ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از موافقت بارزانی با استعفا تا سه ژنرالی که رهبر تدوین تحریم های ایران هستند

۰۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۲۷۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
موافقت مسعود بارزانی با استعفا، درگیری ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه در مرز سوریه، دستور بارزانی به تسلیم سربازان اسیر شده عراقی، سه ژنرالی که رهبر تدوین تحریم های ایران هستند و ساخت هزاران مسجد در جهان به دستور اردوغان از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از موافقت بارزانی با استعفا تا سه ژنرالی که رهبر تدوین تحریم های ایران هستند

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

دستور بارزانی به تسلیم سربازان عراقی

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به نیروهای پیشمرگه کرد دستور داده است، سربازانی که در تصرف شهر کرکوک از ارتش عراق به اسارت گرفته شده اند، فورا آزاد شوند.

به گزارش شبکه خبری الحدث بارزانی دستور داده است هیچ سرباز عراقی در اسارت نیروهای پیشمرگ کرد باقی نماند.

مسعود بارزانی تلاش دارد در جهت کاهش تنش با بغداد گام بردارد.

 

خرید زمین توسط ایران در سوریه

یکی از بارزترین مسئولان در یکی از بزرگترین سازمان های یهودی امریکایی در نیویورک در گفت وگو با سرکیس نعوم، روزنامه نگار لبنانی که به صورت سلسله یادداشت در روزنامه النهار منتشر شده و دیپلماسی ایرانی نیز آنها را منتشر کرده، ادعا کرده که ایران در سوریه هزاران هکتار زمین خریداری کرده است. به گفته وی ایران با این کار می خواهد جای پای خود را در سوریه مستحکم کند.

دیپلماسی ایرانی این ادعا را به هیچ وجه تایید نمی کند.

 

ساخت هزاران مسجد در جهان به دستور اردوغان

یکی از بارزترین مسئولان در یکی از بزرگترین سازمان های یهودی امریکایی در نیویورک در گفت وگو با سرکیس نعوم، روزنامه نگار لبنانی که به صورت سلسله یادداشت در روزنامه النهار منتشر شده و دیپلماسی ایرانی نیز آنها را منتشر کرده، ادعا کرده است که به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هزاران مسجد در جهان اسلام و خارج از آن ساخته شده است.

بنا به این گزارش ادعا می شود که احتمالا با این دستور 30 هزار مسجد در سراسر جهان ساخته شده است.

 به ادعای این مسئول در یکی از سازمان های یهودی امریکایی، سوئیس یکی از کشورهایی است که مساجد بسیاری توسط ترکیه در آن ساخته شده است.

 

اکثریت امریکایی ها مخالف سیاست های ترامپ علیه مسلمانان هستند

شرکت تحقیقاتی ایپسوس در تازه ترین نظرسنجی خود نشان داد که اکثر آمریکایی ها (55 درصد) مخالف موضع ترامپ "نسبت به مسلمان دنیا" هستند.

به گزارش لوبلاگ، در این نظرسنجی که موافقت یا مخالفت افراد نسبت به اینکه "احترام به جامعه مسلمان آمریکایی در ایالات متحده برای جلوگیری از حملات تروریستی آینده حیاتی است" پرسیده شد، 68 درصد موافق و 24 درصد مخالف بودند. 58 درصد از آمریکایی ها نیز با این گزاره موافق هستند که "کشورهای جهان اسلام در مبارزه با تروریسم جزء متحدان ایالات متحده هستند".

همچنین اکثر آمریکایی ها فکر می کنند که جنگ علیه داعش در حال پیشرفت مناسب نیست. حدود 73 درصد از آنها معتقدند که یا "جنگ با داعش اساسا به تساوی انجامیده است" یا 26 درصد معتقدند که"ایالات متحده و متحدان در حال باخت و داعش در حال پیروزی است."

 

سه ژنرالی که رهبری تحریم های ایران را بر عهده دارند

روزنامه گاردین گزارش داد که رهبری کمپین غربی تحریم علیه ایران بر عهده سه ژنرال سابق و از اعضای برجسته دولت ترامپ است: جان کلی، رئیس دفتر ترامپ، جیمز ماتیس، وزیر دفاع و هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی. هرسه این افراد در عراق خدمت کرده اند.

به گزارش گاردین همچنین این سه نفر بودند که در متن سخنرانی ترامپ دست بردند و نوعی آن را دست کاری کردند که در آخر بی مورد خیلی تند از کار در آمد.

 

بارزانی با استعفا موافقت کرد

خبرگزاری اخبار رسانه ای عراق (واع) به نقل از یک منبع سیاسی که نامی از او به میان نیاورده، اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با استعفا و تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرده است.

بنا به این گزارش، وی شرط کرده در صورتی حاضر به استعفاست که پسر برادرش، نیچروان بارزانی که در حال حاضر رئیس دولت اقلیم کردستان است، جانشین او شود.  

گفته می شود منابع بین المللی به مسعود بارزانی گفته اند تا زمانی که استعفا ندهد مشکلش با بغداد حل نخواهد شد.

 

اسرائیل نام یکی از فرماندهان حزب الله در سوریه را فاش کرد

روزنامه الحیات به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشت که ارتش اسرائیل اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن نام یکی از فرماندهان حزب الله در سوریه فاش شده است.

به ادعای رسانه های اسرائیلی، سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان، میر علی نعیم معروف به «حاج هاشم» را به عنوان فرمانده «جبهه آزاد شده جولان» منصوب کرده است. این منطقه شامل خطی از دمشق تا خط آتش بس با اسرائیل در بلندی های جولان می شود.

اخیرا حزب الله موفق شده است جبهه النصره را از بخش سوری جولان عقب براند.

 

درگیری نیروهای پیشمرگه با ارتش عراق در مرز سوریه

شبکه خبری العربیه گزارش داد که نیروهای پیشمرگه با نیروهای ارتش عراق در مرز سوریه درگیر شده اند.

این درگیری پس از آن صورت گرفت که ارتش عراق تلاش کرد مناطق تحت کنترل کردها در خاک عراق را که تا قبل از سال 2003 تحت کنترلشان نبوده است، پس بگیرد.

مقامات کردستان تلاش می کنند از تشدید درگیری ها با ارتش عراق جلوگیری کنند و رایزنی ها برای پایان دادن به بحران پیش آمده با بغداد ادامه دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش عراق مسعود بارزانی پیشمرگه های کرد


نظر شما :