مخالفان برجام چرا ساکتند؟

۰۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۷ کد : ۱۹۷۷۴۵۱ سرخط اخبار

در شرایطی که مخالفان توافق هسته ای پیش از این بارها خواستار خروج ایران از این توافق نامه بودند اما امروز علیرغم آن که خواسته آنان تقریبا محقق شده سکوت اختیار کرده و توضیح نمی دهند ایران بدون برجام چگونه باید به اهداف خود برسد؟

روزنامه آفتاب یزد نوشت: «مخالفان دولت زمین و زمان را به هم می بافتند که برجام باید نابود شود. امروز که به تعبیر عراقچی برجام در کماست و هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا درباره خواسته های ایران چه تصمیمی بگیرد، اصولگرایان سکوت پیشه کرده اند! از سویی اگر چه پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به ویژه فدریکا موگرینی بارها اعلام کرد که اتحادیه اروپا به برجام پایبند است با این همه، مقامات ایران خواستار تضمینی از سوی اتحادیه اروپا برای ادامه راه برجام شدند اما تا به امروز اتحادیه اروپا هیچ تضمین روشنی به ایران در مورد برجام نداده است و ایران هم در مقابل بارها اعلام کرد که در صورت عدم تضمین از سوی اروپا برای تحقق انتظارات تهران از توافق هسته ای آماده گرفتن تصمیمات سخت و خروج از برجام است. بنابراین به نظر می رسد که طفل برجام عمر چندان طولانی ای نداشته باشد تا آنجا که روز گذشته حجت الاسلام علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه بازدید از سایت فردو عنوان کرد: «در مذاکرات سیاسی به طرف های خارجی به صراحت اعلام شده که برجام به یک مو بند است و در صورتی که طرف های خارجی بدعهدی هماهنگ با آمریکا از خود نشان دهند و از برجام خارج شوند با دستاوردهای ارزشمندی که این مدت عزیزان ما به آن دست پیدا کرده اند روبرو خواهند شد.»

امروز با گذشت یک ماه که آینده برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد مخالفان دولت سکوت اختیار کرده اند و باز هم به تخریب شان علیه دولت ادامه می دهند. در حالی که قبل از آن به دنبال نابودی برجام و مدعی راه حلی جایگزین برای توافق هسته ای بودند. از این رو، علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر گفت: «اصولگرایان اکنون سکوت اختیار کرده اند تا ببینند نتیجه چه می شود. زیرا این جریان امروز متوجه شده است که حد فاصلی بین هیچ یک از جریان ها، مردم و دولت وجود ندارد و همه با یک چوب رانده می شوند.»

سکوت معنادار اصولگرایان

اصولگرایان که تا مدتها چوب لای چرخ دولت می گذاشتند و از هر تریبونی برای مخالفت با برجام و در جهت تحریک افکار عمومی بهره برده و مدعی بودند که برجام هیچ دستاوردی دربرندارد و باید به دنبال راه حل دیگری رفت و از سویی دولت روحانی را که به دنبال بهبود روابط ایران با جامعه جهانی، جذب کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان برای سرمایه گذاری در ایران و بهره مطلوب از برجام بود انگلیسی و آمریکایی می خواندند؛ امروز همان پایداری ها و سایر مدعیان و مخالفان برجام در برابر بلاتکلیفی توافق هسته ای سکوت اختیار کرده اند. به نظر می رسد که مخالفان برجام نه تنها هیچ گاه راه حلی در برابر مشکلات ناشی از لغو برجام و بازگشت تحریم ها نداشتند بلکه آنها تنها به روال معمول به دنبال ضربه زدن به دولت روحانی بودند تا از این طریق دولت وی را بی اعتبار کرده و همه تلاش های او را برای بهبود وضعیت موجود ناکام کنند و در آینده به مردم بگویند که دیدید رئیس جمهور منتخب و دوست داشتنی تان همه انتظارات و آرزوهایتان را بی پاسخ گذاشت!

اعلام خطر ظریف

علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاست خارجه درباره سکوت این روزهای اصولگرایان به عنوان مخالفان برجام نسبت به وضعیت نامشخص توافق هسته ای گفت: در عین ناباوری طی روزهای گذشته، ظریف جملاتی را در اتاق بازرگانی مطرح کرد که تکلیف مسئله روشن شد.

وی افزود: وزیر امور خارجه گفت که در ایران از اصولگرا، اصلاح طلب، بی خط، مخالف جمهوری اسلامی یا مخالف دولت، همه در یک کشتی نشسته ایم و اکنون هدف دشمنان، نه نظام، نه دولت روحانی، بلکه ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی اهداف و تمایلات آنها مانع است، می خواهند ایران را نابود کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از سویی ظریف با این سخنان به نحوی درصدد بود که اعلام کند رویدادهای کنونی در سیاست خارجه و آینده برجام دیگر ارتباطی به وزارت خارجه ندارد.

