نشست ترامپ با پوتین

آنچه اروپایی ها از آن می ترسند

۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۵۵۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
این خطر وجود دارد که ترامپ امتیازاتی بیش از حد به پوتین بدهد و در قبالش چیزی نصیبش نشود تنها برای اینکه به ظاهر نشست خوبی داشته باشد.
آنچه  اروپایی ها از آن می ترسند

یاسمین سرهان

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، با پوتین دیدار کرده اند اما وقتی دیدار پرزیدنت ترامپ با پرزیدنت ولادیمیر پوتین قطعی شد، اروپایی ها آن را یک دیدار معمولی ندانستند.

این دیدار در شرایطی رخ می دهد که ترامپ با سازمان اطلاعاتی اش اختلاف نظر دارد. سازمان اطلاعاتی آمریکا معتقد است که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ترامپ دخالت کرده است. ترامپ پنجشنبه در توییتر نوشت: "روسیه مدام می گوید که در انتخابات ما دخالت نکرده است!" – ارزیابی های اطلاعاتی آمریکا خلاف این موضوع را نشان می دهد. ترامپ همچنان بر سر موضوعاتی مانند سیاست های تجارتی، تغییرات آب و هوا و توافق هسته ای ایران، با متحدان اروپایی آمریکا اختلاف نظر دارد. با توجه به رفتارهای دمدمی مزاج ترامپ در قبال ناتو، رهبران اروپایی آشکارا در این مورد صحبت کرده اند که اروپا نیاز دارد روی پای خودش بایستد. همه ی این مسائل، فرصتی مغتنم را برای پوتین فراهم کرده، کسی که مدت های مدیدی است به دنبال تفرقه افکنی میان متحدان غربی است.

اگر چه ترامپ قبلا با پوتین دیدار داشته اما این اولین نشست آنها محسوب می شود. آنها قرار است 16 ژوئیه در هلسینکی با یکدیگر دیدار و بر سر جنگ در سوریه، روابط آمریکا و روسیه و سایر مسائل امنیتی مذاکره کنند. قبل از دیدار با پوتین، ترامپ در نشست ناتو شرکت خواهد کرد و سفری به انگلیس خواهد داشت.

دیدار با پوتین نیست که موجب نگرانی رهبران کشورهای اروپایی است چون خود آنها به طور منظم با پوتین دیدار می کنند. موضوع نگران کننده این است که آنها نمی دانند که این نشست چه پیامدهایی خواهد داشت. چون ترامپ مدام علاقه اش را برای بی ثبات کردن کشورهای اروپایی نشان می دهد. او تعرفه های بالایی را بر واردات استیل و آلومینیوم از اتحادیه ی اروپا و سایر متحدان آمریکا بسته است. ترامپ اروپایی ها را تهدید کرده است که همین کار را با صنعت خودروسازی انجام خواهد داد. ترامپ نشست این ماه گروه جی 7 را پس از آنکه درخواست کرد تا روسیه دوباره عضو گروه شود، ترک کرد (روسیه به خاطر حمله و تصرف شبه حزیره ی کریمه ی اوکراین در سال 2014، از گروه معلق شده بود) و از امضاء کردن بیانیه ی مشترک اعضاء گروه سر باز زد. ترامپ به شوخی گفته است که امریکا باید اتحادش با ناتو را تبدیل به همکاری های مورد به مورد کند.

این همان غیر قابل پیش بینی بودن است که اروپایی ها می ترسند در نشست هلسینکی رخ دهد و شاید هم به ضرر آنها تمام شود. دانیل فرید، یکی از اعضای برجسته در شورای آتلانتیک و سفیر سابق آمریکا در لهستان به من گفت: "نگرانی اروپایی ها به خاطر ترس از سفر یک رئیس جمهور امریکا به روسیه نیست بلکه به خاطر ترس از سفر ترامپ به روسیه است چون از چارچوب استراتژیکش خبر ندارند."

ترامپ، تا کنون به خوبی نشان داده که به راحتی می شود چاپلوسی اش را کرد و او را تحت تاثیر قرار داد – چیزی که بی شک پوتین از آن آگاه است و آن را به کار خواهد گرفت. فرید گفت: "پوتین می تواند دل ترامپ را ببرد، او هم باهوش است و هم می داند چه کار باید انجام دهد. مردم نگران این موضوع هستند که پوتین ترامپ را به راحتی وادار به پذیرش چیزی کند و یا در قبال هیچ چیز از او امتیاز بگیرد، که این شیوه ی درستی برای رسیدن به توافق نیست بلکه خود را احمق جلوه دادن است."

نهایتا اینکه نشست چگونه پیش خواهد رفت، به عملکرد ترامپ در دیدارهای قبل از نشست مربوط می شود. در مورد نشست ناتو در بروکسل فرید معتقد است که اروپایی ها نگران اند ترامپ همان کاری که با نشست جی 7 انجام داد را تکرار کند. سفر ترامپ به انگلیس نیز احتمالا نتیجه ای مشابه داشته باشد چون ممکن است تظاهرات اعتراضی گسترده، جو نشست را که قرار است روابط متشنج را بهبود ببخشد، تحت تاثیر قرار دهد.

فرید گفت: "اگر ترامپ زمانی که به دیدار پوتین می رود اتحاد و حمایت متحدانش را با خود داشته باشد، می تواند به موفقیت برسد. اما اگر روابطش با متحدان به هم خورده باشد، در موضع ضعف قرار خواهد گرفت چون نمی خواهد سومین نشستش هم با شکست مواجه شود. این خطر وجود دارد که ترامپ امتیازاتی بیش از حد به پوتین بدهد و در قبالش چیزی نصیبش نشود تنها برای اینکه به ظاهر نشست خوبی داشته باشد. من نمی فهمم که بدین شکل چه منافعی از آمریکا تامین می شود؟"

منبع: آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ناتو دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نشست هلسینکی محمدعلى سبحانى نگرانی اروپا از نشست پوتین و ترامپ


( ۷ )

نظر شما :