منوچین مخالف قطع ارتباط ایران با سوئیفت است

ترامپ در حال عقب نشینی از استراتژی فشار حداکثری

۰۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۰ کد : ۱۹۷۹۸۱۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
برای ستیزه جویان مخالف ایران ، هراس کنونی این است که خلف وعده ترامپ از اعمال "فشار حداکثری" مفری پدید آورد که ایران را از تحریم ها مصون نگه دارد
ترامپ در حال عقب نشینی از استراتژی فشار حداکثری

فیلیپ کلین

دیپلماسی ایران
: ایران ستیزان، در کنگره ایالات متحده و اتاق فکرهای سیاسی از بیانیه های استیون منوچین، وزیر خزانه داری و گزارش های اخیر رسانه ها مبنی بر اینکه دولت ترامپ آماده می شود تا اجازه دهد ایران به طریقی در سوئیفت باقی بماند، عصبی هستند.

پیش از آنکه دیپلماسی اوباما باعث نجات اقتصاد ایران شود، ارتباط این کشور با سوئیفت در سال 2012 قطع شد و اقتصاد ایران را به آستانه فروپاشی رساند. جنگ طلبان می گویند دسترسی ایران به شبکه مالی جهانی به ایران اجازه کمک مالی به شبه نظامیان و بی ثباتی منطقه می دهد و حتی ممکن است راه تامین مالی برنامه هسته ای ایران را تسهیل کند.

در حال حاضر، اقتصاد ایران با دردسرهای قابل توجهی مواجه است، و قطع شدن دسترسی ایران به سوئیفت می تواند فشار سهمگینی به حکومت وارد کند. اجازه دسترسی به سوئیفت  به مثابه پرتاب جلیقه نجات برای ایران است. کشورهای اروپایی که مراودات اقتصادی چشمگیری با ایران دارند با تمام وجود می جنگند تا ایالات متحده از وارد شدن به این تحریم پرهیز کند.

هنوز هیچ چیز رسمی اعلام نشده و ممکن است نهایتا ترامپ تمام تحریم ها را اعمال کند. در گذشته او به زیر پا گذاشتن مشاوره های مقامات کابینه و تصمیم گیری بر اساس غرائز خود شهره شده است، او در زمان خروج از توافق هسته ای ایران اینطور عمل کرد. بیانیه های جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو ، وزیر خارجه علیه ایران کماکان ستیزه جویانه است. اما مواضع اخیر منوچین از احتمال مذاکرات حکایت دارد. وی چند روز پیش به رویترز گفت: "می توانم به شما اطمینان خاطر بدهم که تراکنش های تحریم شده نباید رخ دهد؛ چه از طریق سوئیفت و چه از طریق مکانیسم های دیگر. تمرکز ما این است که تحریم ها اعمال شود." با این حال وی به وال استریت ژورنال گفته است که اجازه می دهد تراکنش های "بشر دوستانه" انجام شود. 

مواضع او فضا را برای سیاستی ایجاد می کند که طی آن تراکنش ها صرفا به نحوی از انحا قابل رصد است. اجازه انجام تراکنش های "بشر دوستانه" می تواند مفر قابل توجهی برای ایران پدید آورد، آنچنان که در گذشته هم ایران با استفاده از ایده "بشردوستانه" بودن تراکنش ها تحریم های بین المللی را دور زده است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود آورده که منوچین این پیام را مخابره کرده که ایالات متحده احتمالا سوئیفت که در بلژیک مستقر است را مجبور نخواهد کرد که ارتباط بانک های ایران با شبکه بانکی جهانی را قطع کند. به گفته مقامات مطلع در دولت وزیر خزانه داری آمریکا به دولت های خارجی گفته است که ایالات متحده در این خصوص رویکرد تقابلی کمتری خواهد داشت.

روزنامه عبری اسرائیل هیوم نیز گزارش داده که دولت اسرائیل مطلع شده که دولت ترامپ در خصوص فشار بر اروپایی ها برای تحریم سوئیفت نرمش به خرج داده است. آدام کردو در وبسایت فیری بیکن نیز به نقل از مقامات آمریکایی این تصمیم را تایید کرده است.
یکی از مقامات وزارت خزانه داری به او گفته است: "وزیر منوچین به عنوان بخشی از استراتژی معنادار دولت برای تحت فشار قرار دادن کلیت فعالیت های بی ثبات سازانه ایران، کارزار اقتصادی شدیدی علیه ایران به راه انداخته است و فشارهای بیشتری نیز در راه هستند. وزارت خزانه داری روشن کرده است که به قطع دسترسی بازیگران بد، از جمله بانک های مشخص، از شبکه بین المللی مالی به شیوه های متفاوت ادامه خواهد داد. ما همچنین  علیه آنهایی که به انجام تراکنش های ممنوعه با نهادهای ایرانی، با هر مکانیسمی، مبادرت ورزند اقدام خواهیم کرد. ما به صورت خاص در خصوص تحریم های آتی علیه سوئیفت یا هر نهاد دیگری نظر نخواهیم داد."

ایده فشار "شدید" تنزل از سیاست "فشار حداکثری" است که ترامپ وعده داده بود و بولتون و پومپئو نیز بر آن تاکید کرده بودند. "شدید" یعنی فشار قدرتمند ، حال آنکه "حداکثری" به این معنا بود که دولت ایالات متحده از تمام ابزارهای تحریمی خود برای مچاله کردن حکومت ایران استفاده کند.

برای ستیزه جویان مخالف ایران، هراس کنونی این است که خلف وعده ترامپ از اعمال "فشار حداکثری" مفری پدید آورد که ایران را از تحریم ها مصون نگه دارد و به ایرانی ها اجازه درگیر شدن در تجارت بدهد ، فراتر از آن نشانگر فقدان اراده از سوی آمریکا باشد که در آینده ایران و متحدان اروپایی را تشویق کند ترامپ را به عقب برانند.

منبع: واشینگتن اگزمینر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تحریم های وزارت خزانه داری تحریم سوئیفت عقب نشینی ترامپ از فشار حداکثری


( ۲ )

نظر شما :

حسینی ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۶
جهان متمدن کماکان بر اساس قانون جنگل اداره می شود و سازمان ملل و شورای امنیت هم حربه ای در دست ابرقدرتها برای له کردن کشورهای ضعیف است چگونه است که کشوری با عهد شکنی از برجام خارج شده و از بقیه کشورها هم می خواهد در اعمال تحریمهای غیرقانوی ویرا همراهی کنندو انها هم از این عمل غیرقانونی تبعیت می کنند تا مردم ایران زیر این فشارها له شوند