وزیر خارجه لبنان: بازگشت «الحریری» اولویت ماست

۲۴ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۹۷۳۲۴۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه لبنان که سفر دوره ای خود به اروپا در تلاش برای تبیین دیپلماسی لبنان درباره تحولات سیاسی این کشور را آغاز کرده است، تأکید کرد که بازگشت «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی لبنان به کشورش از اولویت برخوردار است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان استعفای سعد الحریری و اعلام آن از عربستان را مبهم خواند و گفت که برای نخستین بار در تاریخ لبنان چنین اتفاقی افتاد که یک مقام لبنانی از خارج استعفای خود را اعلام کند به خصوص اینکه استعفای نخست وزیر یک اقدام حاکمیتی است و اصول و عرف ایجاب می کند که نخست وزیر استعفانامه خود را در یک دیدار رسمی به وی تقدیم کند در حالیکه این اتفاق نیفتاد و لذا این استعفای مبهم شوکی به لبنانی ها بود زیرا انتظار آن را نداشتند.

باسیل با اشاره به اینکه الحریری شخصیت موثری بوده و در کنار «میشل عون» رئیس جمهور لبنان دستآوردهای زیادی محقق کرده است، گفت که تصویب قانون جدید انتخابات از جمله دستآوردهای حریری بود و برای ساماندهی به پرونده نفت و گاز تلاش می کردیم اما ناگهان با وضعیتی مواجه شدیم که انتظار آن را نداشتیم و اکنون اولویت ما در لبنان بازگشت حریری و خانواده اش به کشور است و اگر وی به بیروت بازنگردد در آن صورت اقدامات بعدی اتخاذ خواهد شد..

 

میشل عون با درایت با موضوع استعفای الحریری تعامل کرده است

وزیر خارجه لبنان در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر گفت که میشل عون رئیس جمهور این کشور با درایت و بر اساس مسئولیت بزرگ ملی با استعفای الحریری تعامل کرده و از طریق اجرای رایزنی های داخلی و خارجی برای کشف ابهام وضعیت حریری در جهت حمایت از وحدت ملی تلاش کرده و خواستار بازگشت حریری و خانواده اش به بیروت شده است.

وی افزود که دیدار عون با سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت، سازمان ملل و نیز مسئولان اتحادیه عرب، مصر، ایتالیا و آلمان و نیز سفرای عربی در همین راستا بوده تا اعلام کند که استعفای حریری غیرقابل قبول است و آنها نیز بر احترام به حاکمیت لبنان و استقلال سیاسی و سلامت ارضی آن تأکید کردند.

 

لبنان دخالت بیگانگان در امور داخلی خود را نمی پذیرد

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد که این کشور به توافقنامه ها، قطعنامه ها و معاهدات بین المللی و عرف دیپلماتیک از جمله منشور اتحادیه عرب که بر احترام به حاکمیت کشورها تأکید دارد، پایبند است و دخالت در امور داخلی هیچ یک از کشورهای عربی را نمی پذیرد و خواهان عدم دخالت دیگر کشورها در امور داخلی لبنان است.

باسیل اظهار داشت که لبنان خواهان برقراری روابط بهتر با کشورهای دوست و برادر از جمله عربستان سعودی است و با اتخاذ سیاست خارجی مستقل سعی دارد خود را از بحران های منطقه ای دور کند زیرا وحدت ملی اصل و اساس حفظ ثبات در لبنان است و هر گونه آسیبی به ثبات این کشور پیآمدهای گسترده ای خواهد داشت که تنها به وحدت لبنان منحصر نخواهد شد بکه ثبات کشورهای همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد زیرا این کشورها از وجود حدود یک میلیون و پانصد هزار آواره سوری و 500 هزار آواره فلسطینی رنج می برند و در صورت وقوع بحران جدید موج جدیدی از مهاجرت غیرقانونی آغاز می شود.

 

دولت کنونی لبنان پابرجاست

وزیر خارجه لبنان در پاسخ به این سوال که با استعفای الحریری سرنوشت دولت کنونی چه خواهد شد؟ گفت که دولت همچنان پابرجاست زیرا استعفای حریری یک اقدام غیرقانونی بوده است و لذا ما منتظر بازگشت حریری به بیروت هستیم و اگر وی خواهان استعفاست باید در داخل بیروت استعفای خود را ارائه کند.

هشدار کشورهای حاشیه خلیج فارس تازگی ندارد

باسیل با اشاره به اینکه هشدار کشورهای حاشیه خلیج فارس تازگی ندارد، تأکید کرد که لبنان کشور صلح و گفت وگوست و ما امیدواریم که همه امور به روال طبیعی خود بازگردد.

 

سفر رهبر مسیحیان مارونی لبنان به ریاض در راستای سیاست های بیروت است

رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان همچنین اظهار داشت که سفر «مار بشاره پترس الراعی» رهبر کلیسای مسیحیان مارونی لبنان به ریاض در راستای سیاست لبنان به رهبری «میشل عون» است و پترس الراعی نیز همانند همه سیاستمداران لبنانی برای بازگشت سعد الحریری به بیروت و تحقق ثبات در کشور تلاش می کند.

 

مصر در کنار لبنان بوده است

باسیل همچنین درباره ایفای نقش مصر در خصوص بحران لبنان تصریح کرد که مصر در کنار لبنان بوده و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز بر حمایت از استقلال و حاکمیت لبنان تأکید کرد و سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برای کاهش تنش به وجود آمده است.

کلید واژه ها: الحریری


نظر شما :