جنبش اسلامی النهضه محکوم کرد

جنجال حج در تونس

۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۷۷۵۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی چهره های دینی تونس در روزهای اخیر خواستار لغو انجام فریضه حج در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی کشور شدند که چند روزی است جنجال های گسترده ای را در تونس به وجود آورده است.
جنجال حج در تونس

دیپلماسی ایرانی: جنجال بر سر انجام فریضه حج یا تحریم آن برای سال جاری در تونس چند روزی است به پا شده و همچنان ادامه دارد. معترضان خواستار صدور دستوری از سوی دولت برای لغو فریضه حج در سال جاری و صرف هزینه آن برای مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، جنبش اسلامی النهضه با صدور بیانیه ای تقاضای بعضی از افراد برای لغو فریضه حج را محکوم کرد و آن را «تقاضاهایی انزواطلبانه با ابعاد ایدئولوژیک و اهداف شخصی» دانست که به گفته این جنبش «حتی مطالبه کنندگان آن خود به این خواسته اعتقاد ندارند.» النهضه مطرح کردن چنین خواسته هایی را با هدف ایجاد تشویش و تشنج در روابط حسنه میان تونس و عربستان دانست.

برخی چهره های دینی تونس در روزهای اخیر خواستار لغو انجام فریضه حج در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی کشور شدند که چند روزی است جنجال های گسترده ای را در تونس به وجود آورده است.

سندیکای ائمه جماعات تونس که فاضل عاشور ریاست آن را بر عهده دارد از دار الافتاء تونس خواست که هزینه حج امسال را صرف تقاضاهای مالی و حمایت مادی از مردم کند. تقاضایی که دار الافتاء تونس را شوکه کرد.

روزنامه الصباح نیوز تونس در این باره نوشت با توجه به منافع شرعی اموال مسلمین، عیب است که حجاج به مکه بروند در حالی که نیازهای طرف های مختلف تونسی را فراموش کنند، این روزنامه از حجاج خواست «حج خود را امسال در القیروان ادا کنند، برای این که شهری است که از مشکلات متعددی رنج می برد و می توان هزینه حج را صرف توسعه آن کرد.»

فاضل عاشور در مقاله ای در این باره نوشت که به دلیل گرانی بالایی که وجود دارد بیم آن می رود که بسیاری نتوانند فریضه حج را به جا آورند. وی در این یادداشت یادآور شد که در سال 2014 حدود 600 نفر به دلیل گرانی نتوانستند فریضه حج خود را انجام دهند. عاشور در این یادداشت خود که در رسانه های تونسی به طور گسترده ای منتشر شده خواستار ایجاد صندوقی داوطلبنانه برای اختصاص اموال حجاج برای کاهش بدهی های دولت و ایجاد فرصت های شغلی و نجات خانواده ها از فقر شد.

این در حالی است که احمد عظوم، وزیر امور دینی تونس از تقاضای 236 هزار نفری برای انجام فریضه حج در سال جاری خبر داد و گفت که در سال جاری شمار حجاج تونسی به ده هزار و 892 نفر خواهد رسید که این رقم در سال 2017 ده هزار و 374 نفر بود. وی همچنین یادآور شد که در پی مذاکرات انجام شده با دولت عربستان هزینه حج امسال کاهش می یابد و دولت عربستان با این هدف از برخی خدمات خود به حجاج تونسی چشم پوشی خواهد کرد.

حکیم عماری، مشاور وزیر در امور دینی در گفت وگو با «عربی 21» اظهارات عاشور را رد کرد و آن را بیانگر نظر شخصی وی دانست و گفت که «اظهارات او به هیچ وجه بیانگر موضع رسمی سندیکای ائمه جماعات نیست.»

وی همچنین گفت: «عاشور نمی تواند فتوایی برای لغو یک فریضه واجب دهد و کاری که او و طرفدارانش در سندیکا کرده اند از نگاه ما تلاشی برای مخدوش کردن روابط خوب تونس با عربستان سعودی است، ما به دولت عربستان گفته ایم که از این اظهارات به دور هستیم و از بابت بیان آن عصبانی هستیم. همچنین سفیر تونس در عربستان در این رابطه به طرف های عربستانی توضیحات لازم را خواهد داد.»

هزینه حج امسال در تونس در مقایسه با سال گذشته میلادی در حدود 740 دلار امریکا افزایش یافته است.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فریضه حج حجاج تونس


( ۱ )

نظر شما :