ماجرای تهدید حمله به کاخ ریاست جمهوری سوریه بعد از دیدار نتانیاهو-پوتین

۰۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۴۷ کد : ۱۹۷۱۲۳۱ سرخط اخبار

یک منبع رسانه ای کویتی که سابقه ای طولانی در جنجال کردن علیه محور مقاومت دارد، مدعی شده که رژیم صهیونیستی در صورت لزوم به کاخ ریاست جمهوری سوریه حمله می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در «سوچی» یکی از اخبار مهم روزهای اخیر است.

سفر اخیر نتانیاهو به روسیه و دیدار با رئیس جمهور این کشور که با موضوع بحران سوریه، پنجمین سفر طی دو سال گذشته بود. 

پیش از این سفر، محافل اسرائیلی در مطبوعات و رسانه ها مکرر اعلام کردند که تل آویو از توافق آتش بس در جنوب سوریه ناراضی است و قصد دارد برای تغییر آن آمریکا را تحت فشار قرار بدهد اما پس از سفر هیأتی بلندپایه از سازمان موساد به آمریکا، گزارش ها نشان داد که تل آویو در این امر ناکام مانده است.

بعد از این سفر، نتانیاهو با هیأتی که رئیس موساد نیز همراهیش کرد، به روسیه رفت تا درباره سوریه و نگرانی های تل آویو از حضور ایران در سوریه گفت وگو کند.

خبرگزاری روسی «نووستی» اخیرا به نقل از خانم «تاتیانا کارسووا» رئیس بخش «مطالعات اسرائیل و گروههای یهودی» مرکز شرق شناسی روسیه، با اشاره به این دیدار نوشت که «نوع دیدار انجام شده، نشان از آن دارد که امر مهمی پیشامد کرده که نیازمند ارتباط [رودررو] بوده است». 

تاتیانا می افزاید که دیدار صورت گرفته، از نوع «دیدارها با دلیل خاص» بوده که «علتش یکباره بروز کرده است». نیازهای فوری به ارتباط مستقیم، اخیرا زیاد شده است اما در 80  تا 90 درصد در چنین حالاتی، با تلفن حل می شود. اینکه سران روسیه و اسرائیل تصمیم می گیرند که دیدار کنند، این معنایش این است که مسئله در حدی بوده که با تلفن حل نمی شده است.

کاراسووا می گوید که «موضوعات مورد بحث و تصمیم گیری، در خصوص چیزی است که در سوریه در حال رخ دادن است. اینکه چه کسی بر مرحله انتقالی نظارت می کند یا آن را کنترل می کند. امر مهم، اکنون این است که چه کسی این کار را می کند و آیا روسیه می تواند؟ فکر می کنم بله... این مأموریتی ساده نیست بلکه مسئولیتی سنگین است...». 

کاراسووا می گوید، ایران «خاک سوریه را در سایه همه نوع نزاعی که باشد، ترک نخواهد کرد. اسرائیل تهدید می کند. اسرائیل می گوید که محال است چنین چیزی را قبول کند. روسیه هم نمی تواند که ایران را [از سوریه] بیرون بکشد. ما اکنون با ایران در ائتلافی عملی به سر می بریم. روشن است که آمریکا نمی تواند و نمیخواهد که ایران از سوریه بیرون برود و تا حالا هم چیزی در این خصوص نگفته است. گره اصلی اینجاست».

در ارتباط با همین مسئله که این کارشناس روس آن را «گره» توصیف کرد، روزنامه کویتی «الجریده» که سابقه ای طولانی در خبرسازی و جنگ روانی علیه حزب الله و مقاومت در منطقه دارد، مدعی شده که اسرائیل معتقد است در چنین وضعی می تواند که یکی از کاخ های ریاست جمهور سوریه را بزند تا توازن قوا در سوریه تغییر کند. 

این روزنامه به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرد، نوشت که «دیدار نتانیاهو و پوتین سه ساعت طول کشیده و نتانیاهو در این دیدار گفته که در مقابل توسعه نفوذ ایران در سوریه دست روی دست نمی گذارد. او تهدید کرده که با زدن یکی از مقرهای بشار اسد و نابود کردن توافق مناطق کاهش تنش که مسکو با موافقت تهران و آنکارا برقرار کرده، همه معادلات در سوریه را به هم میزند». 

الجریده به نقل از این منبع ناشناس، نوشت که دیدار نتانیاهو و پوتین به نتیجه مورد اتفاقی نرسیده و اسرائیل ابزار و توانایی جایگزینی دارد که می توان توازن قوا [در سوریه] را بر هم بزند «و فقط کافی است که یکی از مقرهای ریاست جمهوری سوریه» بمباران شود. 

به گفته این منبع، اسرائیل هنوز در ارتباط با سوریه، در هماهنگی با آمریکا و روسیه است اما اگر ایران [در سوریه] باقی بماند و موضع خود در خاک، آسمان و دریایی سوریه حفظ کند، وضعیت را تغییر خواهد داد. این منبع گفته که هماهنگ کننده امور در داخل سوریه، مسکو است نه متحد سنتی اسرائیل آمریکا.


( ۱ )

نظر شما :