ترامپ تهران و پکن را به هم نزدیک‌تر می‌کند

مانورهای مشترک نظامی، پاسخ ایران و چین به تحریم‌ها

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۶۷۱۱۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
گزارش جدیدی که از سوی روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» منتشر شد بر توان بالای دفاعی ایران اذعان داشته و تأکید کرده است که موشک های جدید ایران قادرند تا اهدافی همچون «ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا» در سواحل بحرین، تأسیسات ایالات متحده آمریکا در اقیانوس هند و تل آویو در اسرائیل را هدف قرار دهند.
مانورهای مشترک نظامی، پاسخ ایران و چین به تحریم‌ها

دیپلماسی ایرانی: در پی انجام آزمایش های موشکی اخیر ایران، دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه 25 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی یا مرتبط با این کشور اعمال کرد. پس از این اقدام دولت ترامپ، ایران و چین نیز تمرینات نظامی مشترکی را در طی چند هفته برگزار کردند.

به نظر می رسد ایران و چین از اظهارات خصمانه ترامپ به خشم آمده و در پاسخ به این اظهارات، تمرینات نظامی مشترکی را برگزار کرده اند. این اقدام تهران و پکن در پی آن صورت گرفت که رئیس دولت جدید آمریکا تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کرد و در مقابل با انتقاد رسمی دولت چین روبه رو شد، زیرا از دیدگاه و نقطه نظر مقامات چینی این تحریم ها می توانند اثرات بسیار سوئی بر اقتصاد و فضای کسب و کار در چین بگذارند.

ایران نیز در طی این مدت تمرینات نظامی متعددی را انجام داده و تسلیحات جدیدی از جمله موشک های هدایت شونده، نارنجک اندازهای پیشرفته، اسلحه و سلاح های کمری را آزمایش کرده است. به گفته سرتیپ «حسین دهقان»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، این تسلیحات جدید توان نظامی این کشور را در مبارزات و درگیری های فردی و دفاع هوایی ارتقاء خواهد داد.

در پی سخنرانی طولانی، آتشین و انتقادآمیز ترامپ در مورد گسترش طلبی های چین در دریای چین جنوبی، مقامات پکن نیز در این تمرینات نظامی، موشک بالستیک بسیار دقیقی را به نمایش گذاشتند که قادر است تا ایالات متحده آمریکا و پایگاه های نظامی ژاپن را مورد تهدید قرار دهد. در خلال تمرینات نظامی اخیر، چین همچنین موشک های بالستیک میان بُرد (DF-16) را آزمایش کرد که فیلم این آزمایش موشکی روی سایت رسمی وزارت دفاع چین قرار داده شده است.

براساس گزارش منتظر شده از سوی شبکه خبری «فاکس نیوز»، این موشک های جدید می توانند نقش بسیار مهمی را در توسعه طلبی های چین در آب های اطراف این کشور بازی کنند. براساس گزارش های موجود این این موشک ها قادرند مسافت و بردی در حدود 620 مایل را طی کنند و جزیره «اوکیناوا»، دیگر جزایر ژاپن، تایوان و فیلیپین را هدف قرار دهند.

در همین حال، ایران نیز روز شنبه به خاطر اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران، به دولت جدید آمریکا هشدار داد. سرتیپ «امیر علی حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اظهاراتی در این رابطه عنوان کرد که اگر دشمن دست از پا خطا کند، موشک های ایران غرش کنان بر سر آنها فرود می آید. گزارش جدیدی که از سوی روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» منتشر شد بر این موضوع اذعان داشته و تأکید کرده است که موشک های جدید ایران قادرند تا اهدافی همچون «ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا» در سواحل بحرین، تأسیسات ایالات متحده آمریکا در اقیانوس هند و تل آویو در اسرائیل را هدف قرار دهند.

«مجتبی ذوالنور»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز در خصوص توان موشکی این کشور عنوان کرد: «این نقاط همگی در تیررس سیستم موشکی ایران هستند و اگر حرکت اشتباهی از سوی دشمن سر بزند، این نقاط و اهداف همگی با خاک یکسان خواهند شد». گفتنی است که این اظهارات همگی پس از اقدام دولت ترامپ در اعمال تحریم های جدید علیه 25 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی یا مرتبط با این کشور صورت گرفت. آمریکا مدعی است که ایران با راه اندازی و انجام آزمایش هایی در خصوص موشک های بالستیک، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است؛ قطعنامه ای که ایران از هر گونه آزمایش در زمینه موشک های دارای توانمندی حمل تسلیحات هسته ای منع می کند.

منبع: نیوز ریپابلیک / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ايران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چين دولت ترامپ آزمايش موشكي


نظر شما :