گزارشی از حمله به کلوپ شبانه در ترکیه

استانبول در آماده باش است

۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۵۹۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در طی سال گذشته حملات تروریستی متعددی از سوی شبه نظامیان داعش و گروهک‌های جدایی طلب کُرد علیه ترکیه ترتیب داده شده است.
استانبول در آماده باش است

نویسنده: کریم شاهین

دیپلماسی ایرانی: بعد از ورود یک فرد مسلح به جشن شب سال نو در یکی از کلوپ های شبانه محبوب در استانبول و تیراندازی به سمت شرکت کنندگان که به کشته شدن 39 نفر و زخمی شدن 69 تن انجامید، استانبول در آماده باش کامل به سر می برد.

«سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه در این باره گفت که یکی از مهاجمان حمله تروریستی شنبه شب گذشته هنوز متواری است. بنا بر گزارش های اولیه دولتی، این حمله توسط یک فرد مسلح انجام گرفته است که وی نیز از سوی نیروهای پلیس ترکیه مورد هدف قرار گرفته و کشته شد. اما شاهدان عینی این حادثه در گفت وگو با رسانه های ترکیه عنوان کرده اند که تعداد مهاجمان بیش از یک نفر بوده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به کلوپ «رینا» واقع در در منطقه اُرتاکوی استانبول را برعهده نگرفته است اما مقامات ترکیه آن را یک حمله تروریستی دانسته اند.

«وسیپ شاهین»، فرماندار استانبول نیز گفت: «در ساعت یک و پانزده دقیقه بامداد روز یکشنبه، یک تروریست مسلح ابتدا به یک افسر پلیس که خارج از کلوپ ایستاده بود شلیک کرد و در بدو ورود به کلوپ نیز یکی دیگر از شهروندان را کشت. سپس او با به گلوله بستن مردم بی گناهی که در داخل کلوپ آغاز سال جدید را جشن گرفته بودند را به گلوله بست.»

بنا به گزارش های موجود، 25 مرد و 14 زن در این حادثه تروریستی جان خود را از دست دادند. «سلینا دوغان»، نماینده پارلمان ترکیه از حزب جمهوری خواه خلق (CHP) که از بیمارستان ها و سردخانه ها بازدید کرده بود در این رابطه عنوان کرد که 11تبعه تُرک و 24 تبعه خارجی از کشورهای عراق، کویت، هند، تونس، عربستان سعودی، سوریه، لبنان، اسرائیل، یک شهروند بلژیکی با اصلیتی ترک و یک فرد کانادایی ـ عراقی در بین کشته شدگان بودند.

صبح روز یکشنبه، محل و صحنه وقوع این جنایت از سوی نیروهای پلیس بسته شد و پلیس ضد شورش جاده منتهی به این باشگاه را که در کنار یکی از پل های احداث شده بر روی کانال بسفر واقع شده است به طور کامل مسدود کرد. پس از این حادثه، آمبولانس ها زخمی ها را به بیمارستان های اطراف منتقل کردند. مردی که در انتظار شنیدن خبر سلامتی برادرش است در این باره گفت: «برادر من در این کلوپ کار می کند. ما امیدواریم که حال او خوب باشد. خواهرم به من زنگ زد و گفت که حمله ای به کلوپ صورت گرفته است. ما لباس پوشیدیم و با عجله به این جا آمدیم. آمدن به این جا واقعاً سخت بود چون هیچ راننده ای نمی خواست به این جا بیاید.»

رسانه های محلی جزئیاتی را در مورد این حمله تروریستی در اختیار مردم قرار داده و عنوان کردند که برخی از مردم برای در امان ماندن از تیراندازی مهاجمان خود را به درون کانال بسفر پرتاب کرده اند. شبکه خبری NTV نیز در گزارشی اعلام کرد: "ضارب در حالی که لباس بابانوئل به تن داشته، وارد این باشگاه شده است". «سینم اویانیک» که در زمان انجام این حمله تروریستی به همراه همسرش در کلوپ حضور داشته و در جریان این تیراندازی نیز زخمی شده است، درباره این حادثه گفت: "قبل از این که بفهمم چه اتفاقی افتاده، شوهرم گلوله خورد و روی من افتاد. مجبور شدم چندین جسد را از روی خودم بردارم تا بتوانم بیرون بروم." وی در ادامه گفت که آسیب دیگی همسرش چندان جدی و خطرناک نیست.

طی سال گذشته حملات تروریستی متعددی از سوی شبه نظامیان داعش و گروهک های جدایی طلب کُرد علیه ترکیه ترتیب داده شده است. در حدود سه هفته پیش نیز، طی یک عملیات بمب گذاری شده در خارج از استادیوم فوتبال منطقه «بشیکتاش»، 46 نفر به قتل رسیدند که بیشتر آنها از افسران پلیس ترکیه بودند. این عملیات تروریستی در حدود دو ساعت پس از مسابقه فوتبال انجام شد.

روز یکشنبه تعداد زیادی از افسران پلیس در سراسر استانبول و به ویژه در اطراف منطقه اُرتاکوی مستقر شدند. خیابان استقلال، خیابان محبوب گردشگران نیز شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس و ماشین های گشتزنی در این منطقه بود .

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه ای این حمله تروریستی وحشیانه را محکوم کرد. «ند پرایس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به حمله به کلوپ شبانه در استانبول گفت: "ایالات متحده آمریکا به شدیدترین لحن ممکن حمله تروریستی وحشتناک در یک کلوپ شبانه در استانبول که به کشته شدن ده ها تن و زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد را محکوم می کند. چنین حمله بی رحمانه ای که افراد بی گناه را در حین جشن سال نو مورد هدف قرار می دهد، نشان از توحش مهاجمان آن دارد."

منبع: گاردین/ مترجم: زهره شهریاری       

کلید واژه ها: ترکیه حملات تروریستی


نظر شما :