فیصل: موضوع ریاست جمهوری سوریه به مردم این کشور ارتباط دارد

۱۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۷۲۱۶۱ سرخط اخبار

رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با تأکید بر ضرورت آتش بس فراگیر در سوریه، گفت که موضوع ریاست جمهوری این کشور به مردمش ارتباط دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ترکی الفیصل» شاهزاده معروف سعودی درباره تحولات سوریه و روابط میان مسکو و ریاض با خبرگزاری اسپوتنیک  و شبکه تلویزویونی NTV گفت وگو کرد.

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی، درباره سوریه و منافع مشترک میان کشورش و روسیه گفت: «ما منافع مشترکی در خاورمیانه داریم و شاهد افزایش نفود روسیه در سوریه هستیم. عریستان هم به همین تناسب به شرایط سوریه و ایجاد صلح و ثبات برای مردم این کشور علاقمند است».

خبرنگار اسپوتنیک در ادامه از ترکی الفیصل درباره مواضع ریاض درباره سوریه پرسید که وی با اعلام اینکه از اعضای دولت نیست و کاملا هم در جریان مواضعی که به این مسئله مرتبط است، قرار ندارد، گفت: «آنچه من می دانم از روزنامه ها و مواضع رسمی مقامات ماست. از دید من جامعه جهانی درباره سوریه غفلت کرده و اجازه داده که جنگ برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد. با وجود همه اقداماتی که صورت گرفته اما کشتار روزانه و گسترده مردم در سوریه ادامه دارد. من از جامعه جهانی به رهبری، عربستان، آمریکا، سازمان ملل، ترکیه و ایران می خواهم که به نتیجه ای دست یابند تا به این ترتیب کشتار پایان یابد».

وی افزود: «به اندازه کافی تجهیزان نظامی به سوریه اعزام شده تا به وسیله آنها بتوان جلوی کشتار را گرفت. اگر روسیه، ایران، ترکیه، آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف که در سوریه فعالیت دارند در مورد اینکه نباید کشتار صورت گیرد به توافق برسند، ما شاهد تحقق آتش بس و نه فقط در منطقه جنگی، بلکه در تمامی سوریه خواهیم بود و هر گروهی که مخالف آتش بس است هم مجازات خواهد شد.جهان می تواند چنین اقدامی را صورت دهد اما تاکنون چنین کاری نکرده است من فکر می کنم که صرف نظر از نیت خوبی که ممکن است ما در زمینه صلح در سوریه داشته باشیم، بدون تحقق آتش بس همه مذاکرات محکوم به شکست است. از زمانی که روسیه دو سال قبل مشارکت در سوریه را آغاز کرده است، بسیاری از موارد آتش بس که مورد توافق بوده، به شکست منتهی شده چرا که هیچ ساختاری برای لزوم اجرایی شدن آنها نبوده است».

سفیر پیشین عربستان در انگلیس و آمریکا همچنین گفت: «در جریان مذاکرات آستانه، روسیه و ترکیه و ایران توافق کردند تا منطقه کوچکی را تحت محاصره درآورند و ما حتی شنیدیم که روسیه، آمریکا و اردن برای ایجاد این منطقه در جنوب سوریه تلاش کردند اما هیچ مکانیسمی برای اینکه این اتفاق حتما بیفتد، وجود نداشت. وقتی که ما آتش بس تمام و کمال در سوریه داشته باشیم در این صورت می توان به مذاکرات ادامه داد و مردم سوریه هم می توانند تصمیم بگیرند».

در حالی که تاکنون و تا چندماه پیش، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده بود که رئیس جمهور سوریه باید با زور یا مذاکره از مقام خود کنار برود، ترکی الفیصل گفت که ریاض هرگز نگفته که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نباید در این سمت بماند و گفت: «آنچه ما می گوییم این است که این موضوع به مردم سوریه بستگی دارد و آنچه به آن نیاز داریم این است که ساختاری داشته باشیم که به آنها کمک کند. با این حال مذاکرات در ژنو و آستانه تاکنون به ایجاد چنین ساختاری کمک نکرده است و تا زمانی که به چنین ساختاری برسیم ما خواهیم گفت که اسد رئیس جمهور قانونی نیست. وی نماینده مردم سوریه نیست و آنچه وی صورت می دهد کشتار مردم سوریه است.


نظر شما :