اردوغان دست به دامن امیر قطر

کویت به تقاضای مالی ترکیه جواب رد داد

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می گویند که آلبایراک از همتای کویتی خود خواسته بود که دولت کویت ۵۰۰ میلیون دینار کویتی که معادل ۱.۶ میلیارد دلار امریکا می شود با هدف حمایت از لیره ترکیه و نجات آن کمک کند اما کویت با این تقاضا موافقت نکرد و به اطلاع طرف ترکیه ای رساند که اطلاعات کویت نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ترکیه روز به روز بدتر خواهد شد و کویت تمایل ندارد خود را درگیر این مساله کند.
کویت به تقاضای مالی ترکیه جواب رد داد

دیپلماسی ایرانی: وزارت دارایی کویت وام مورد تقاضای ترکیه را رد کرد.

برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه برای دریافت کمک مالی از کویت روز دوشنبه به این کشور سفر کرده بود که این سفر نتیجه ای در بر نداشت.

منابع مطلع به وبسایت «احوال ترکیه» گفته اند که آلبایراک با نایف الحجرف، همتای کویتی خود در فرودگاه کویت دیدار کرد اما این دیدار کوتاه بود و بیش از 40 دقیقه به طول نینجامید. آلبایراک از کویت خواسته بود که برای نجات لیره ترکیه که این روزها با سقوط بی سابقه ای مواجه شده است به آنکارا کمک کند.

وزارت دارایی کویت با صدور بیانیه ای درباره این دیدار گفت که دو طرف در این جلسه درباره وضعیت مالی در کویت و آخرین تحولات اقتصادی در ترکیه صحبت کردند، همچنین سرمایه گذاری های متعدد کویت در ترکیه بخش دیگری از گفت وگوهای دو طرف بود.

منابع آگاه می گویند که آلبایراک از همتای کویتی خود خواسته بود که دولت کویت 500 میلیون دینار کویتی که معادل 1.6 میلیارد دلار امریکا می شود با هدف حمایت از لیره ترکیه و نجات آن کمک کند اما کویت با این تقاضا موافقت نکرد و به اطلاع طرف ترکیه ای رساند که اطلاعات کویت نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ترکیه روز به روز بدتر خواهد شد و کویت تمایل ندارد خود را درگیر این مساله کند.

وزارت دارایی کویت روز دوشنبه اعلام کرد که تقاضای کمک 500 میلیون دیناری ترکیه از این کشور برای تقویت لیر ترکیه از اساس دروغ است. این وزارت خانه با صدور بیانیه ای مطبوعاتی گفت آن چه دو طرف درباره آن گفت وگو کردند اوضاع مالی کویت و آخرین تحولات اقتصادی در ترکیه و همچنین سرمایه گذاری های متعدد کویت در ترکیه بود. در این بیانیه تاکید شده است که طرف ترکیه ای به هیچ وجه برای حمایت از واحد پولی ترکیه تقاضایی نکرد و هیچ توافقی در این باره صورت نگرفت.  

بعد از شکست ترکیه در گرفتن کمک مالی از کویت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تماس گرفت و از او خواست کمکی فوری برای کاهش بحران اقتصادی اخیر ترکیه به دولت او کند. قطر به مثابه آخرین گزینه برای ترکیه محسوب می شود. ترکیه متحد مهم قطر است، به خصوص در بحران سیاسی اخیری که برای قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وجود آمده این اتحاد تقویت هم شده است. ترکیه در اراضی قطر پایگاه نظامی دارد و زمانی که کشورهای عربستان سعودی و سه کشور عربی دیگر قطر را مورد تحریم قرار دادند برای تقویت اقتصاد آن تلاش کرد. روابط عمومی دولت قطر در این رابطه گفت که «ترکیه متحدی است که می توان به آن اعتماد کرد. ما به قدرت اقتصادی ترکیه اعتماد کامل داریم و به سرمایه گذاری هایمان در این کشور مثل همیشه ادامه می دهیم.»

یک بانکدار حوزه خلیج فارس در گفت وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: «انتظار می رود قطر از نخستین کشورهایی باشد که ترکیه به آن رجوع می کند تا حمایت آن را جلب کند.»

این در حالی است که قطر در وضعیت مالی ویژه ای به سر می برد، برای همین شاید نتواند طرف ترکیه را در منازعه اش با ایالات متحده بگیرد، به خصوص که ایالات متحده در کنار ترکیه در آن جا پایگاه دارد. قطر در عین حال تلاش می کند در منازعه اش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت امریکا را جلب کند.

بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که در شرایطی که ترکیه سالانه بیش از 200 میلیارد دلار برای حفاظت از اقتصاد خود پول از خارج دریافت می کند، شاید نتواند بیش از این در برابر فشارهای دولت امریکا طاقت بیاورد و در آخر تسلیم ترامپ خواهد شد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان تلاش می کند برای حل بحران اقتصادی خود دست به دامن روسیه و چین نیز بشود. این مساله می تواند بر تنش های ترکیه در رابطه با غرب بیفزاید.

آتیلا یسیلادا، مشاور شرکت «گلوبال سورس بارتنرز» در استانبول به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «جراتی که اردوغان پیدا کرده است و لحنی که به کار می برد نشان می دهد که او به دنبال شرکای دیگری می گردد.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بحران اقتصادی ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۱۲ )

نظر شما :