چین تسلیم آمریکا نخواهد شد

نبرد شدید میان ترامپ و ژی جینپینگ

۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۷۹۲۹۸ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
نرامپ دچار این خطای محاسبه شد که می تواند چین را مجبور کند تسلیم تعرفه های تجاری اش شود. او نتوانست ژی جینپینگ را ذره ای تکان دهد.
نبرد شدید میان ترامپ و ژی جینپینگ

رابین رایت

دیپلماسی ایرانی: پرزیدنت ترامپ علی رغم چالش های سیاسی عمیقی که در آمریکا با آن مواجه است، تنش ها را در صحنه بین المللی افزایش داده است و چهارشنبه هفته گذشته در یک سخنرانی پر شور چین را متهم به دخالت در انتخابات ایالات متحده کرد. بر اساس این اتهام هدف چین شکست دادن جمهوری خواهان و مجازات دولت او است.  وی گفت: "آنها نمی خواهند من، یا ما، پیروز شویم چرا که من اولین رئیس جمهور در تاریخ هستم که در تجارت چین را به چالش کشیده ام." وی این اظهارات را در جمع نمایندگان چهارده عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد، اکثر آنها رهبران کشورهای شان بودند. چند ساعت بعد در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور گفت: "یکی از چیزهایی که تلاش می کنند انجام دهند این است که مردم را قانع کنند علیه دونالد ترامپ باشند. وی گفت پرزیدنت ژی جینپینگ، کسی که بعد از به قدرت رسیدن ترامپ، جزء اولین نفراتی بود که با او دیدار کرد، "شاید دیگر درزمره دوستان من قرار نگیرد."

این اتهام به ویژه به این دلیل تهاجمی بود که رئیس جمهور تقریبا به صورت علنی در نیویورک هیچ حرفی علیه مداخله روسیه در گذشته یا امروز در انتخابات ایالات متحده مطرح نکرد.

وی چین را به خاطر ضمیمه چهار صفحه ای در روزنامه دی موینز رجیستر در شماره یکشنبه هفته گذشته به باد انتقاد گرفت. او پس از پایان نشست سازمان ملل در متن توئیتی به همراه عکس هایی از صفحات ضمیمه مذکور این نشریه چاپ آیووا به چین اتهام زنی کرد. او نوشت: "چین در واقع تبلیغات به منظور پروپاگاندا در روزنامه دس موینز رجیستر قرار داده است و سعی کرده این تبلیغات شبیه اخبار عادی به نظر آید."

تلاش برای خرید فضای روزنامه ها – برای تبلیغات تکی یا ضمیمه – توسط دولت های خارجی امری رایج است و این موضوع به دولت های خیلی قدیمی آمریکا باز می گردد. این موضوع با اتهام  دستکاری مخفیانه هوشمند شبکه های اجتماعی و افکار عمومی آمریکا توسط روسیه فاصله بسیار زیادی دارد.

اتهام ترامپ به مثابه عمیق تر شدن زخمی است که به واسطه عدم توازن تجاری میان واشنگتن و پکن و وضع تعرفه های جدید توسط ایالات متحده به وجود آمده بود. جنگ تجاری که تازه آغاز شده می تواند به واسطه جنجال ها در عرصه داخلی سیاست آمریکا و عواقب دیپلماتیک چشم گیر آن وارد فاز تازه ای شود؛ آن هم در زمانه ای که چین بیش از هر زمانی به یک قدرت جهانی بدل شده است و مقامات سابق ایالات متحده می گویند شاید تمام تقصیرها متوجه چین نباشد. آبراهام دنمارک، مقام ارشد سابق در پنتاگون و سی آی اِی که اینک مدیر  بخش آسیا در موسسه وودرو ویلسون است می گوید: "باید روشن بگویم: چین به تلافی جنگ تجاری که رئیس جمهور به راه انداخت دست به عمل زده است." او می افزاید: "چین هم با پروپاگاندا و هم با تحریم های تلافی جویانه دقیقا به تعرفه های تجاری رئیس جمهور و سیاست های او پاسخ داده است. آیا چین تلاش دارد در سیاست های آمریکا مداخله کند؟ بله. آیا باید فکر این روزها را می کردیم؟ به طور حتم."

دنمارک می گوید پکن سال ها قبل از روی کار آمدن پرزیدنت ترامپ در واشنگتن پست آگهی چاپ می کرده است. او در مصاحبه با من گفت: "این موضوع باعث نمی شود ماجرا قابل قبول شود. اما بین اثر گذاری و مداخله تفاوت وجود دارد. کاری که چین کرد اثر گذاری بود. کار روسیه مداخله بود."

سفیر فعلی ایالات متحده در چین، تری برانداستاد، فرماندار قدیم آیووا است و یکی از منصوبان ترامپ. آیووا همچنین برای پایگاه سیاسی ترامپ حائز اهمیت است.

رایان هاس، عضو سابق شورای امنیت ملی و کارشناس سابق در وزارت خارجه در امور چین که اینک در انستیتو بروکینگز مشغول است می گوید: "ترامپ دچار این خطای محاسبه شد که می تواند چین را مجبور کند که تسلیم تعرفه های تجاری اش شود. او نتوانست ژی جینپینگ را ذره ای تکان دهد، رهبری که مسائل داخلی سیاسی خودش را دارد. احتمال اینکه ترامپ بتواند در مساله تعرفه ها ژی را به سمت خود جلب کند اینک کاهش یافته است. این روایت در چین رونق گرفته است که ترامپ نه فقط در پی اعمال تعرفه های آزار دهنده، بلکه در پی مقابله با خیزش چین است و این روایت فضای اندکی در اختیار ژی قرار می دهد که به مطالبات ترامپ تن دهد.

منبع: نیویورکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ تجاری چین و آمریکا مداخله چین در انتخابات آمریکا سیاست ترامپ در قبال چین تنش میان چین و آمریکا


( ۴ )

نظر شما :