بیگدلی افزود: امروز جریان اصولگرا به این نتیجه رسیده که مخالفت ها با دولت روحانی و برجام بیهوده بوده است، زیرا اگر به جای کارشکنی اجازه می دادند که رئیس جمهور به کار خود بپردازد قطعا امروز به نتیجه مطلوبی می رسیدیم. اما خصومت های مخالفان داخلی و خارجی به ایران، برجام، دولت و مردم لطمه وارد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار کرد: اصولگرایان اکنون سکوت اختیار کرده اند تا ببینند نتیجه چه می شود، زیرا این جریان اکنون متوجه شده است که حد فاصلی بین هیچ یک از جریان ها، مردم و دولت وجود ندارد و همه با یک چوب رانده می شوند.

بیگدلی در پایان گفت: اصولگرایان هیچ راه حل و یا جایگزینی برای برجام ندارند، بلاتکلیفی برجام هیچ گونه راه حلی ندارد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اصولگرایان


( ۱ )

نظر شما :

م ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۷
ساکت نیستند، حرف هایشان حذف می شود!!!!!
م ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹
جالبه اتحادیه اروپا گفته عربستان جنایتکار در جنگ یمن، تروریست نیست!!! در عوض از نظر اون ها حماس و سپاه پاسدراران تروریست هستند!!!! پس از وارد کردن سپاه پاسداران در لیست تروریست، طرفداران پالرمو(fatf , cft) خوب ضایع شدند!!!!!!! حالا ما بریم قرارداد پالرمو(fatf – cft ) امضاء کنیم. چرا ما نباید خود مؤسس سازمان مستقلی در مقابله با تروریست باشیم و برای مقابله با بی عدالتی مبارزه کنیم؟؟؟؟ وقتی رئیس پالرمو(fatf) خودش طرفدار تروریست هاست چه جوری میتوانیم این سازمان را قبول داشته باشیم؟؟؟ (قراردادی که سودی ندارد و همش ضرر است ببندیم، یعنی چه؟؟؟؟؟) هرچیزی اسم خوبی داشت، خوب است؟؟؟؛ بدون در نظر گرفتن عملکرد آن؟؟؟ مگر میشود با یک گروه تروریستی علیه تروریست معاهده امضاء کرد و زیر نظر و ریاست او اقدام کرد؟؟؟!!!! همین آمریکا، همین اسرائیل، همین انگلیس و فرانسه تروریست هستند. با چه کسانی علیه چه کسانی پیمان ببندیم؟!! طرفداران برجام چطورن با خروج آمریکا و شیرین کاری های اروپایی ها به خصوص انگلیس!!!!!!! می بینید امضاء برجام و کوتاه آمدن باعث پررو شدن و بی احترامی زیادی به ایران شده. کره شمالی و چین کوتاه نیامدند وضعشان از ما بهتر شد، باعث شد آمریکا کوتاه بیاید!!!!!. دقت کنید افزایش قیمت ها (دلار و ارز و ....) در نتیجه مذاکره و توافق با جهانخواران (استعمارگران) و امضاء برجام ؛ و کاهش نسبی قیمت ها هم نتیجه کاهش تعهدات و اقتدارسرنگونی پهپاد آمریکایی و مقاومت و اتکا به خود اتفاق افتاد.!!!!!
م ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۷
بعضی مسئولان می گویند میخواهیم دشمن بهانه نداشته باشد. اصلا چرا باید بهانه داشتن یا نداشتن آنها برایمان مهم باشد؟؟؟ چرا به خواست جنایتکارها اهمیت میدهید؟؟؟؟ میگویند با این کار دشمن خلع سلاح میشود. این چه حرفهایی است که میزنید، دروغ نگویید؛ ما راچه فرض کرده اید؟ ما داریم خلع سلاح میشویم، همانگونه که در مواردی در برجام خلع سلاح شدیم. توی برجام ضرر کردیم و هیچ سودی نبردیم. کافی نیست؟؟؟؟؟ با قبول برجام دیدید چه بلاهایی سرمان آمد، درس عبرت نگرفتید؟؟؟؟؟ میگویند برجام فایده دارد، چه فایده ای؟؟؟؟ کشورهایی که الان با ما همکاری و مراوده دارند، بدون برجام هم همکاری میکردند. چرا باید یک کشور بافرهنگ و اصیل، باصلابت و باعظمت، صلح دوست و جوانمرد مثل ایران؛ به گفتار و رفتار دولت های آدم کش جنایتکاری وتروریست و تروریست پروری چون آمریکا و اسرائیل اهمیت بدهد و عقیده و نظر او برایش مهم باشد؟؟؟ آن موقع که تنها بودیم و از نظر مالی و امکانات ضعیف بودیم، حاضر شدیم فرزندانمان را برای دفاع از ارزش هایمان قربانی کنیم؛ حالا که مقتدر هستیم چرا باید برامون مهم باشه یه مشت دروغگوی، پست، جنایتکار نظرشون چیه و چه فکر میکنند، چه میگویند و چه میخواهند؟؟؟؟
م ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۱
می بینید امضاء برجام و کوتاه آمدن باعث پررو شدن و بی احترامی زیادی به ایران شده. دقت کنید افزایش قیمت ها (دلار و ارز و ....) در نتیجه مذاکره و توافق با جهانخواران (استعمارگران) و امضاء برجام ؛ و کاهش نسبی قیمت ها هم نتیجه کاهش تعهدات و اقتدارسرنگونی پهپاد آمریکایی و مقاومت و اتکا به خود اتفاق افتاد.!!!!! وقتی اروپا حاضر نیست خودش ایران را تحریم نکنه و تحریم های خودش علیه ایران را لغو کنه و مانع نباشه؛ چگونه میتوان ازش انتظار داشت که تحریم های آمریکا را جبران کنه؟؟؟ واقعا خنده داره اگه فردی این تصور را داشته باشه که اروپا به برجام عمل میکنه!!!!!! در برجام قراردادی که سودی ندارد و همش ضرر است بستند حالا باید ایران هی بدود و التماس کند که آنها به تعهداتشان عمل کنند!!!!!! مرگ بر آمریکا – مرگ بر اسرائیل – مرگ بر انگلیس – مرگ بر فرانسه – مرگ بر آلمان = مرگ بر ظالم و ستمگر – مرگ بر دروغگوی حیله گر و فریبکار – مرگ بر عهد شکن و خلف وعده کن.
م ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۳
این چه سیاستیه؟!!!! کارهای زشت را با کلمات زیبا مخفی می کنید! یا ساده و کم اهمیت جلوه می دهید!!!!!!! فرار رو به جلوی اروپا یا پررویی و قباحت و نشانه پستی و حقارت اروپا؟؟!! دولت ایران این کشورها را پرور کرده است. چه چیز مانع می شود برجام را آتش بزنیم و از آن بیرون بیاییم ؟؟؟!!! چرا از آن خارج نمی شویم تا از قراردادی بی فایده با ستمگران دنیا خلاص شویم ؟؟!!!!!!!! آره برجام از نظر تکالیف اروپا و آمریکا مرده(اصلا نبود که حالا بمیره!!!!)؛ ولی از نظر محدودیت برای ما و فشار و زور گفتن کشورهای خارجی به ایران هنوز کاملا سرجایش محکم داره کارشو انجام میده؛ نشون به این نشون که ما از برجام (که هیچ سودی ندارد)خارج نمیشویم و اروپا مکانیسم ماشه فعال میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!
م ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۲
آیا نظارت آژانس بین المللی بر انرژی اتمی برای بقیه کشورها هم هست؟؟؟! چرا نمی گویند دولت های آدمکش و نژاد پرست، انرژی هسته ای برای چه می خواهند و چرا باید داشته باشند؟ آنها که از امکانات خود در راه مثبت استفاده نمی کنند، چرا نباید تحریم شوند و مورد مواخذه قرار گیرند؟ هر انسان آزاده ای در هر کجای جهان باشد، می داند باید به مظلومان جهان کمک کرد و جلوی پیشرفت ظالمان را گرفت؛ پس چگونه این کشورهای جنایتکار خود را صالح و خیرخواه معرفی می کنند و با این سابقه اسفبار هنوز هم طلبکار مردم جهان هستند!!!!!!!!!!!! مگر اوباما نگفت ما می دانستیم صدام از سلاح شیمیایی استفاده می کند اما از او دفاع کردیم؟!!!!!! وقتی کشور های داری بمب اتم، حاضر به تعطیلی کارخانه ها و نابودی بمب های خود شدند و نظارت آژانس اتمی را قبول کردند، ما هم قبول میکنیم!!!! چرا نظارت ها فقط برای کشور ما باشد و فقط ما باید این چیز ها را قبول کنیم!!!! وقتی کشور های داری بمب اتم، حاضر به تعطیلی کارخانه ها و نابودی بمب های خود و نظارت آژانس اتمی برصلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای خود نیستند، ما چرا باید قبول کنیم!!!! چرا نظارت ها فقط برای کشور ما باشد و فقط ما این چیز ها را قبول کنیم!!!! چرا آنهایی که از بمب اتم استفاده کرده و انسان های درستکار را ترور می کنند، نباید محدود شوند؟؟؟!! مرگ بر ظالمان و ستمگران – مرگ بر دروغگوهای حیله گر و فریبکار – مرگ بر عهد شکن ها و خلف وعده کن ها.
م ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷
موافقان برجام و fatf را اصلا نمی توانم درک کنم. می گویند ما مطیع رهبر هستیم. کدام موارد از برجام، سند2030، پالرمو(fatf) و از این نوع قراردادهای بین المللی، دستور رهبری است که پیگیری و رسیدگی می کنید؟؟؟؟ لطفا دروغ به خورد مردم ندهید و به کارها و مسائل مورد نیاز جامعه بپردازید. این همه توانایی و قدرت در زمینه های مختلف به دست نیاورده ایم که در سیاست خارجه ضعیف و منفعل عمل کنیم. اگر این طور بشود تمام زحمات داخلی نیز به باد فنا می رود. چرا بعضی مسئولان گمان میکنند که برجام باعث متحد شدن کشورهای دنیا با ایران، علیه آمریکا شده است؟!!!! کشورهایی که با ما رابطه دوستانه و حقیقی دارند، بدون برجام هم رابطه برقرار میکردند و کشورهایی که برای فریب و نیرنگ در برجام مانده اند، هنوز هم در تحریم های علیه ایران و توطئه های براندازی نظام جمهوری اسلامی با آمریکا همدست هستند. ما نمی توانیم چشمانمان با ببندیم و خوش خیال باشیم و به راحتی و بدون فکر حرفها و وعده های دروغ کشورهای اورپایی را بپذیریم و تفاوت های فاحش بین گفتار و عمل را نادیده بگیریم. چرا نمیفهمند هرچه در برابر دشمن کوتاه بیایند، وقیح تر میشوند و جسارت بیشتری پیدا میکنند؟؟؟؟؟؟ برجام = خودتحریمی، خلع سلاح خود، حرفهای بی فایده روی کاغذ، التماس کردن دروغگو
م ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶
دنیا فقط چند کشور استعمارگر زورگو(آمریکا و اسرائیل وبرخی کشورهای اروپایی) نیست که حتما لازم باشد با آنها در ارتباط باشیم، با اینکه میدانیم این کشورها ما را فقط برای منافع و پیشرفت خود و بازار مصرف میخواهند. آری، اگر بخواهیم فقط وارد کننده و مصرف کندده باشیم و به فکر پیشرفت علم وتکنولوژی خود نباشیم(مثل زمان شاه) ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی لازم است و گرنه بسیاری کشور در دنیا وجود دارد که با ارتباط با آنها می توانیم پیشرفت کنیم. اعتماد به دشمن دروغگو، فریبکار، حیله گر، منفعت طلب، زورگو و جنایتکار عقل است یا تعادل؟؟!!!! سازش با دشمن(آمریکا، انگلیس، فرانسه) = جهالت، حقارت، ندامت.
م ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۷
دنیا فقط چند کشور استعمارگر زورگو(آمریکا و اسرائیل وبرخی کشورهای اروپایی) نیست که حتما لازم باشد با آنها در ارتباط باشیم، با اینکه میدانیم این کشورها ما را فقط برای منافع و پیشرفت خود و بازار مصرف میخواهند. آری، اگر بخواهیم فقط وارد کننده و مصرف کننده و وابسته به غرب باشیم و به فکر پیشرفت علم وتکنولوژی خود نباشیم(مثل زمان شاه) ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی لازم است و گرنه بسیاری کشور در دنیا وجود دارد که با ارتباط با آنها می توانیم پیشرفت کنیم. ارزش انسان به پول نیست و فقط یک عده دلال ظالم و غارت گر پروتمند، تمام مردم دنیا نیستند؛ که برخی تا سخن به میان می آید میگویند با دنیا نمیشود قطع رابطه کرد. دنیا نگاهش به ماست. چرا اینطور منفعل عمل میکنید؟؟ چرا؟؟؟ اینقدر ترسو بودن خجالت آور است. مردم یمن با این همه فشار و گرسنگی باز هم از غزه حمایت می کنند. یعنی آدم باید آب بشه بره توی زمین وقتی غیرت و عزت و شرف بعضی ها رو می بینه. قال الامام علی ( علیه السلام) : فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم. نهج البلاغه، خطبه .27 امام علی ( علیه السلام) می فرماید: شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگی شما از راه حق، مایه دلمردگی و فزونی غم و اندوه است.