العبادی: به احتمال زیاد بغدادی به سوریه گریخته است

۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۶۸۱۵۳ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق تأکید کرد که عربستان به لزوم پایان جنگ در یمن قانع شده است و این مساله احتمالا به زودی رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از مدت ها پیش از موصل به سوریه فرار کرده است.

وی گفت: پیروزی علیه داعش در موصل به دست آمده است و ما در مرحله آخر هستیم. تعداد تروریست ها در این مرحله اندک است و ما اجازه تجمع به آن ها را نمی دهیم. مناطقی که تاکنون به دست نیروهای عراقی آزاد شده، جزو سخت ترین مناطق بودند. دولت عراق به حفظ جان غیرنظامیان اهمیت می دهد. حفاظت از جان ساکنان ماندن آن ها در منازلشان را می طلبد. نیروهای عراقی شرق موصل و بیش از نیمی از غرب را آزاد کرده اند.

العبادی گفت: بازگشت اقلیت ها به شهرهایشان به ویژه در موصل برای دولت عراق یک اولویت است. داعش منازل را بمب گذاری و از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

وی درباره زمان عملیات موصل گفت: موعد این عملیات صد در صد به دست عراقی ها تعیین شده و طرح و تمامی امکانات نیز عراقی است. طرف آمریکایی در این عملیات تنها پشتیبانی هوایی انجام می دهد. اشتباهاتی درباره حمله هوایی که به کشته شدن چند تن در موصل انجامید، رخ داده است. داعش ۱۳۰ غیرنظامی را در منزلی قرار داده بود و تحقیقات نشان می دهد که منزل از سوی داعش بمب گذاری شده بود. داعش تلاش می کند تا غیرنظامیان را بازداشت و کشتارهایی را در موصل به راه بیندازد و بعد نیروهای عراقی را متهم کند.

العبادی افزود: داعش دو راه بیشتر ندارد یا تسلیم یا مرگ. ما زمانی را برای نهایی کردن جنگ موصل تعیین نمی کنیم چراکه نمی خواهیم شهروندان و نیروهایمان را با مشخص کردن یک زمان مقرر قربانی کنیم. داعش بیش از هر گروه دیگری سنی ها را هدف قرار داده است. ما به زودی کنترل کامل مرزهای عراق با سوریه را در دست می گیریم. ما نباید به داعش و امثالش اجازه بدهیم که دوباره به عراق بیایند.

وی گفت: آمریکایی ها می خواهند از توانایی های عراق در جنگ خیابانی استفاده کنند.

حملات هوایی عراق در البوکمال با هماهنگی دمشق صورت گرفت

العبادی درباره عملیات هوایی ارتش عراق در سوریه گفت: حملات هوایی ارتش عراق در البوکمال سوریه با هماهنگی دولت دمشق صورت گرفت و نیروهای ما مقرهای فرماندهی و کارخانه های بمب گذاری شده داعش را هدف قرار دادند. ما هیچ عملیاتی را در خارج بدون هماهنگی با مقامات این کشورها انجام نمی دهیم. ارتباط هایی میان عاملان انفجارهای بغداد و فرماندهی داعش در البوکمال وجود دارد.

تلعفر به ساکنانش باز خواهد گشت

العبادی درباره عملیات تلعفر گفت: بیشتر تروریست ها در شهر موصل از تلعفر آمده اند. از بعد نظامی از چهار ماه پیش می توانستیم تلعفر را آزاد کنیم. بعد از آزادی، تلعفر متعق به ساکنانش خواهد بود و از آن ها می خواهیم در شهرشان زندگی کنند. تمامی طوایف تلعفر باید در عملیات آزادی شهرشان شرکت کنند. هیچ گونه گذرگاهی بین تلعفر و مرزهای سوریه برای تروریست ها وجود ندارد و آن ها در شهر محاصره شده اند.

هیچ نیروی آمریکایی در خاک عراق نمی جنگد

العبادی درباره هماهنگی میان دولت عراق و ائتلاف ضد داعش گفت: هماهنگی با ائتلاف ضد داعش وجود دارد چراکه به تحرکات نظامی در شرق سوریه در مرز با عراق مرتبط است. تمامی نیروهایی که با داعش می جنگند عراقی هستند و هیچ نیروی آمریکایی با داعش نمی جنگد. ما در برخی شرایط از توپخانه آمریکایی ها استفاده می کنیم اما در جبهه جنگ این کار را نمی کنیم. توپخانه آمریکا حدود ۴۰ کیلومتر از جبهه دور است و زمانی از آن استفاده می شود که بمباران هوایی با شرایط جوی متناسب نباشد.

وی گفت: ۱۲ کشور هستند که در جنگ با داعش به عراق کمک می کنند و ما کشورهای اطراف را از این قاعده مستثنی می کنیم چراکه برخی از آن ها دستورکارهای خود را دارند. حمایت هوایی و لجستیکی و آموزشی در دوره ای به تأخیر افتاد. ما از آمریکا می خواهیم که تنها از ما حمایت لجستیکی و آموزشی به عمل آورد. ما به آمریکایی ها گفتیم که تمامی تروریست ها و تروریسم بد هستند و نباید تروریسم را مهار کرد بلکه باید آن را از بین برد. ما از آمریکا می خواهیم که تلاش ها در درگیری های منطقه ای را پراکنده نکند چراکه این به نفع تروریسم است. آمریکایی ها به دنبال استفاده از توانمندی های عراق در جنگ های خیابانی هستند.

