کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی:

همراهی فرانسوی ها با ترامپ اشتباه است، ساخت موشک حق ماست

۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۷۳۶۴۷ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
رئیس گروه روابط پارلمانی مجلس شورای اسلامی با اتحادیه اروپا:عده ای به خصوص امریکایی ها تفسیر غلطی از برجام انجام می دهند، متاسفانه برخی از کشورها نیز تا اندازه ای چراغ سبز به آنها نشان داده اند. در بحث موشکی کاملا روشن است که ما در برجام مباحث موشکی نداشته ایم. بله، موشکی که بتواند کلاهک هسته ای حمل کند، تولید و استفاده از آن ممنوع است اما ما دنبال ساخت چنین موشکی نیستیم.
همراهی فرانسوی ها با ترامپ اشتباه است، ساخت موشک حق ماست

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای اخیر شنیده شده است که مقامات اروپایی در راستای اظهارات ضد ایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده اظهاراتی بیان کرده اند. بارزترین این اظهارات را در روزهای اخیر از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شنیده ایم. مکرون در اظهاراتی هم سو با ترامپ از برنامه های موشکی و نفوذ منطقه ای ایران ابراز نگرانی کرد اگرچه سه شنبه از این مواضع خود عقب نشینی کرد و ایران را قدرتی مهم در منطقه دانست که باید برای حل مشکلات منطقه با آن به گفت وگو نشست. به هر حال بسیاری اظهارات او و در سطحی پایین تر، آلمان و انگلیس را چراغ سبزی به طرف امریکایی که دائما در حال ایراد اظهاراتی علیه ایران است، دانسته اند. از سوی دیگر هم زمان با ایراد این اظهارات شاهد سفر مقام های ایرانی در قالب موضوعات مختلف به روسیه هستیم. طی یک هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در کنفرانسی با موضوع مبارزه با مواد مخدر و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان جهت حضور در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر به روسیه سفر کردند. در این رابطه دیپلماسی ایرانی گفت وگویی را با کاظم جلالی، نماینده مردم تهران، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس گروه روابط پارلمانی مجلس شورای اسلامی با اتحادیه اروپا انجام داده است که در ادامه می خوانید:  

اخیرا شاهدیم بعد از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا علیه ایران در زمینه موشکی و مسائل منطقه ای، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده است. مواضع اخیر کشورهای غربی از جمله امریکا و فرانسه را نسبت به مسائل موشکی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

ما فکر می کنیم که این نوع اظهار نظرهای مقامات فرانسوی به صلاح روابط دو کشور (ایران و فرانسه) نیست. به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران حق دفاع از خود را دارد و حتما باید در زمینه دفاعی در این منطقه پرآشوب از مولفه های قدرت برخوردار باشد. البته همه نیز می دانند که در همین منطقه پرآشوب ایران کمترین میزان بودجه را در بحث های نظامی و دفاعی صرف می کند. چون اتکای خودمان بیشتر به پشتیبانی مردم و توانایی داخلی خودمان است.

موضوع دیگری که مطرح است، تفسیرهای متعددی است که برخی طرف ها به خصوص امریکایی ها از برجام دارند. مثلا می بینیم تفسیری که امریکایی ها از برجام بعد از تشکیل دولت ترامپ داشته اند، به خصوص در بحث مسائل موشکی، موجب شده بعضی کشورهای غربی نیز تفسیرهایی را مطرح کنند که این گونه برداشت می شود که آنها می خواهند به مواضع دولت ترامپ در این زمینه نزدیک شوند، نظر شما در این زمینه چیست؟

اتفاقا ما خودمان با دوستانمان نیز در این زمینه صحبت کردیم، عده ای به خصوص امریکایی ها تفسیر غلطی از برجام انجام می دهند، متاسفانه برخی از کشورها نیز تا اندازه ای چراغ سبز به آنها نشان داده اند. در بحث موشکی کاملا روشن است که ما در برجام مباحث موشکی نداشته ایم. بله، موشکی که بتواند کلاهک هسته ای حمل کند، تولید و استفاده از آن ممنوع است اما ما دنبال ساخت چنین موشکی نیستیم. اما ساخت سایر انواع موشک ها حق ماست و در برجام نیز هیچ ممنوعیتی برای آن نیامده است. بارها هم خود برخی از مقامات اروپایی هم نسبت به آن اظهار نظر کردند. بنابراین ما فکر می کنیم روشی که مقامات فرانسوی در پیش گرفته اند روش غلطی است و همراه شدن آنها با آقای ترامپ حتما برایشان مضر خواهد بود به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد پیشتاز در بر هم زدن برجام باشد اما ما شوقی هم نداریم که برجامی که برای ما فایده ای نداشته باشد را برایش سینه بزنیم.

