دیکتاتورهایی که راه فاشیسم را هموار می‌کنند

ترامپ و پوتین، دو روی یک سکه

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۶۵۶ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ و سخنگویان وی در طول فعالیت های انتخاباتی تا حد بسیار زیادی از اصول تبلیغاتی روسیه الهام گرفتند و با بهره گیری از شیوه هایی چون استفاده از اخبار جعلی، دیگر شیوه های دروغ پراکنی و بهره برداری از اختلاف عقیده های میان حزب هیلاری کلینتون و حزب برنی سندرز برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود استفاده کردند.
ترامپ و پوتین، دو روی یک سکه

نویسنده: چانسی دِوِگا

دیپلماسی ایرانی: آیا ولادیمیر پوتین از جاسوسان و دیگر عوامل اطلاعاتی خود برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 استفاده کرد تا این انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تمام کند؟ شواهد موجود قویاً نشان می دهند که پاسخ این سوال مثبت است.

آیا برخی از مشاوران نزدیک ترامپ در خلال مبارزات انتخاباتی سال 2016 با عوامل روسی ارتباطات نزدیکی داشته اند؟ آیا پول هایی که از سوی عوامل روسیه به حساب های نمایندگان ترامپ واریز شده بود، با هدف تقلب و دستکاری در انتخابات صورت گرفته است؟ هنوز پاسخ روشن و مشخصی برای این پرسش ها یافت نشده است اما سازمان های اطلاعاتی آمریکا همچون اف.بی.آی، سیا، آژانس امنیت ملی و وزارت خزانه داری آمریکا در حال بررسی احتمالات موجود هستند.

آیا پوتین و عواملش اطلاعات محرمانه ای از ترامپ در دست دارند که می تواند برای باجگیری از او یا تحت فشار گذاشتن وی مورد استفاده قرار گیرد؟ این سناریو هنوز به اثبات نرسیده اما احتمال آن نیز کم نیست؛ به خصوص با توجه به تمایل و گرایش غیرقابل توضیح ترامپ به پوتین، ستایش بیش از حد وی و نیز شواهد موجود مبنی بر ارتباطات مالی ترامپ، اعضای کابینه و حلقه درونی وی با روسیه، این سناریو بسیار محتمل به نظر می رسد. اما در بحبوحه بحث های موجود، پر واضح است که استرات‍ژی های سیاسی ترامپ مستقیماً از روسیه و دستورالعمل های سیاسی ولادیمیر پوتین نشأت می گیرد. «رومن اسکاسکیو»، در یادداشتی در مجله «جنگ های کوچک« (SWJ) اصول اساسی و اولیه تبلیغات روسی را بر شمرده است:

1. تکیه روسیه بر گروه های مخالف و معاند سیاسی در کشورهای غربی برای توزیع و انتشار اطلاعات

2. توجه و تمرکز بسیار زیاد بر موضوع تبلیغات داخلی

3. تخریب و تمسخر ایده حقیقت

4. تأکید بر شعار "پوتین قدرتمند است، روسیه قدرتمند است"

5. ارجحیت عناوین خبری و رسانه ای بر واقعیات موجود (به خصوص زمانی که برداشت اولیه در مورد موضوعی در حال شکل گیری است)

6. تضعیف روحیه رقیبان

7. ورود به گفت وگو و مذاکره

8. آلوده کردن فضای اطلاعاتی

9. متهم کردن دشمن به آن چه خودشان در حال انجام آن هستند به منظور مغشوش کردن مذاکرات

ترامپ و سخنگویان وی در طول فعالیت های انتخاباتی تا حد بسیار زیادی از اصول تبلیغاتی روسیه الهام گرفتند و به شیوه "حقایق جایگزین" گرایش بسیاری داشتند. آنها از شیوه هایی چون استفاده از اخبار جعلی، دیگر شیوه های دروغ پراکنی و بهره برداری از اختلاف عقیده های میان جریان هیلاری کلینتون و جریان برنی سندرز برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود استفاده کردند.

ترامپ و تیم وی از توئییتر و دیگر رسانه های اجتماعی برای ایجاد اختلاف و انحراف توجهات استفاده کردند و به اشاعه و گسترش رفتارهای قلدرمآبانه، تهدید و توهین به رقبای سیاسی، ناسیونالیسم نظامی و ارائه تئوری های توطئه در رابطه با رای دهندگان "غیرقانونی" پرداختند. تمامی این شیوه های انتخاباتی نشان دهنده استفاده مستقیم ترامپ از استراتژی های تبلیغاتی روسیه و به کار گیری آنها در زمینه سیاست های آمریکایی است.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین هر دو رهبران دیکتاتور و خودکامه ای هستند که عقاید و دیدگاه های آنها راه را برای فاشیسم آشکار باز می کند. اگر برخی شرایط و زمینه ها برای این رهبران خودکامه وجود نداشت، آنها هیچ گاه نمی توانستند بر مردم یا رسانه های جدید تأثیر بگذارند. برای مثال در ایالات متحده آمریکا، جناح راست و تندروز از رسانه هایی چون شبکه خبری «فاکس نیوز»، گفت وگوهای رادیویی و تبلیغات های گسترده در سراسر اینترنت و بهره برداری از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. عواملی چون کاهش مهارت های تفکر انتقادی به همراه رشد ارزش های استبدادی میان محافظه کاران و جمهوری خواهان در طول بیست سال اخیر شرایط و زمینه ای را فراهم کرد تا استفاده و بهره برداری ترامپ از تکنیک های تبلیغاتی روس ها امکان پذیر شده و به نتیجه برسد.

منبع: نشریه سالن / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ولاديمير پوتين انتخابات رياست جمهوري آمريكا پروپاگانداي روسي رسانه هاي اجتماعي


نظر شما :