ظریف: امکان مذاکره درباره برجام "افسانه" است

۰۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۷۲۱۰۸ سرخط اخبار

وزیر امورخاجه ایران می گوید رفراندوم کردستان عراق اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: همه پرسی کردستان عراق اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه است.

وی همچنین درباره قانون محدودیت سفر اتباع ایرانی به آمریکا هم گفت: ممنوعیت مسافرتی دولت آمریکا علیه ایرانی ها، توهینی به تمام مردم ایران است.

ظریف ادامه داد: باید به چنین اقداماتی که از سوی ایالات متحده صورت می گیرد، پاسخ دهیم. در مورد نحوه پاسخ، ما هستیم که تصمیم می گیریم.

او همچنین امکان مذاکره مجدد برجام را "یک افسانه" خواند.

ظریف همچنین با انتقاد نسبت به توییت اخیر ترامپ در مورد برنامه ی موشکی ایران نیز گفت: مذاکرات مجدد در مورد برجام امکان پذیر نیست.
وی افزود: ما باید قبل از اظهار نظر حقایق را بررسی کنیم. این که برخی سعی دارند با حقایق بازی کنند و راه های جایگزین ایجاد کنند مرا نگران می کند.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ایرانی های زندانی در آمریکا گفت: متاسفانه شمار زیادی از ایرانی ها در آمریکا بازداشت شده اند. آنها هم در آمریکا بازداشت شده اند و هم از طریق درخواست استرداد ایالات متحده در جهان بازداشت شده اند. این افراد از جمله زنان باردار به علت نقض فنی تحریم هایی که امروزه دیگر موضوعیت ندارد و سالها قبل اجرا می شده است، در زندان به سر می برند. اما این افراد همچنان به علت تاکید ایالات متحده برای اعمال این محدودیتها درباره ایرانی ها در زندان سخت به سر می برند.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه مذاکرات مجدد درباره برجام را رد کرد و گفت: به باور بنده، ما قبل از آنکه سخنی بیان کنیم باید واقعیت ها را بررسی کنیم. نگرانی من این است که عده ای با واقعیت ها بازی کنند و واقعیت های دیگری را از خودشان بسازند.
ظریف در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: به باور من، این سخنان توهینی به کل ملت ایران بود و نشان دهنده همدردی پوچی بود که تلاش می کرد او نشان بدهد. این همدردی که او می کوشید نشان بدهد واقعا توخالی بود و جدی گرفته نمی شود. بی تردید، ایرانی ها این سخن را جدی نمی گیرند. تاسف آور است که رئیس جمهور ایالات متحده بنابه دلایل سیاسی بی ربط ؛ تصمیم می گیرد یک کشور را بیگانه کند و یک ملت را دشمن معرفی کند که به هیچ کس هیچ آسیبی نرسانده است.
ظریف درباره مذاکرات مجدد درباره برجام نیز گفت: فقط ایران نیست که مذاکرات مجدد را رد می کند. نگاه متفق القول همه کسانی که درباره توافق هسته ای مذاکره کرده اند این بوده است که مذاکرات مجدد درباره این توافق، ناممکن است. این کار سبب خواهد شد صندوق همه مشکلات باز شود. ایالات متحده با این کار، این پیام را به جهان منتقل می کند که هرگاه شما با ایالات متحده مذاکره کنید و هرچه درباره آن توافق کنید، پس از پنج ماه یا شش ماه یا یک سال یا دو سال، ایالات متحده بار دیگر به دنبال خواسته هایی است که نتوانسته در دور اول مذاکرات به آن برسد و این پیام، پیام خوبی نیست که برای جهانیان فرستاده شود. این روند به جهانیان ثابت می کند ایالات متحده طرف قابل اعتمادی در مذاکرات نیست و برای قدرتی همانند آمریکا ثابت کردن این مسئله به جهانیان که طرف قابل اعتمادی برای مذاکرات نیست، برای صلح و امنیت جهانی خوب نیست. 10 سال تلاش همه طرف ها و دو سال مذاکرات جدی طول کشید تا به این توافق برسیم. فکر  نمی کنم دور جدید (مذاکرات) نتایج بهتری داشته باشد. درواقع، دور جدید مذاکرات ما را در باتلاق جدیدی فرو می برد که هیچ کس نمی تواند از آن خارج شود.

وی افزود: نکته مهم این است که اگر توافق هسته ای نقض شود، ایران گزینه های متعددی خواهد داشت. یکی از این گزینه ها آن خواهد بود که برنامه انرژی هسته ای نامحدود و البته صلح آمیز داشته باشد.

کلید واژه ها: مذاکرات مجدد


نظر شما :