اردن واردات مخفیانه گاز از اسرائیل را آغاز کرده است

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۹۶۷۵۸۲ سرخط اخبار

اردن از ابتدای سال جاری، واردات مخفیانه گاز طبیعی از "اسرائیل" را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رسانه های صهیونیستی با اشاره به این مطلب تاکید کردند که شرکت نفت اسرائیلی "دیلیک" از ابتدای سال جاری میلادی به طور مخفیانه و از طریق یک کانال دریایی صادرات گاز به اردن را آغاز کرده است.

روزنامه هاآرتص اشاره کرد که این شرکت از طریق میدان گازی "تمار" اقدام به صادرات گاز طبیعی به اردن می کند و این مقدمه صادرات گسترده گاز طبیعی اسرائیل به اردن خواهد بود.

این روزنامه تصریح کرد که صادرات گاز اسرائیل به کارخانه های اردن در "بحر المیت" به موجب توافقنامه به امضا رسیده با دو شرکت "بوتاس عرب" و "برومین اردن" که مالکیت آن ها در اختیار دولت اردن است، صورت می گیرد.

شرکت نفت اسرائیل "دیلیک" جمعه اعلام کرد که صادرات گاز به اردن را از طریق میدانی گازی در آب های منطقه ای اسرائیل در نزدیکی سواحل شهرک "اشکلون "در جنوب فلسطین اشغالی و شمال نوار غزه انجام می دهد و این اولین صادرات گاز طبیعی در تاریخ این رژیم است.

سخنگوی شرکت دیلیک تاکید کرد که این صادرات علنی اعلام نخواهد شد و به طور مخفیانه انجام می گیرد.

توافقنامه صادرات گاز طبیعی اسرائیل به اردن سال ۲۰۱۴ میان شرکت اسرائیلی دیلیک و دو شرکت اردنی مذکور به امضا رسید و به موجب آن قرار است به مدت ۱۵ سال حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اردن صادر شود. ارزش این توافقنامه ۷۷۱ میلیون دلار برآورد شده است.

اردن سال گذشته نیز توافقنامه دیگری را به منظور واردات گاز از اسرائیل با این رژیم به امضا رساند که ارزش این قرارداد ۱۵ ساله نیز ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. طرف امضا کننده این قرداد شرکت برق اردن می باشد.

لازم به ذکر است که امضای این توافقنامه ها اعتراضات گسترده مردمی را به همراه داشت و فعالان اردنی تظاهرات گسترده ای را در شهرهای مختلف این کشور برگزار کرده و خواستار لغو فوری این توافقنامه ها شدند.

کلید واژه ها: صادرات گاز به اردن


نظر شما :