همه پرسی در ترکیه، میلیونها رأی دهنده و دیدگاه هایی بی شمار

۲۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۶۸۳۵۱ سرخط اخبار

نظرسنجی ها اشاره به این دارد که رقابت میان موافقان و مخالفان بسیار نزدیک است البته با اندکی پیشی گرفتن هواداران موافقت با تغییر لیکن این همه پرسی شگفتی هایی را به بار می آورد.
 
به گزارش جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به همه پرسی تغییر در قانون اساسی ترکیه پرداخت و نوشت: آن چه در همه پرسی روز یکشنبه آینده در ترکیه مطرح است یکی از دو گزینه های «آری» یا «نه» است اما میلیون ها رأی دهنده ترک در حالی رأی خود را به صندوق می ریزند که دارای انگیزه های هستند که قابل شمارش نیست.
 
ممکن است همه پرسی منجر به بزرگترین تغییر در نظام حاکم در ترکیه از زمان تأسیس جمهوری ترکیه جدید در بیش از یک قرن پیش شود به طوری که نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری تغییر می کند.
 
چه بسا پرسش مطرح شده در کارت رای گیری درباره قانون اساسی باشد اما شخصیی که بر صحنه سلطه دارد شخصیت« رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است که اگر با تغییرات موافقت شود، احتمال دارد اختیارات بی حد و حصری به دست آورد و در پست اش تا سال 2029 باقی بماند.
 
نظرسنجی ها اشاره به این دارد که رقابت میان موافقان و مخالفان بسیار نزدیک است البته با اندکی پیشی گرفتن هواداران موافقت با تغییر لیکن این همه پرسی شگفتی هایی را به بار می آورد.
 
«چنگیز توپجو» 57 ساله که به عنوان ماهی گیر در شهر «ریزه» در ساحل دریای سیاه که زادگاه اجداد اردوغان است و یکی از هوادارانش به شمار می رود، می گوید« من ملی گرا هستم». این شهروند ترک با وجود هواداری از اردوغان اما گفت که با تغییرات قانون اساسی مخالفت می کند.
 
وی از قایقی که در آن بود به رویترز گفت که «در گذشته اردوغان مرد نیکی بود لیکن تغییر کرد و بد شد.من دموکراسی می خواهم نه حاکمیت یک نفر».
 
اردوغان و هوادارانش می گویند که تغییرات پیشنهادی باعث می شود ترکیه قوی تر شود این در حالی است که با تهدیدهای امنیتی اسلامگرایان تندرو و افراد مسلح کرد مواجه است.
 
از زمان فروپاشی آتش بس میان دولت و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در سال 2015که در این کشور ممنوع است، خشونت ها در جنوب شرق این کشور از سر گرفته شد.
 
«حکمت قندوز» 52 ساله دست فروش در شهر «دیار بکر» بزرگترین شهر در این منطقه می گوید که وی امیدوار است که رای دادنش برای موافقت ، صلح و آرامش به ارمغان بیاورد.
 
وی افزود:« من از شخصیت اردوغان خوشم می آید. وی تا حدودی آدمی عصبی است و تا حدودی نیز مستبد است اما دلش اش پر از عشق و دوستی است».
 
آزادی ها
 
اردوغان که گفته می شود محبوب ترین سیاستمدار و در عین حال سیاستمداری است که بیشترین اختلاف ها را در ترکیه جدید برانگیخته چهره ای از خودش ترسیم که نشان می دهد وی حامی ترک های معمولی متدین است که نخبگان سکولار از آنها بهره کشی می کنند.
 
به رغم آن که ترکیه کشوری با اکثریت مسلمان است اما به لحاظ رسمی کشوری سکولار است که حجاب را در مکان های مدنی و در دانشگاه ها ممنوع کرد تا آن که حزب«عدالت و توسعه» حاکم که اردوغان آن را تاسیس کرد و دارای ریشه های اسلامگرایی است این محدودیت و ممنوعیت را برداشت.
 
«آینو سولو»49 ساله که هتلی در شهر«ازمیر» ساحلی در دریای اژه دارد که یکی از پایگاه های سکولارهای مخالف به شمار می رود گفت که می خواهد رای آری و موافقت با تغییرات بدهد و با چیزی که درباره اردوغان شایعه می شود و گفته می شود که رویکردهای اردوغان تعدی به زندگی خصوصی است را نمی پذیرد.
 
وی  افزود:« هر کسی در اینجا آزاد است عرق بخورد یا با آزادی تمام شنا کند».
 
وی تصریح کرد که «اکنون زنانی که حجاب می پوشند از آزادی برخوردار هستند».
 
لیکن «دیلسات جولسیویم»زن تاجر ترک گفت که اردوغان مانند یک سلطان رفتار می کند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که رای اش در مخالفت با تغییرات در قانون اساسی پیشنهادی، به اردوغان درس مفیدی بدهد.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :