بی تفاوتی رئیس جمهوری آمریکا به توصیه های مشاورانش

ترامپ بر تمرکز بر ایران در شورای امنیت اصرار دارد

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۷۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پس از آنکه ایالات متحده ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده گرفت، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ترامپ شخصا ریاست جلسه بزرگ ترین صحنه دیپلماتیک جهان را بر عهده می گیرد تا به «نقض قوانین بین الملل توسط ایران و بی ثباتی عمومی که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است»، رسیدگی کند. این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با مناقشات بسیاری همراه شد و در نهایت، هفتم سپتامبر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه نشست بر «موضوعات گستره تری» از جمله «منع گسترش سلاح های کشتار جمعی» به علاوه اقدامات های بی ثبات کننده ایران تمرکز خواهد داشت. به نظر می رسد بی ثباتی ها در کاخ سفید که از زمان روی کار آمدن ترامپ کاملا مشهود بوده، گریبان شورای امنیت را نیز گرفته چرا که رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری بار دیگر موضوع نشست شورا را تغییر داده است و می خواهد درباره ایران صحبت کند.
ترامپ بر تمرکز بر ایران در شورای امنیت اصرار دارد

نویسنده: جاستین سینک

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت که موضوع جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در چند روز آینده برگزار می شود، ایران خواهد بود. این در حالی است که مقامات کاخ سفید سعی داشتند رئیس جمهوری را به برگزیدن موضوعی گسترده تر ترغیب و از بروز مناقشات احتمالی بین دموکراسی های غربی جلوگیری کنند. این مقامات اصرار داشتند موضوع گسترده «تلاش ها برای مقابله با گسترش تسلیحات جمعی» به عنوان موضوع نشست مطرح شود.

تفاوت بین این دو موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که اگر تمرکز نشست بر ایران باشد، طبق قوانین سازمان ملل متحد این کشور می تواند نماینده ای در جلسه داشته باشد و این مساله می تواند نشست شورای امنیت را به صحنه ای دراماتیک و هیجانی تبدیل کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند و انتخاب موضوع ایران برای نشست شورای امنیت توسط ترامپ، احتمال رویارویی روسای جمهوری دو کشور را افزایش می دهد.

ترامپ جمعه در توئیتی نوشت: «هفته آینده ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران را بر عهده خواهد داشت!»

تمرکز صرف جلسه شورای امنیت بر ایران همچنین می تواند ایالات متحده را منزوی کند. دیگر قدرت های جهانی در کمیته شورای امنیت از جمله فرانسه و بریتانیا که متحدان دیرینه ایالات متحده به شمار می روند، از اقدام یک جانبه ترامپ به خروج از توافق بین المللی هسته ای ایران، انتقاد کرده اند.

هنوز مشخص نیست که توئیت ترامپ از تغییر رسمی موضوع نشست روز چهارشنبه خبر می دهد یا خیر؛ اما نکته برجسته درباره این پیام این است که نشان می دهد آشفتگی و اختلافات بر سر وسعت موضوع انتخابی همچنان ادامه دارد.

در ابتدای امر این نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بود که اوایل این ماه اعلام کرد ایران موضوع اصلی نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ خواهد بود؛ اما دیگر مقامات از جمله سارا سندرز، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید گفتند که این نشست بر موضوع وسیع تر منع گسترش تسلیحات جمعی تمرکز خواهد داشت.

هیلی در جلسه مطبوعاتی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه در خصوص جلسه شورای امنیت در روز چهارشنبه همین هفته گفت: «در ابتدا تصمیم داشتیم که موضوع جلسه ایران باشد، اما اتفاقات در جهان به یک بحث گستره تر انجامید. از این رو، درباره منع گسترش تسلیحات جمعی گفت و گو خواهیم کرد و آنچه می توانیم به عنوان جامعه بین الملل در جهت پیشرفت در این زمینه انجام دهیم.»

دیپلمات های ایالات متحده در حال انتشار اسنادی هستند که نشان می دهد رییس جمهوری این کشور قصد دارد نشست شورای امنیت را به گفت و گو درباره موضوعات گسترده تری همچون اعمال و اجرای قطعنامه های شورای امنیت در رابطه با محدودیت تولید و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی جلسه را به بحث گسترده تر درباره نحوه اجرای و اجرای قطعنامه های شورای امنیت، محدود سازی توسعه و استفاده از سلاح های کشتار جمعی اختصاص بدهد. کاخ سفید تاکنون به هیچ درخواستی برای اظهارنظر درباره اینکه موضوع جلسه شورای امنیت بار دیگر به صورت رسمی تغییر کرده یا خیر، پاسخ نداده است.

به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا که از برنامه ترامپ برای نشست های سازمان ملل اطلاع دارند، انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا با رهبران اروپایی بر سر این مساله که توافق هسته ای ایران یک شکست تمام عیار بوده، به مجادله بپردازد. ترامپ همچنین به آنها خواهد گفت که شرکت های اروپایی برای حفظ روابط خود با ایالات متحده، چاره ای جز ترک ایران نخواهند داشت.

منبع: بلومبرگ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ایران توافق هسته ای ایران نشست شورای امنیت برجام ترامپ آشفتگی در کاخ سفید سفر روحانی به نیویورک مخالفت بریتانیا و فرانسه با ترامپ


نظر شما :