واشنگتن با فروش از ذخایر راهبردی موافقت کرد

نگرانی ترامپ از فشار تحریم های ایران بر بازار نفت

۰۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۵۶۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
در ادامه تشدید فشارهای ایالات متحده بر ایران، قیمت نفت در چند روز گذشته روندی افزایشی داشته و بازارهای بین المللی را تحت فشار قرار داده است. آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد برای تزریق نفت به بازار، ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد می کند. این در حالی است که بانک فرانسوی «بی ان پی پاریبا» پیش بینی کرده تولیدات نفت اوپک در پی تحریم های ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به امسال کاهش داشته باشد و از ۳۲.۱ میلیون به ۳۱.۷ میلیون بشکه در روز برسد.
نگرانی ترامپ از فشار تحریم های ایران بر بازار نفت

نویسنده: گرگوری مِیِر

دیپلماسی ایرانی: دولت ایالات متحده با فروش نفت خام از ذخایر راهبردی خود موافقت کرد؛ اقدامی که در شرایط کنونی که واشنگتن فشارها را بر تهران افزایش داده، امکان تزریق منابع اضافی به بازار نفت را برایش فراهم می آورد.

وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد یازده میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی برای تحویل در بازه زمانی اول اکتبر تا 30 نوامبر در بازار ارائه خواهند شد. طبق اعلام وزارت انرژی امریکا، فروش این میزان نفت از الزامات قانون بودجه سال 2015 و قانون بهداشت و درمان تصویب شده در 2016، محسوب می شود.

ذخایر استراتژیک نفتی در دهه 1970 و پس از آن مقرر شد که اقتصاد ایالات متحده در پی یک تحریم نفتی فلج شد. حجم این ذخایر تا سال 2011 به 727 میلیون بشکه نفت در کاروان هایی در سواحل تگزاس و لوئیزیانا می رسید. این ذخایر عمدتا برای رسیدگی به کمبود سوخت ناشی از فوریت هایی همچون طوفان کاترینا در سال 2005 و فروپاشی تولیدات نفتی لیبی در سال 2011 مورد استفاده قرار گرفته است.

باتوجه به افزایش تولیدات داخلی نفت در ایالات متحده، قانون گذاران در سال های اخیر فروش میزانی از این ذخایر در جهت تامین بودجه دولت فدرال را خواستار شده اند. کنگره از سال 2015 تاکنون پنج قانون در ارتباط با فروش نفت از ذخایر استراتژیک تصویب کرده که طبق تحلیل های انجام شده توسط مرکز سیاست های انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا، حجم این ذخایر را تا سال 2027 به 410 میلیون بشکه کاهش می دهد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی انرژی، از زمان صدور مجوز برای فروش نفت از این ذخایر توسط کنگره در اوایل سال 2017 تا کنون حجم این ذخایر به 660 میلیون بشکه تقلیل یافته است.

اما زمان بندی فروش در پاییز امسال جالب توجه است، چرا که این ذخایر درست وقتی در بازار عرضه می شوند که تحریم ها علیه ایران صادرات نفتی اش را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهد. شرکت مشاوره شرکای انرژی «کلیر ویو» با اشاره به این مساله که طبق مقررات مجوز فروش، اول اکتبر زمانی است که دولت دونالد ترامپ قادر خواهد بود نفت از این ذخایر را در بازار عرضه کند، گفت: «استفاده از نزدیکترین فرصت ممکن که طبق قانون امکان فروش فراهم می آید، نشان دهنده نگرانی رئیس جمهوری دونالد ترامپ از فشار موجود در بازار نفت است که از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران ناشی شده.» این شرکت مشاوره در زمینه انرژی افزود این احتمال وجود دارد که کاخ سفید مجوز فروش فوریتی 30 میلیون بشکه دیگر نفت از ذخایر استراتژیک را در ارتباط با تحریم های ایران به اجرا بگذارد.

منبع: فایننشال تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم های نفتی علیه ایران ذخایر راهبردی نفتی آمریکا خروج ترامپ از توافق هسته ای فشار بر بازار نفت


( ۳ )

نظر شما :