مقتدی صدر: سفرم به عربستان با ایران هماهنگ نکردم

۰۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۹۷۱۱۷۴ سرخط اخبار

رهبر جریان صدرعراق در دیدار با یک عالم شیعی سعودی گفت: در سفرم به عربستان با ایران هماهنگ نکردم و با آنها مشورت نکردم.

به گزارش ایسنا، به نقل از موازین نیوز، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با شیخ عبداللطیف الحرز، عالم شیعی سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار شیخ عبداللطیف پرسید: برخی از شیعیان عربستان از سفرتان به عربستان تاثیر منفی پذیرفتند و من به آنها گفتم که نتایج این سفر نشان خواهد داد که این سفر موفقیت آمیز بود یا خیر، آیا در سفرتان به عربستان با دولت ما در مورد شیعیان عربستان نیز صحبت کردید؟

مقتدی صدر پاسخ داد: بیش از دو سال است که از من دعوت شد تا به عربستان بروم و من در این امر مردد بودم و اتفاقاتی که در رابطه با معارضان عربستان و بحرین می افتاد مانع سفر من می شد، منتظر بودم تا برخی اطراف و به خصوص جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شوند و اختلافات دولت با معارضان را حل کنند و تنش ها را کاهش دهند، اما وارد عمل نشدند و آزادسازی برخی شهرهای عراقی و به خصوص موصل و همچنین تشدید تنش در شهر العوامیه از مهمترین دلایل سفرم بود.

وی افزود: در این سفر در رابطه با شیعیان عربستان و پرونده یمن، بحرین و موضوع شیخ عیسی قاسم، سوریه، ایران، فلسطین و بیشتر در مورد عراق با دولت عربستان گفت وگو کردم.

شیخ عبداللطیف الحرز در ادامه پرسید: آیا در رابطه با سفرتان به عربستان با ایران، هماهنگ کردید و این سفر، ایران و حزب الله لبنان را ناراحت کرده است؟

مقتدی پاسخ داد: با ایران هماهنگ نکردم و با آنها مشورت نکردم. دشمنی ایران و عربستان بر این سفر تاثیر گذاشت و گویا با این سفر، من دشمن ایران شدم، اما حقیقت امر اینگونه نیست و من به جز با رژیم صهیونیستی خواهان دشمنی با هیچ کس نیستم و در عین حال از هیچ کس پیروی نخواهم کرد.

وی با بیان این که از طریق رسانه های برادران در لبنان معلوم شد که حزب الله و همچنین ایران از سفر من به عربستان آزرده خاطر شدند، مدعی شد: آنها می خواهند که فقط خودشان حق گفت وگو و مذاکرات داشته باشند و ما نداشته باشیم. من این امر را نمی پذیرم. من می خواهم که عراق در تصمیم گیری مستقل باشد و روابط خوب با تمام همسایگانش داشته باشد. اغلب جمعیت کشور ما را شیعیان و عرب ها تشکیل می دهند و من می خواهم از روابط عربی و شیعی عراق محافظت کنم. امیدوارم که کشت و کشتار در سوریه و یمن متوقف شود، این سخن من به معنای اظهار ضعف نیست و همه می دانند که ما در جنگ با اشغالگران و غیره بیشترین پیروزی ها را داشتیم و قدرت آن را داریم که در داخل و خارج عراق وارد جنگ شویم، اما آیا این راه حل است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما خواستار فروپاشی الحشد الشعبی شده اید، گفت: به هیچ وجه، مساله تفکیک و فروپاشی مطرح نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای سفر دیگری دارید و جریان هدیه عربستان چیست؟ گفت:  برنامه سفر به واتیکان و دیدار با پاپ را دارم. من هیچ هدیه مالی و مشابه آن از هیچ کسی دریافت نکردم و در سفر به عربستان فقط یک پارچه از کعبه و یک ساعت مچی به عنوان هدیه پذیرفتم .

مقتدی صدر در پاسخ به این سوال که در مورد اصلاحات میان شما و آیت الله سیستانی هماهنگی وجود دارد، گفت: می توانم بگویم که هماهنگی های گسترده ای در این رابطه با هم داریم و این موضوع باعث ناراحتی و ترس برخی ها شده است.

شیخ عبداللطیف در پایان پرسید: شنیده ایم که آیت الله سیستانی به شما گفته است که شما می توانید در رابطه با پرونده اصلاحات ملت را تحریک کنید و من از طریق خطبه و دیگر چیزها از شما حمایت می کنم؟

مقتدی صدر با لبخند جواب داد: محرمانه به تو پاسخ خواهم داد.

کلید واژه ها: عبداللطیف شیعیان


نظر شما :