فکر نمی‌کردیم گولن کودتا کند

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۹۶۹۲۹۵ سرخط اخبار

خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه گفت، سازمان تروریستی فتح الله گولن اگرچه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه ترکیه تلقی می شد اما هیچ نهادی پیش بینی نمی کرد که این گروه جرات دست زدن به یک کودتا برای سرنگون کردن جمهوری ترکیه را پیدا کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه گفت: این حقیقت که این سازمان وابسته به گولن جرات کرد تا ترکیه و نیروهای مسلح آن را با دست زدن به کودتایی برای سرنگونی دولت، آن هم طی نفوذ تدریجی نظامند در طول چند سال به نهادهای نظامی و غیرنظامی تحت کنترل خود در بیاورد وضعیتی غیرمنتظره برای بسیاری از ما از جمله دیگر نهادهای دولتی بود.

آکار این اظهارات را در حالی مطرح کرده که به سبب عدم همکاری با پارلمان ترکیه در زمینه تحقیق در مورد این اتفاق آن هم در حالی که تعدادی از سربازان و نیروهای تحت امرش در کودتا شرکت کردند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

او این اظهارات را در پاسخ به پرسش های مطرح شده از جانب کمیته پارلمانی تحقیق درباره کودتا مطرح کرده است.

پاسخ او مطلب جدیدی درباره نحوه اطلاع پیدا کردن مقام های ارتش از کودتا و همچنین چگونگی همکاری با نهادهای اطلاعاتی برای متوقف کردن آن مطرح نکرده است.

رئیس ستاد کل ارتش ترکیه اظهار داشت: اقدامات سازمان فتح الله گولن به خوبی برای ارتش پیش از تلاش برای کودتا شناخته شده بود و به عنوان یک تهدید بزرگ علیه ترکیه مطرح بود.

او تلاش برخی پرسنل نیروهای مسلح ترکیه برای کودتا را یک لکه ننگ در تاریخ جمهوری ترکیه خواند.

وی گفت: اطلاعات اولیه سازمان اطلاعات ترکیه از جانب یک افسر ارتش اشاره ای به کودتا نکرده بود بلکه از ربودن هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات خبر داده بود.

با این حال خلوصی آکار به نیروهای هوایی و زمینی ترکیه دستور داد که همه فعالیت های نظامی را متوقف کنند و واحدهای نظامی را فورا به پادگان ها ببرند چراکه اطلاعات نشان می داد که ممکن است یک عملیات بزرگتر به وجود بیاید.

آکار اظهار داشت که همه تدابیر سبب شد که کودتاچیان زمان کودتا را به جلوتر بیاورند و درنهایت کودتای آنها شکست بخورد.


نظر شما :