، سوریه، مصر، ایران و یمن طی یک سال و نیم گذشته انجام شده است. 
ادعای مطالبه اموال مفقودی یهودیان ایران و کشورهای عربی

دیپلماسی ایرانی: رسانه های اسرائیلی و عبری زبان ارزیابی اموال یهودی هایی که دارایی های خود را در کشورهای عربی بعد از مهاجرت به فلسطین اشغالی رها کرده اند، آغاز کرده اند، با این هدف که آنها را ترغیب کنند که این اموال را از حکومت های عربی مطالبه کنند. 

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، تلویزیون رسمی اسرائیل گزارش داد که اسرائیل برای اولین بار ارزیابی رسمی از میزان اموال مفقودی یهودی ها در کشورهای عربی ارائه داده که تخمین زده می شود در حدود 250 میلیارد دلار باشد که فقط 50 میلیارد دلار آن تنها در تونس و لیبی است. 

تلویزیون اسرائیل در ادامه گزارش خود افزود که این اقدام دولت اسرائیل در چارچوب آماده سازی برای اعلام طرح صلح امریکا موسوم به «معامله قرن» انجام شده و دولت صهیونیستی قصد دارد ما به ازای باقی اموال باقی مانده از یهودی ها در کشورهای عربی را مطالبه کند.  

این تلویزیون همچنین اشاره کرد که عملیات سری برای برآورد ارزش اموال مفقود شده یهودی ها در مغرب، عراق، سوریه، مصر، ایران و یمن طی یک سال و نیم گذشته انجام شده است. 

به گفته این شبکه تلویزیونی، مجلس اسرائیل، کنست، در سال 2010 قانونی را تصویب کرد که به موجب آن باید در مذاکرات صلح «قضیه غرامت فقدان اموال یهودی ها در کشورهای عربی و ایران روشن شود»، اما بررسی و ارزیابی این اموال تنها در سال گذشته و هم زمان با اعلام ترامپ برای طرح صلحش موسوم به «معامله قرن» انجام شد.  

در این گزارش آمده است که این اموال به مالکان یهودی آنها به خصوص یهودی های عرب بازگردانده نخواهد شد، بلکه در صندوق بین المللی ویژه ای به سود منافع اسرائیل جمع آوری خواهد شد. بر این صندوق صرفا گیلا گملائیل، وزیر برابری اجتماعی اسرائیل با همکاری شورای امنیت ملی این رژیم نظارت خواهد داشت. 

منابع تاریخی می گویند که شمار یهودیانی که از سال 1948 تا 1395 کشورهای عربی را ترک کردند و عازم اسرائیل شدند، 42 درصد ساکنین این رژیم را تشکیل دادند و این مهاجرت سبب شد تا انگیزه اولیه برای اشغال سرزمین های فلسطینی به وجود آید، که به دنبال آن سرزمین های فلسطینی را اشغال کردند و ساکنان اصلی آن را از خانه و کاشانه شان بیرون راندند، بعد از آن بود که سیل مهاجرت یهودیان از اروپا به اسرائیل نیز آغاز شد. 

پیش از این آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل گفته بود: «الآن وقت آن رسیده که ظلم تاریخی که بر یهود رفته است، جبران شود، ظلمی که در آن یهودی ها اموال خود را در کشورهای عربی از دست دادند. نمی توان درباره خاورمیانه صحبت کرد اما از حقوق یهودی ها که مجبور شدند جامعه شکوفای خود را با خشونت ترک کنند، چشم پوشی کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل یهودی ها


( ۶ )

نظر شما :

ویدا ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۴
ایا مردم ایران هیچ هموطن یهودی را از کشوربیرون رانده اند تا غرامت بدهند؟!بهتراست هموطنان یهودی به ایران برگردند واموال خودرا صاحب شوند.اما ما بخاطر دخالت اسراییل در ترور نخبگان علمی مان از انها غرامت میخواهیم .
حامد ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۱۵
ایران و کشورهای غربی هم از خروج مقادیر زیادی ارز و طلا و جواهرات توسط این یهودیان به مقصد اسرائیل شکایت کنند. مدارک وجود دارد.
ابراهیم قدیمی ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۴
یهودیت یکی از ادیان زسمی دولت ایران است. هیچگونه محدودیتی برای یهودیان در ایران وجود ندارد وهنوز در رفت وامد ازادانه هستند .یهودیان همنماینده در مجلس شورای سلامی با حق رای وناظر برمصوبات اند وهم نماینده مذهبیدر دفتر ارتباطات سایر ادیان با رئیس جمهور.مسائل سیاسی ایران واسرائیل جدا از یهودیت است.
ابراهیم قدیمی ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۴۷
دولت پس از انقلاب اموال هیچ کس از ادیان رسمی را تصرف غیر دادگاهی وبعلت مذهب ودین نکرد. اگر اموال تصرف غیر شده است ودولت بی اطلاع است اعلام تا رسیدگی شود.دولت اسرائیل علنا اعلام کرد که اموال دولت ایران را که بصورت وام ویا سرمایه گذاری بوده وتایید دادگاههای بینالمللی دارد را پرداخت نمی کند.
ابراهیم قدیمی ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۵۴
پیشنهاد میکنم جهت اطلاع از جمعیت یهودیان درفلسطین از سال ۱۸۵۰ تا زمان تشکیل دولت اسرائیل وبعد و مهاجرت یهودیان ومبدا انها به دانشنامه جودئیکا که توسط یهودیانی با مطالعه نوشته شده است مراجعه کنید.تصور نمی کنم که یهودیان مهاجر ابتدائی از خاورمیانه بوده باشند.بیشتر اروپائی بودند.
Peace ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۶:۰۱
Israel claiming this to loot Arab countries based on lies.
ابراهیم قدیمی ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۳
به زبان ساده دست پیش گرفتهاند که پس نیافتند.حمله بعلل غیر واقع میکنند که بعلل واقع مورد حمله قرار نگیرند.تصور من ان است که این حرکت به بایکوت اقتصادی ااسرائیل توسط اعراب و حفظ ذخائر مالی خارج از دسترسی اسرائیل انجام خواهد شد. ضرر اسرائیل بیشتر خواهد بود.
در پی عدالت از راه بی عدالتی ۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۹
پس اینهمه املاکی که بعد از انقلاب به بهانه های مختلف و ایجاد وحشت در دل صاحبانش و مجبور شدن به جلای وطن ؛ در ستاد جمع شده میفرمائید صاحبانشون با کمال میل وقف کردن !!؟
ابراهیم قدیمی ۲۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۲:۲۷
اگر سرمایه جمع شده در گروههای اقتصادی سالم را برای پیشرفت اقتصادی ضروری بدانیم که جای صحبت داردنکته لازمه دیگری باید جزئی از واجبات باشد. ان اینکه این سرمایه در محدوده کشور باید فعال وخروج ان بر طبق قوانین بسیار سختگیرانه باید باشد تا بفقر عمومی منجر نگردد.
مجید ۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۲
در جای جای تهران املاک .مغازه های متروکی است .که تصرف نشده ومشهور به اموال هموطنان یهودی مان است.به کشور خود جایکه هزاران سال زندگی کردید برگردید.شماها یکی از ایرانی ترین اقوام ایرانی هستید.وصله یهودی ستیزی به ملت نجیب ومهمان دوست ایرانی نمی چسبد.