کشور من یا کشور ما؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۶۹۴۵۲ آمریکا یادداشت
«یا تحمل آزادی بیان را داشته باشید یا بمیرید! مرگ بر دشمنان آمریکا! ... شما به [عمل من] می‌گویید تروریسم، من به آن می‌گویم میهن‌پرستی.» این جملات را جرمی کریسشین بعد از دستگیری به اتهام قتل دو مرد و چاقو زدن به نفر سوم، در اولین جلسه‌ی دادگاه خود در پرتلند آمریکا فریاد زد.
کشور من یا کشور ما؟

دیپلماسی ایرانی:«یا تحمل آزادی بیان را داشته باشید یا بمیرید! مرگ بر دشمنان آمریکا! ... شما به [عمل من] می گویید تروریسم، من به آن می گویم میهن پرستی.» این جملات را جرمی کریسشین  بعد از دستگیری به اتهام قتل دو مرد و چاقو زدن به نفر سوم، در اولین جلسه ی دادگاه خود در پرتلند آمریکا فریاد زد. ماجرا ازآنجا شروع شد که جرمی کریسشین در قطاری در پرتلند به دو دختر نوجوانی سیاه پوست آمریکایی که یکی از آن ها حجاب بر سر داشته، توهین کرد. در پی آن سه مسافر قطار برای دفاع از دختران مداخله می کنند. کریسشین با چاقو به هر سه  مرد حمله می کند. دو نفر کشته می شوند و نفر سوم به طرز معجزه آسایی زنده می ماند.

کریسشین در حالی آرزوی مرگ مخالفان آمریکا را در دادگاه می کرد که متهم به قتل دو شهروند آمریکای بود. یکی از مقتولان جوان ۲۳ ساله ای بود که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود و دیگری مرد ۵۳ ساله ای که بازنشسته ی ارتش آمریکا بود.  نفر سوم که زنده ماند دانشجوی دانشگاه دولتی پرتلند است.

این حادثه ی دردناک نشانگر پیچیدگی جامعه ی آمریکایی است. درحالی که یک سفیدپوست نژادپرست به دلیل ظاهر دو دختر جوان به خود اجازه می دهد به آنان توهین کند، دو آمریکایی دیگر در دفاع از دختران جوان جان خود را از دست می دهند. از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ جرائم نژاد پرستانه و جرائم علیه اقلیت های دینی به خصوص مسلمانان افزایش یافته است. برخی معتقدند که ترامپ با سخنان نژادپرستانه ی خود در دوره ی تبلیغات انتخاباتی باعث شده تا چنین اعمالی عادی جلوه گردد و نژادپرستان به راحتی به خود اجازه ی تحقیر و توهین به دیگران را بدهند.

اما مسئله ی حائز اهمیت در این رابطه حضور مردمی که باجان خود از ارزش ها و باورهایشان دفاع کنند. در قانون اساسی آمریکا تبعیض بر اساس نژاد و یا مذهب ممنوع است. آن سه مرد آمریکایی نیز بر اساس باورهای خود با رفتار نژادپرستانه ی متهم مخالفت کردند.

طبق اصل نوزدهم قانون اساسی ایران نیز «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود.» منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم اقدام مثبتی در راستای عملی کردن اصول ازیادرفته ی قانون اساسی ایران است. اما وظیفه ی یک شهروند آگاه چیست؟ کدام یک از ما حاضر هستیم در برابر اهانت شخصی به یک قوم و یا قبیله سکوتمان را بشکنیم؟ کدام یک تاکنون برای استخدام کارمند جدید بدون قضاوت نسبت به نژاد او تصمیم گرفته ایم؟

