احتمال دیدار گوترش با یک مقام کره‌شمالی

۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۷۴۷۹۰ سرخط اخبار

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت، این "کاملا ضروری" است که بازیگران کلیدی اقدام به برگزاری مذاکرات "جدی" بر سر بحران هسته ای کره شمالی کنند تا روند فعلی گرم شدن روابط میان پیونگ یانگ و سئول ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرار است چند روز دیگر به منظور برگزاری مذاکراتی با رهبران سئول سفری رسمی به کره جنوبی داشته باشد.

او همچنین قرار است در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی نیز شرکت کند.

گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل گفت: هدف ما همچنان خلع صلح آمیز سلاح هسته ای شبه جزیره کره است.

او ادامه داد: به همین منظور این کاملا ضروری است که مذاکراتی جدی میان بازیگران کلیدی این فرایند انجام شود و سازمان ملل هرآنچه که بتواند انجام خواهد داد تا آنها را تشویق به این کار کند.

این در حالی است که کره شمالی بعد از دست زدن به یکسری آزمایشات موشکی تهدیدآمیز ماه گذشته میلادی پذیرفت مذاکراتی با کره جنوبی انجام دهند و توافق هایی با این کشور بر سر شرکت هیاتی از سوی کره شمالی در بازی های المپیک زمستانی کسب کرد.

با این حال آمریکا این اقدامات را یک "انحراف توجه" خوانده و به کمپین خود به منظور فشار بر کره شمالی به هدف کنار گذاشتن بلندپروازی های هسته ای این کشور ادامه داده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که چند وقت پیش پیشنهاد مذاکرات بی قید و شرط با کره شمالی را داده بود با عقب نشینی از این موضعش گفت: کره شمالی باید خودش جایگاهش را در پای میز مذاکره به دست آورد.

گوترش اظهار داشت: وحدت نظر شورای امنیت سازمان ملل در اعمال تحریم ها علیه کره شمالی شرایط را برای رسیدگی به تهدید هسته ای کره شمالی از طریق تعامل های دیپلماتیک فراهم کرده است.

اخیرا ریونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی در نامه ای به گوترش از او تقاضا کرد تا از روند بهبود روابط دو کره از طریق اعلام مخالفتش با مانورهای نظامی مشترک واشنگتن و سئول حمایت کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در اظهاراتی این احتمال را که گوترش در سفر به کره جنوبی به دیدار یک مقام کره شمالی برود، رد نکرد.

کلید واژه ها: کره جنوبی کره جنوبی


نظر شما :