سفیر اتریش در ایران: روابط تهران و وین براساس تاریخ ۵۰۰ ساله بنا شده است

۰۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۷۴۵۷۷ سرخط اخبار

سفیر اتریش در ایران گفت:ایران و اتریش تاریخ ۵۰۰ ساله ای در تعامل بایکدیگر دارند و امروز این تعاملات رو به گسترش است.

به گزارش ایسنا، اشتفان شولتز دوشنبه شب در جشنواره غذاهای اتریشی که با حضور دیپلمات های داخلی و خارجی برگزار شد از علی اصغر مونسان رئیس و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

وی با اشاره به صعودی که به کوه دماوند داشته است؛گفت: از شدت ترس چالش پیش رو زانوهایم می لرزید ولی خوشحال هستم بگویم که 175 سال پیش کوهنوردان اتریشی توانستند دماوند را فتح کنند.
سفیر اتریش خاطرنشان کرد: ما در سال جاری سال 2018 جشنواره غذا را آغاز خواهیم کرد که یک سال طلایی در روابط اتریش و ایران است .
شولتز در ادامه باشاره به فرش دست باف ایرانی که از روی یک اثر هنری اتریشی بافته شده است،افزود: رنگ اصلی این فرش دست بافت طلایی است و از طلا بافته شده است.
وی ادامه داد:این فرش دست باف توسط یک هنرمند ایرانی و از روی اثر گوستاو کلامت نقاشی معروف بافته شده است.
این دیپلمات اتریشی بابیان اینکه روابط دوجانبه تهران و وین مستحکم و بر اساس یک تاریخ ۵۰۰ ساله که بر مبنای ارتباطات دیپلماتیک بنا نهاده شده است افزود: ۱۶۰ سال پیش به روابط دیپلماتیک ما کامل ارتقا یافت.

شولتز ادامه داد: علاوه بر جشنواره غذا ، ما شصد و مین سالگرد انجمن فرهنگی اتریش در تهران را جشن می گیریم که می توان آنرا بزرگترین حضور قدرت نرم اتریش در کل خاورمیانه دانست.
وی با موفقیت آمیز خواندن مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: ما از ایران درخصوص برجام حمایت می کنیم زیرا برجام را عاملی برای خروجایران از انزوای اقتصادی می دانیم.این سیاست اتریش بوده است و ما نقش خود را برای حفظ و مذاکرات هسته ای به نفع جهان و به نفع مردم ایران ایفا خواهیم کرد.
این دیپلمات اتریش یکی از نقاط قوت اصلی روابط دوجانبه بین ایران و اتریش را روابط گسترده ملت ها دانست و افزود: در۳۰ دهه گذشته سی هزار نفر با ریشه های ایرانی در اتریش زندگی و ۳۸۰ اتریشی هم در ایران زندگی و کار می کنند. این روابط غیر رسمی، در توسعه روابط اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی بین تهران و وین کمک می کند،همچنین ما همکاری های قابل ملاحظه ای در بخش های کسب و کار، تحقیق و دانشگاه، رشته های پزشکی و گردشگری داریم.
سفیر اتریش در ایران با بیان اینکه غذا ها بخشی از فرهنگ هر کشور هستند گفت:توسعه گردشگری غذا باعث رونق دامداری، کشاورزی و اقتصاد می شود.

در ادامه این جشنواره طالبیان گفت: مناسبات تهران و وین به دلیل مواضع منطقه و جهانی دوکشور و نزدیکی دیدگاهها از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد:تعاملات و همکاری های فرهنگی ایران و اتریش از ویژگی تعاملات دو کشور است که بر همکاری های آنها هم اثر گذاشته است.
معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:در پسا برجام گام های بلندی در روابط دوکشور برداشته شده و تلاش های سفیر اتریش این تعاملات را بیش از پیش به نمایش گذاشته است. همچنین در جریان سفرهای متقابل سند های امضا شد که انرژی،اقتصادی ، فرهنگی،توریسم و .. از آن ها جمله هستند.
وی با اشاره به افتتاح خط پروازی از اتریش به تهران، اصفهان و شیراز گفت: افزایش پروازهای بین دوکشور هم از جمله تلاش هایی است که انجام شده اند. علاوه براین در حوزه های میراث فرهنگی هم یادداشت همکاری هایی بین دوکشور به امضا رسیده است.

طالبیان، غذا را میراث ناملموس خواند و گفت: در عرصه گردشگری به واسطه معرفی جاذبه ها در فضای مجازی و تغییرخواست گردشگران باعث شده است تا بسیاری از گردشگران به دنبال تجربه غذاهای گوناگون باشند.
وی گفت: تحقیقات و نظرسنجی های جهانی نشان می دهد که پس از غذا و طبیعت،غذا سومین هدف از گردشگری است و این دسته از گردشگران ۵۰ درصد از پول خود را صرف تجربه غذاهای جدیدی می کنند.
توجه به فرهنگ و دانش غذا ظرفیت های فروان محلی،صنایع غذایی،گردشگری و کشاورزی ایجاد می کند.
وی در پایان تاکید کرد: ایران با داشتن تنوع فرهنگی قومی می تواند مقصد خوبی برای گردشگری غذا باشد.
این جشنواره فرصت خوبی برای آشنایی ایرانیان با فرهنگ و غذای اتریش باشد .
در حاشیه این مراسم از فرش طلایی دست بافت ایرانی رونمایی شد و پس از جشنواره غذا های اتریشی با حضور سفیر اتریش و مسئولان میراث فرهنگی کشورمان افتتاح شد.

کلید واژه ها: اتریش


نظر شما :