مسئولان بدون شک باید نسبت به اجرایی شدن حقوق اقلیت های در کشور توجه ویژه داشته باشند. اما در قطار پرتلند آن سه مرد آمریکایی برای بهبود شرایط اقلیت ها سکوت نکرده و در انتظار سخنی و یا عملی از جانب رئیس جمهورشان دونالد ترامپ نمانند، شخصی که خود همواره متهم به سخنان نژادپرستانه است. میهن پرستی تنها ابراز عشق و علاقه به خاک وطن نیست. زمانی عاشق واقعی وطن هستیم که نه تنها ارزش هایی که کشورمان بر اساس آن بنیان شده است را باور داشته باشیم، بلکه برای هرچه بهتر اجراشدن آن ارزش ها اقدام کنیم. مسئولیت یک شهروند آگاه نیز عمل در راستای  پیش برد شهر خود به سمت اجرایی کردن آن ارزش ها و اجرای حقوق شهروندی نسبت به همه ی شهروندان فارغ از «رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها» است، و نه تنها انتظار برای بهبود شرایط به دست دیگری.

 إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ.

نویسنده: زهرا تخشید، دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه فوردهام آمریکا

کلید واژه ها: پرتلند


( ۱۲ )

نظر شما :

حلالی پور ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۲
در ایران قانون حاکم نیست .ضمنا از دین بر داشتی دیکر دارند
کامران ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۸
زهرا تخشید نوه ایت الله یزدیه؟
فرید ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۹
بابا بزرگ حالش خوبه؟؟ با پول ملت ایران امریکا خوش میگذره؟
امیر ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۶
چطور ارز گرفتی رفتی آمریکا؟ مگه ماخودمون رشته دکترا نداریم؟ خاک برسر ما که شمامی خوای وطن پرستی یادمون بدی!! وطن پرست پدرمن که 80 ماه جبهه جنگیده، الانم تا صبح ما ازصدای سرفه اش که شیمیایی هست نمی خوابیم!! مقاله ات بدرد خودت وپدربزرگت می خوره که با رانت تورو فرستاده آمریکا وگرنه ما فرزندان انقلاب تا تهرانم نمی تونیم بریم
علی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۹
خوش بگذره . ما ملت بی ادبی نیستیم، نمیخوایم هم به روح یا فکر یا در مجموع نگرش تو آسیب بزنیم. بهتر بود بنیادی برای اعزام دانشجو برپا بود و پارامترهایی داشت که براین اساس دانشجوها رو انتخاب می کردن و هر که حد معیار رو بدست می اورد با اندکی حمایت و کمک هزینه به خارج کشور می فرستادن. به عدالت شاید نزدیک تر بود. ای خدا
نسرین مصفا ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۷:۳۴
این که رشادت های اون سه نفر (Taliesin Myrddin Namkai-Meche) و (Ricky John Best) و (Micah David-Cole) یه خانم امریکایی ایرانی تبار که تو گرونترین شهر آمریکا زندگی میکنه را شدیدا تحت تاثیر قرار داده باشه غیر طبیعی نیست اما واقعیت اینه که اولا ایران کشوری هست که تو یه مکان عمومی مثل قطار یه آقایی هر قدر هم مثل (Jeremy Joseph Christian) گردن کلفت و سابقه دار باشه اصلا به خودش جرات نمیده سر دو تا دختر 16 - 17 ساله حالا سیاه پوست باشن یا نباشن داد بکشه چه رسد به این که بهشون بگه از صندلی بلند بشین من بشینم یا از قطار پیاده بشید یعنی حتی لات و لوت های سابقه دار ایرانی هم به امثال (Jeremy Joseph Christian) آمریکایی شرف دارن ثانیا گیریم یه لاتی از آمریکا اومده باشه و ندونه یه من ماست چه من کره داره و مثلا تو مترو تهران سر دو تا خانم 16 - 17 سال داد فریاد کنه، کسانی که همه عمرشون با قاشق نقره و محافظ و راننده تو تهران این ور و انور نرفتند شک ندارند که همه مسافرها با هم میریزن سرش میندازنش از قطار بیرون!!!