شما مشخصا چه نقدی را نسبت به رویکرد غرب نسبت به برجام وارد می دانید؟

ترامپ تلاش می کند که جمهوری اسلامی ایران منافع اقتصادی از برجام نبرد. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما به عنوان کشوری که دنبال عهدشکنی نیستیم فعلا پای برجام ایستاده ایم اما باید ببینیم که در آینده غربی ها چه اقداماتی خواهند کرد. اگر قرار باشد آنها صرفا اظهار نظر کنند که برجام خوب است و در عین حال انتفاعی نداشته باشد در آن صورت جمهوری اسلامی ایران هم به اقتضای آن تصمیم های لازم خود را اتخاذ خواهد کرد. ما کشور ضعیفی نیستیم در گذشته هم نشان دادیم که کشوری هستیم که پای منافع ملی و منافع مردممان و امنیت ملی کشورمان ایستاده ایم ولی در عین حال این فرصت وجود دارد که غرب خودش رفتار ترامپ را ترمیم کند. نه این که بعضی از غربی ها هم خودشان پشت سر ترامپ قرار بگیرند.

آیا مجلس خود برنامه ای در این زمینه دارد؟

ما فکر می کنیم روشی که مقامات فرانسوی در پیش گرفته اند روش غلطی است و همراه شدن آنها با آقای ترامپ حتما برایشان مضر خواهد بود به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد پیشتاز در بر هم زدن برجام باشد اما ما شوقی هم نداریم که برجامی که برای ما فایده ای نداشته باشد را برایش سینه بزنیم.

این برنامه در سطحی است که همه روی آن اجماع داریم. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند، دولت هم پیگیر است و مجلس هم پیگیر آن است. ما پیمان شکنی در برجام نخواهیم کرد اما در عین حال با هوشمندی سیاست ها را تعقیب خواهیم کرد. قطعا اقدامات ما در قبال هر حرکتی در برجام، اقدامات روزمره نیست بالاخره یا برجام با قوت و قدرت می ماند یا برجام یک امر بی خاصیت می شود که در آن صورت جمهوری اسلامی ایران زیر یک پرچم بی خاصیت سینه نخواهد زد.

در چه صورتی احساس خواهد شد که برجام بی خاصیت است و جمهوری اسلامی ایران آن را نخواهد پذیرفت؟

این بستگی به رفتار غرب دارد. باید ببینیم غربی ها و کشورهای اروپایی چه اقداماتی خواهند کرد. البته سیاست روسیه و چین روشن است. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با دوستان خود مشورت های لازم را خواهد کرد و اگر لازم باشد اقدامات به شکل اقدامات جمعی انجام خواهد شد.

در زمینه گسترش روابط با روسیه در حال حاضر چه اقداماتی در حال انجام است؟ مجلس شورای اسلامی و پارلمان روسیه در روابط دو جانبه خود چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اند یا در حال انجام آن هستند؟

یکی از مباحثی که در رابطه با روسیه در حال پیگیری هستیم بحث لغو روادید و همچنین تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور به خصوص بازرگانان، تسهیل در تبادل کالا، رفع موانع گمرکی و تسهیلات برای صادرات مواردی است که در حال حاضر در حال پیگیری آن هستیم.

آیا برای خرید هواپیما از روسیه نیز اقداماتی صورت گرفته است؟

خیر در این زمینه من چیزی ندیدم که در دستور کار باشد.       

انتشار اولیه: پنج شنبه 16 آذر 1396 / انتشار مجدد: چهارشنبه 22 آذر 1396

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده برجام برنامه موشکی ایران کاظم جلالی


نظر شما :