ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از شکست طرح عربستان برای عراق تا مشارکت سوری ها در انتخابات ترکیه

۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۹۷۷۳۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
شکست طرح عربستان برای عراق، مشارکت سوری‌ها در انتخابات ترکیه، برقراری پرواز میان عراق و روسیه بعد از 14 سال و تعطیلی دفتر الحیات در تهران از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از شکست طرح عربستان برای عراق تا مشارکت سوری ها در انتخابات ترکیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

تعطیلی دفتر الحیات در تهران

نمایندگی دفتر الحیات به دیپلماسی ایرانی گفت که این روزنامه نمایندگی خود در تهران را تعطیل کرده است.

بنا به این گزارش، دفتر نمایندگی الحیات به دلیل تنش های موجود در روابط عربستان با ایران تعطیل شده است.

این در حالی است که این روزنامه در مقایسه با روزنامه الشرق الاوسط، دیگر روزنامه عربستانی از مواضع ملایمتری برخوردار است. روزنامه الحیات روزنامه ای اصالتا لبنانی است که عربستان سعودی بخشی از سهام آن را خریداری کرده است.

 

مشارکت 30 هزار ترکیه ای سوری تبار در انتخابات ترکیه

بنعلی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که 30 هزار سوری که اخیرا شناسنامه ترکیه ای دریافت کرده اند، در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه که در روز یکشنبه گذشته برگزار شد، شرکت کرده اند.

به گزارش سومریه نیوز، این افراد کسانی هستند که به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از سال 2016 در پی بحران جاری در سوریه به ترکیه فرار کرده اند و توانسته اند شناسنامه ترکیه ای دریافت کنند.

 

عربستان سعودی پیش بینی کرد ائتلاف حکیم و صدر متلاشی شود

روزنامه عربستانی عکاظ پیش بینی کرد که ائتلاف السائرون به رهبری مقتدا صدر با جریان حکمت عراق به رهبری سید عمار حکیم و پیمان فتح به رهبری هادی عامری به زودی از هم بپاشد.

این روزنامه همچنین به دعوت حیدر العبادی، نخست وزیر فعلی عراق و رهبر ائتلاف النصر برای تشکیل «ائتلاف بزرگ تر» اشاره کرد و نوشت که با آغاز تلاش های عبادی برای تشکیل ائتلاف فراگیر مقتدا صدر مجبور می شود از ائتلافش با حکمت عراق و فتح صرف نظر کند و به ائتلاف حیدر العبادی بپیوندد به این ترتیب احتمال فروپاشی ائتلاف او با حکیم و عامری وجود دارد.

 

حضور 250 هزار پناهنده سوری در عراق

کمیسیون امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که عراق میزبان 250 هزار پناهنده سوری است که 97 درصد آنها در اقلیم کردستان به سر می برند.

به گزارش المسله، برونو جدو، نماینده کمیسیون جهانی امور پناهندگان در این باره گفت: «در عراق 300 هزار نفر پناهنده هستند که از این تعداد 250 هزار نفر آنها سوری هستند و 97 درصد آنها در اقلیم کردستان عراق به سر می برند.»

 

از سرگیری پروازهای بغداد مسکو پس از 14 سال

پس از 14 سال اولین پرواز مستقیم از مسکو به بغداد توسط یک شرکت هواپیمایی روسی انجام شد.

به گزارش الفرات نیوز، هواپیمایی رد وینگز روسیه نخستین پرواز مستقیم خود را از طریق فرودگاه بین المللی «دومودیدووو» به مقصد بغداد دیروز چهارشنبه انجام داد.

پیش از این هواپیمایی العراقیه نخستین پرواز مستقیم را در سپتامبر 2017 میان بغداد و مسکو انجام داده بود.

مطابق با توافق وزارت خانه های حمل و نقل عراق و روسیه به این ترتیب هر هفته پروازهای منظمی میان پایتخت های دو کشور توسط هواپیمایی های العراقیه و رد وینگز انجام خواهد شد.

 

عصائب اهل حق در فکر جدایی از ائتلاف عامری

یک فرد نزدیک به قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل حق گفت که وی گفت وگو برای جدایی از پیمان فتح به رهبری هادی عامری را آغاز کرده است.

به گزارش اسکای پرس، وی این تصمیم را بعد از تشکیل ائتلاف سائرون با فتح اتخاذ کرد.

گفته می شود خزعلی دیدارهایی را با مالکی جهت تشکیل ائتلافی به همراه او آغاز کرده است.

 

شکست طرح عربستان برای عراق

یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که فردی موسوم به یحیی که مسئول میز عراق در سازمان امنیت عربستان بوده چندی پیش به عراق سفر کرده و تلاش داشته است تا جبهه ای واحد میان اهل تسنن در برابر شیعیان ایجاد کند.

به گفته این منبع بعد از آن که گروه های سیاسی عراقی از این موضوع آگاه شدند از سازمان امنیت عراق خواستند وارد عمل شود و به گروه های سنی نیز هشدار دادند که نباید در فضای کنونی که تلاش می شود عراق از طایفه گرایی عبور کند وارد فاز شیعه و سنی شوند و در صورتی که بخواهند مطابق این معادله از عربستان دستور بگیرند، شیعیان نیز مقابله به مثل خواهند کرد.

این منبع می گوید بعد از این هشدار گروه های سیاسی سنی از ادامه تماس با فرستاده امنیتی عربستان اجتناب کردند و وی که مخفیانه به عراق آمده بود با دست خالی مخفیانه نیز خاک عراق را ترک می کند. به این ترتیب طرح عربستان برای عراق با شکست مواجه می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق عربستان سوریه


نظر شما :