روسیه: سند دی‌میستورا مورد تایید همه طرف‌هاست

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۶۷۶۰۸ سرخط اخبار

فرستاده روسیه به مذاکرات ژنو گفت که طرح ارائه شده توسط فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه می تواند پایه و اساس روند مذاکرات پیرامون حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، الکسی بروداوکین، فرستاده روسیه به مذاکرات ژنو گفت: کنفرانس ژنو ۴ برخلاف پیش بینی های برخی پیشرفتی را رقم زد. طرح ارائه شده توسط استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه می تواند پایه و اساسی برای روند مذاکرات پیرامون حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه باشد. این طرح اهمیت خود را دارد و مورد قبول تمامی طرف ها قرار گرفته است.

وی از گروه مخالفان سوری شرکت کرده در آستانه و کردها و دیگر مخالفان میانه رو خواست تا در دور آتی مذاکرات ژنو شرکت کنند.

این مقام روسی اظهار کرد، آتش بس و اعتمادسازی از محورهای اساسی دیدار آستانه بوده اند، اما این بدان معنا نیست که مسائل سیاسی مورد بررسی قرار نگرفته اند.

الکسی بروداوکین گفت، مخالفان در آستانه و ژنو دو صحنه سیاسی مختلف هستند اما با این وجود، اگر آستانه برگزار نمی شد، ژنوی هم در کنار نبود.

وی یادآور شد که مذاکرات آستانه دولت سوریه را در کنار مخالفان مسلح سوری قرار داد که این مساله برای بررسی مسائل مربوط به آتش بس و پایداری آتش بس در سوریه حتمی بود تا با وجود آن، مسائل مهم در مسیر سازش در سوریه و در راس آنها قانون اساسی جدید و سازمان ها در دولت سوریه مورد بی توجهی قرار نگیرند.

وی گفت که مخالفان مسلح سوری بخشی جدایی ناپذیر از روند مذاکرات هستند که این مساله این حق را به آنها می دهد تا مسائلی را که در حل و فصل سیاسی درگیری ها در سوریه مهم می بینند، انتخاب کنند.

بروداوکین افزود: دفتر دی میستورا سندی ویژه با ۱۲ بند را تهیه کرده که شامل قانون اساسی جدید سوریه است و آن در راستای تلاش ها برای تشکیل کارگروهی برای پیگیری مساله قانون اساسی به منزله اساس آینده سوریه است.

وی درباره نقش آمریکا در حل بحران سوریه نیز گفت: دولت جدید آمریکا در حال حاضر در زمینه تدوین عناصر اصلی مواضع خود در قبال حل بحران سوریه تلاش می کند.


نظر شما :