ایران و مجارستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۷۶۳۱۸ سرخط اخبار

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از سفارت ایران در بوداپست، با توجه به وجود بالغ بر 157 نسخه خطی فارسی در کتابخانه آکادمی علوم مجارستان و به منظور تهیه فهرست از این نسخ جهت بهره برداری محققین، نویسندگان و علاقمندان به نسخ خطی، تفاهم نامه ای بین آکادمی علوم مجارستان و مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران به امضا رسید.
این تفاهم نامه توسط پروفسور 'ایشتوان موناک' مدیرکل کتابخانه آکادمی علوم مجارستان و 'احمد حاجی حسینی' معاون اجرایی و اسناد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان به امضا رسید. 
بر اساس این تفاهم نامه که با حضور 'غلامعلی رجبی یزدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان به امضا رسید، طرفین توافق کردند که فهرست این نسخ به طور جداگانه و به زبان های انگلیسی و فارسی تهیه و چاپ شود. 
در بخشی از این تفاهم نامه آمده است؛ آکادمی علوم مجارستان با همکاری انتشارات بریل نسخه انگلیسی فهرست نسخ خطی فارسی موجود در کتابخانه آکادمی را به عنوان جلد پنجم از مجموعه نسخ خطی شرقی در کتابخانه آکادمی و به منزله یکی از مجموعه کتاب های انتشارات بریل با عنوان نسخ خطی و کتب اسلامی منتشر خواهد کرد. 
همچنین کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه کشورمان انتشار نسخه فارسی را توسط یک ناشر معتبر ایرانی برعهده خواهد داشت. 
بر اساس این گزارش، نمایشگاه نسخ خطی فارسی موجود در آکادمی علوم مجارستان بزودی و همزمان با سمینار یک روزه در خصوص مفاخر و میراث فرهنگی ایران در بوداپست برگزار خواهد شد. 

کلید واژه ها: مجارستان


نظر شما :