حکیم کردهای عراق را به حفظ یکپارچگی کشور فراخواند

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۷۰۹۵۴ سرخط اخبار
عمار حکیم، روحانی شیعه و رهبر" جریان ملی حکمت " در عراق از مسئولان اقلیم کردستان خواست تا وحدت عراق را حفظ کنند.
 
دفتر عمار حکیم از دیدار او با هیأتی از اقلیم کردستان عراق خبر داد. حکیم در این دیدار با بیان این که «وحدت عراق به نفع همه است» بر تداوم گفت وگو میان دولت مرکزی و کردستان تأکید کرد.
 
عمار حکیم گفت: «منافع همه اقتضا می کند که عراق یکپارچه و امن باشد و در چنین شرایطی عراق قادر به عبور از بحران های سیاسی و امنیتی است.»
 
همه پرسی بحث برانگیز استقلال کردستان عراق با توافق احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» قرار است در تاریخ ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود. 
 
به رغم برخی مخالفت ها از جمله از سوی دولت مرکزی عراق و حزب گوران (جنبش تغییر) در کردستان و همچنین کشورهایی چون ایران، ترکیه و آمریکا، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفته است اگر این همه پرسی به تعلیق درآید، احتمال یک جنگ خونین وجود دارد.
 
عمار حکیم در دیدار با هیأت اقلیم کردستان قانون اساسی عراق را الگویی برای حل مشکلات موجود دانسته و گفته است: «ما به خطر تروریسمی که همچنان مترصد فرصت برای بازگشت است، هشدار دادیم و همچنین خواستار اتحاد عراقی ها برای مقابله با داعش شدیم.»
 
عمار حکیم اواخر ماه گذشته به شکل رسمی خروج اش از مجلس اعلای اسلامی عراق را اعلام کرد و حزب ملی حکمت را بنیان گذاشت. اختلافات داخلی بر سر نحوه اداره مجلس اعلا و همچنین سیاست های این حزب، به ویژه روابط با ایران و کشورهای عربی منطقه، از اواخر سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود.
 
گفته می شود که خروج عمار حکیم از مجلس اعلای اسلامی عراق به معنای آغاز ائتلافی سه گانه با حضور مقتدی صدر، دیگر روحانی شیعه و حیدر عبادی، نخست وزیر عراق و از اعضای حزب برجسته الدعوه است.
 
مقتدی صدر با صدور بیانیه ای حمایتش از عمار حکیم را اعلام کرده و اقدام به تشکیل جریان ملی حکمت را نمایانگر بلوغ و سلامت سیاسی در عراق دانسته است.
 
به تازگی عربستان سعودی نیز از عمار حکیم دعوت کرده که به این کشور سفر کند.

کلید واژه ها: عمار عمار حکیم اقلیم کردستان


نظر شما :