حشد شعبی خواهان هیچ حقوقی نشده است

العبادی درباره اخبار منتشر شده درخصوص انحلال حشد شعبی گفت: ما هیچ صحبتی را از خارج درباره انحلال حشد شعبی نشنیده ایم. ما دست کسانی را که بخواهند در داخل یا خارج به حشد شعبی لطمه بزنند قطع خواهیم کرد. نیروهای حشد شعبی خواهان هیچ گونه حقوقی نشده اند.

صحبت از گرمی روابط با عربستان زود است

العبادی درباره روابط عراق و عربستان گفت: گرمی روابط با عربستان هنوز زود است. این روابط در مرحله اولیه است و باید در تمامی سطوح عادی سازی صورت گیرد. بسیاری از عربستانی ها عملیات تروریستی اجرا کرده اند و هر عراقی حق دارد که گمان کند عربستان از تروریسم حمایت می کند.

وی گفت: سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به عراق و بازگشایی سفارت عربستان در بغداد بسیار مهم است. عربستان فکر اشتباهی دارد مبنی بر اینکه عراق تسلیم ایران است و این درست نیست.

العبادی به موفقیت کشورش در عادی سازی روابط با کویت، اردن و ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما دروازه ای برای عربستان یا آمریکا به سمت ایران یا عکس آن نیست. ما به دنبال نقشه مشترک هایی میان خود و عربستان، ترکیه و ایران هستیم. ایران و عربستان تمایل دارند که اوضاع در منطقه آرام شود. یک مناقشه مصری-ترکیه ای و ایرانی-عربستانی وجود دارد و ما در عراق براساس منافع خود عمل می کنیم. تمامی شرق عراق تقریبا با ایران هم مرز است و تشدید اوضاع با تهران به ضرر کشور ماست. ما در زمان کنونی میانجیگری بین ایران و عربستان نداریم اما اگر از ما خواسته شود، آماده هستیم.

مشکل ما با ترکیه نیروهای این کشور در پادگان بعشیقه هستند

العبادی درباره روابط با ترکیه گفت: مشکل کشور ما با ترکیه وجود نیروهای این کشور در پادگان بعشیقه است. ترکیه به رسانه ها گفت که بعد از آزادی موصل نیروهایش را از بعشیقه خارج می کند. حضور نظامی ترکیه تجاوز به حاکمیت عراق است.

وی درباره روابط با روسیه گفت: دولت عراق به نیروی هوایی روسیه اجازه داد تا از نوار مرزی برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کند.

العبادی به تقویت روابط با این کشور به عنوان یک قدرت جهانی اشاره کرد.

وی همچنین یادآور شد، مذاکره با دولت سوریه تنها راه حفظ وحدت این کشور است.

 پرچم کردستان از ۱۰ سال پیش در کرکوک برافراشته شده بود

نخست وزیر عراق درباره کرکوک گفت: بر مسئولان در این استان برای برافراشتن پرچم اقلیم کردستان فشار وارد شده بود و آن ها آماده عقب نشینی از این موضوع بودند. پرچم کردستان از ۱۰ سال پیش در کرکوک برافراشته شده بود و هدف از تنش رسانه ای، ایجاد تنش و آشوب درباره پیروزی ها بود.

العبادی گفت: ما تصمیم مشترکی با پیشمرگ ها برای آزادی سنجار داریم.

تجزیه سوریه خط قرمز است

العبادی درباره سوریه گفت: برخی می خواهند سوریه تجزیه شود. تجزیه سوریه برای ما خط قرمز است. ما فکر می کنیم آمریکا به وحدت سوریه پایبند است. ترکیه ای ها بیش از آنکه در سوریه با داعش بجنگند با کردها می جنگند.

العبادی گفت: درگیری سوریه برای عراق نگران کننده است. تجزیه سوریه به خلأ منجر شده و تروریست ها از آن بهره می برند. من به مسئولان آمریکایی گفتم که تحریم دولت سوریه اشتباه است. آن ها به این سخنان قانع شدند. ما از اعراب خواستیم آتش سوریه را مهار کنند. اموالی که صرف جنگ های منطقه ای می شود می توانست جهان عرب را بهشت کند.

به زودی جنگ در یمن متوقف می شود

العبادی درباره جنگ یمن گفت: عربستان به لزوم پایان جنگ در یمن قانع شده است و این مساله احتمالا به زودی رخ خواهد داد. آمریکا نظریه ای دارد که به ادامه جنگ در یمن دعوت می کند.

وی درباره قیمت نفت گفت: تمامی کشورهای عضو اوپک به خاطر قیمت ها ضرر کرده اند. ما آماده کاهش تولید نفت هستیم.

به دوره دوم نخست وزیری فکر نمی کنم

العبادی گفت که در زمان کنونی به دوره دوم نخست وزیری فکر نمی کند.

وی بر توقف استفاده از شیوه های انتخاباتی در عراق که بر پایه دروغ  هستند، تأکید کرد.

کلید واژه ها: تلعفر حشد شعبی دولت عراق


نظر شما :