جهانگیری: اتحادیه اروپا عکس العمل قاطع علیه خروج آمریکا از برجام اتخاذ کند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۷۶۶۲۱ سرخط اخبار

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل، اتخاذ عکس العملی قاطع و جدی در این خصوص است تا جامعه بین الملل از این مساله درس بگیرد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در دیدار وزیر اقتصاد بلغارستان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: خروج آمریکا از برجام که توافقی مهم و چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد است، خلاف مقررات بین المللی و سنتی خطرناک است و این واقعیت را نمایش می دهد که راه مذاکره و دیپلماسی برای حل و فصل مسایل بین المللی مسدود است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تخلفی نداشته است، اظهار داشت: تصمیم اتحادیه اروپا در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا برای برهم زدن برجام نشان خواهد داد که در عرصه بین الملل می توان به گفت و گو و سیاست تکیه کرد و یا باید کشورها مسیری دیگر در پیش بگیرند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به موضوع تروریسم در منطقه حساس خاورمیانه و شکل گیری داعش و تروریست ها توسط آمریکاییها و تامین منابع آنها توسط برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی، خاطرنشان ساخت: ایران کشوری بود که بطور واقعی در میدان مبارزه و در کنار مردم کشورهای منطقه ایستاد تا ریشه های تروریسم در منطقه از بین برود.
 جهانگیری تصریح کرد: تهران اعتقاد دارد راه حل مسایل سوریه و یمن راه حل سیاسی است و باید همه کمک کنند مشکلات مردم این کشورها سریعتر مرتفع شود.
وی سپس به موضوع ترانزیت مواد مخدر از مسیر ایران به کشورهای اروپایی اشاره کرد و با بیان اینکه هرساله تعداد زیادی از نیروهای نظامی کشور برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اروپا به شهادت می رسند، افزود: ما انتظار داریم اتحادیه اروپا در قبال مسایل مرتبط با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و حل و فصل مسایل منطقه ای موضع و حضوری فعال تر داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود روابط کهن و تاریخی دو کشور و نیز اشتراکات فرهنگی دو ملت را یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همکاری ها با بلغارستان در همه زمینه هاست و باید تلاش کنیم حجم مبادلات دو کشور را به اندازه تاریخ مناسباتمان افزایش دهیم.
جهانگیری با اشاره به سفر دو سال قبل نخست وزیر بلغارستان به تهران و تلاش دو کشور برای ایجاد گروه های سرمایه گذاری با هدف دسترسی فعالان اقتصادی دو کشور به بازارهای بزرگ منطقه، گفت: در زمینه گردشگری دو کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار هستند و ما از برقراری خط مستقیم هوایی میان دو کشور استقبال می کنیم.
وی تکمیل طرح کریدور خلیج فارس به دریای سیاه را محور توسعه کشورهای حاضر در این طرح دانست و بر برگزاری منظم کمیسیون مشترک دو کشور برای رفع موانع بانکی و مشکلات بر سراه فعالیت بخش خصوصی برای توسعه بیش از پیش همکاریها و رسیدن سطح مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار تاکید کرد.
وزیر اقتصاد بلغارستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در سیاست خارجی کشورش، گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک راهبردی بلغارستان و اتحادیه اروپاست و ما تمام مساعی خود را برای پیشبرد روابط دو کشور بکار خواهیم بست.
«امیل میکارا کلف» با بیان اینکه موقعیت ایران در منطقه موقعیتی ژئوپلتیک و راهبردی است، گفت: این سفر با توجه به جایگاه بلغارستان به عنوان رییس دوره ای اتحادی اروپا و با توجه به مسئولیت بنده به عنوان رییس شورای تجارت خارجی و شورای رقابت اتحادیه اروپا، نشانه بارزی از این واقعیت است که ایران یکی از شرکای اصلی اتحادیه اروپاست.
وی با بیان اینکه در هیات همراه خود نمایندگان بانک ها و بیمه ها و بخش خصوصی بلغارستان حضور دارند، اظهار داشت: یکی از اولویت های ما حل و رفع موانع در روابط بانکی دو کشور است و اطمینان می دهم که در سال آینده مناسبات فیمابین بسیار مثبت خواهد بود.
وزیر اقتصاد بلغارستان با تاکید بر اهمیت گسترش همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف گفت: فعالان اقتصادی ایران می توانند از طریق بلغارستان به بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند.

کلید واژه ها: بلغارستان اتحادیه اروپا


نظر شما :