مسابقه اتمی کشورهای عربی با یکدیگر

۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۷۵۰۰۵ سرخط اخبار

یک مرکز اسرائیلی وابسته به پژوهشگاه «هرتزلیا» طی تحقیقی ادعا کرد کشورهای عربی در واکنش به برنامه هسته ای ایران، برای توسعه قدرت اتمی خود با یکدیگر مسابقه گذاشته اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی رژیم صهیونیستی وابسته به پژوهشگاه «هرتزلیا» پس از تحقیقی ادعا کرد کشورهای عربی به سبب برنامه هسته ای ایران، برای پیشرفت اتمی خود به یکدیگر مسابقه گذاشته اند و روسیه با هدف تقویت جایگاه خود در منطقه، در این روند نقش مهمی دارد.

بر اساس گزارش وبگاه «المصدر»، این مرکز پژوهشی در ادامه اعلام کرد: کشورهای عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا دنبال ساخت نیروگاه هسته ای با حمایت روسیه هستند.

دکتر «شاؤول شای» شخصی که پژوهش مذکور را انجام داده، تأکید کرد: توسعه برنامه هسته ای این کشورها فقط برای اهداف اقتصادی نیست بلکه پاسخی به برنامه هسته ای ایران است. این تلاش کشورهای عربی در زمینه مذکور با ارائه اطلاعات و تکنولوژی های لازم از سوی روسیه حمایت می شود.

وی بدون اشاره به کلاهک های اتمی رژیم صهیونیستی ادامه داد: وضعیت مذکور این ادعای اسرائیل را تأیید می کند که برنامه هسته ای، منطقه را به سمت مسابقه هسته ای سوق می دهد به ویژه بین کشورهای رقیب ایران در منطقه یعنی عربستان، مصر، ترکیه و اردن.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که امارات برای بهره بردای از اولین نیروگاه هسته ای در جهان عرب آماده می شود عربستان دومین کشور عربی در خلیج (فارس) خواهد بود که از انرژی هسته ای برخوردار می شود. ریاض یک شرکت خدمات در این زمینه را به کار گرفته تا بهترین مکان برای ایجاد تأسیسات هسته ای انتخاب شود و در این زمینه توافق هایی با آمریکا، فرانسه و روسیه در زمینه انرژی هسته ای امضا کرده است.

شاؤول شای سپس گفت: عربستان روابط راهبردی قوی با پاکستان که دارنده سلاح اتمی است، برقرار کرده و از نظر اقتصادی از پاکستان حمایت کرد و در واقع یک معامله پول در مقابل کمک اسلام آباد به ریاض در زمینه هسته ای بوده است.

هم اکنون مصر هم برای توسعه برنامه هسته ای خود تلاش می کند و این موضوع در خلال دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سال گذشته (2017) در مصر مطرح شده است؛ قرار است راه اندازی نیروگاه برق هسته ای «الضبعه» با همکاری موسسه «روس اتم» در هفت سال تکمیل شود.  

در پایان گزارش مذکورآمده است روسیه، قصد خود برای حمایت از طرح های هسته ای در منطقه را پنهان نمی کند و در سال 2014  دفتری برای سازمان اتمی اش در دبی تأسیس کرده تا بر تأسیسات هسته ای که قصد ساخت آن را دارد، نظارت کند.


نظر شما :