فعالیت ۹۰۰ "توریست تروریست" آلمانی در صفوف داعش

۱۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۹۶۷۶۴۰ سرخط اخبار

به گزارش هفته نامه آلمانی اشپیگل تاکنون بیش از ۹۰۰ افراطی از آلمان به سوریه و عراق رفته و در صفوف سازمان های تروریستی فعالیت کرده اند. مقامات امنیتی آلمان گزارش داده اند که بسیاری از این افراد را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا، شمار افراطی های آلمان که برای شرکت در عملیات تروریستی به عراق یا سوریه رفته اند، بسیار زیاد است. هفته نامه آلمانی اشپیگل به نقل از سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) شمار این افراد را بیش از ۹۱۰ نفر اعلام کرده است.

برمبنای آمار اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان یک پنجم این افراد زن بوده و بیش از نیمی از این افراد دارای تابعیت آلمانی بوده اند.

این اطلاعات نشان می دهند که تاکنون ۱۴۵ نفر از این افراطی ها در درگیری های سوریه و عراق کشته شده اند. اما یک سوم این افراد به آلمان بازگشته و دوباره در این کشور زندگی می کنند. گفته می شود که دست کم ۷۰ نفر از آنها در درگیری های تروریستی شرکت داشته اند.

به گزارش دویچه وله، از سال ۲۰۱۳ شمار افرادی که می خواستند در صفوف جریان تروریستی داعش فعالیت کنند، به تدریج افزایش یافت. شمار افراطی ها که در ۲۰۱۵ از آلمان به عراق و سوریه رفتند بیش از دوبرابر این افراد در سال ۲۰۱۴ بود. مقامات امنیتی آلمان آن زمان شمار این "توریست های تروریست" را دست کم ۶۸۰ نفر تخمین زده بودند.

داوید تامپسون، خبرنگار فرانسوی، چندی پیش درباره افراد بازگشته از عراق و سوریه با خبرنگار هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت وگو کرد. او بر این نظر بود که افزایش پیوستن این افراد به  جریان تروریستی داعش، در زمان پیشروی های وسیع این گروه در سال های میان ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود؛ در زمانی که به نظر می رسید هیچ نیرویی نمی تواند در مقابل داعش ایستادگی کند.

ضعف داعش و فعالیت افراطی ها در اروپا

اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان اعلام کرده که روند الحاق افراطی ها به جریان تروریستی داعش در عراق و سوریه اکنون کاهش یافته، زیرا این گروه تروریستی به شدت زیر فشار قرار دارد و همین عامل سبب شده که افراطی های آلمانی با احتیاط بیشتری به این مناطق بروند.

 سازمان امنیت داخلی آلمان در این باره توضیح داده که شمار افراد آلمانی که برای شرکت در عملیات تروریستی به عراق یا سوریه رفته اند از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۷) تا کنون به نسبت همین زمان در سال ۲۰۱۶ میلادی کمتر بوده است.

جریان تروریستی داعش در سوریه و عراق مجبور به عقب نشینی از مناطق وسیعی شده است. این سازمان تروریستی به همین دلیل بسیاری از منابع مالی خود چون درآمد حاصل از فروش نفت یا مالیات از مردم را از دست داده است.

دلیل دیگر کاهش سفر افراط گرایان آلمانی به عراق و سوریه ممنوعیت سفر این افراد به این مناطق از طرف دولت آلمان نیز بوده است. دولت آلمان به بیش از ۱۰۰ متقاضی، اجازه  سفر به این کشورها را نداده است.

شکست داعش خطری شدید برای اروپا

بسیاری از کارشناسان امور تروریسم بر این نظرند که ضربات شدید به جریان تروریستی داعش در عراق و سوریه به شدت به ضرر اروپا تمام خواهد شد، زیرا این سازمان خواهد کوشید تروریست ها را به اروپا گسیل کند و آنها را برای فعالیت در اروپا آموزش دهد.

همین اقدام جریان تروریستی داعش بود که به عملیات تروریستی در فرانسه، بلژیک و آلمان منجر شد. هولگر مونش، رئیس اداره فدرال جنایی آلمان در این باره در آغاز سال ۲۰۱۵ اعلام کرد: هرچه موفقیت های نظامی داعش در عراق و سوریه کاهش یابد، برنامه های تروریستی اش در خارج از این کشورها مثلا در آلمان افزایش می یابد.

مقامات امنیتی آلمان به شدت نگران افرادی هستند که پس از فعالیت با جریان تروریستی داعش از سوریه و عراق به آلمان بازگشته اند. یکی از این مقامات امنیتی در این باره می گوید: این افراد بسیار خطرناک هستند، زیرا تجربیات خشونت بار بسیاری را تجربه کرده اند، به شدت افراط گرا شده اند و هدف به خصوصی هم در زندگی ندارند.

داوید تامپسون، خبرنگار فرانسوی در این باره گفته است: آنها به زندگی بی محتوای گذشته خود بازمی گردند؛ زندگی ای که دیگر حاضر به ادامه اش نیستند.

اما هنوز جامعه آلمان راه حلی برای برقراری ارتباط با این افراد نیافته است. مقامات دولتی می کوشند با زیرنظر داشتن، دستگیری یا زندانی کردن آنها جلوی فعالیت های تروریستی احتمالی آنها را بگیرند.

کلید واژه ها: جریان تروریستی داعش جریان تروریستی عراق و سوریه سوریه و عراق افراطی ها تروریستی به


نظر شما :