هیچ کس از دیپلماسی ترامپ علیه ایران حمایت نمی کند

سیاست "تغییر رژیم" خریداری ندارد

۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۷۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
زمانی که برخی از واردکنندگان اصلی نفت ایران همچون هند، خرید نفت از ایران را کاهش دهند؛ اقتصاد ایران فلج خواهد شد. به طور قطع واکنش ایران به این دست تحریم ها خصمانه خواهد بود.
سیاست "تغییر رژیم" خریداری ندارد

تام روگان

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ در متحد کردن جهان حول سیاستش علیه ایران کامیاب نخواهد شد. هر چند شخص پرزیدنت ترامپ این طور فکر نمی کند. در یکی از چند توئیتری که روز جمعه منتشر کرد او به نظر پیروز می آمد:

"هفته آینده من ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران را عهده دار خواهم بود."
دونالد جی . ترامپ – 21 سپتامبر 2018

ترامپ می خواهد از این نشست برای ایجاد اجماع به منظور قطع دسترسی ایران به اقتصاد جهانی استفاده کند. اما این اتفاق رخ نخواهد داد. اول اینکه نزدیک ترین متحدان ایالات متحده که منافعی با ایران دارند (بریتانیا ، فرانسه و آلمان) قصد دارند از خروج ایران از توافق هسته ای 2015 جلوگیری کنند. 

در حالی که آنها می کوشند به منظور اجتناب از تحریم های ایالات متحده، ردپای اقتصادی خود در ایران را کمرنگ کنند، اما از کارزار فشار گسترده دولت ترامپ پشتیبانی نخواهند کرد. چین و روسیه همین قدر هم به مطالبات ایالات متحده پاسخگو نیستند. در حقیقت جدا از این که از تحریم های جدید ایالات متحده حمایت نمی کنند، که در واقع سرمایه گذاری های خود در ایران را تقویت هم کرده اند.

پس ایالات متحده با چه کشورهایی تنها می ماند؟

خوب، اسرائیل پشت آمریکا است. اما جاه طلبی های دولت ترامپ نیز نباید دست کم گرفته شود. هر چه نباشد، ترامپ و مایک پومئو، وزیر امور خارجه صرفا برای تغییر رفتار ایران فشار نمی آورند؛ آنها به دنبال تغییر رژیم هستند.

این را از پیش شرط هایی می فهمیم که ترامپ برای ایران در نظر گرفته است تا در مقابل اش ایالات متحده دیگر بار به برنامه جامع اقدام مشترک  ملحق شود. این مطالبات طوری طراحی شده است که قبول آن در ساختار کنونی حکومت ایران غیر ممکن باشد. نشانه های بیشتر از جاه طلبی ایالات متحده در ماه نوامبر مشخص خواهد شد، زمانی که تحریم های ایران صادرات نفت ایران را نشانه رود. زمانی که برخی از واردکنندگان اصلی نفت ایران همچون هند، خرید نفت از ایران را کاهش دهند؛ اقتصاد ایران فلج خواهد شد. به طور قطع واکنش ایران به این دست تحریم ها خصمانه خواهد بود.

اگر می شد از این سیاست امتیازات معقول بیرون کشید من از آن حمایت می کردم (مثلا مسائل مربوط به موشک های بالستیک یا فعالیت های سپاه پاسداران)، اما جاه طلبی های ترامپ بزرگ تر از این حرف ها است و سرشار از مخاطرات بزرگ به خاطر فواید اندک  است (اصلا مشخص نیست که فروپاشی حکومت کنونی در ایران به معنای به قدرت رسیدن یک نیروی میانه رو باشد.)

فارغ از این؛ ما نباید خودمان را گول بزنیم. حرف ایالات متحده برای تغییر رژیم در سطح بین المللی خریداری ندارد.

منبع: واشنگتن اگزمینر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: نتیجه تحریم های ترامپ عدم حمایت اروپا از آمریکا سرمایه گذاری چین و روسیه


( ۴ )

نظر شما :

Aa ۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۷
من نگرانم وارد مذاکره شوید و خواسته های امریکا چنان غیر مقولانه وغیرعملی باشد که کار را به جاهای باریک بکشاند.اولین شرط ایران برای مذاکره مجدد باید قبول و بازگشت ترامپ به قرارداد دست نوشته خود آمریکا باشد و دستور توقف تحریم ها..