الجبیر: سردار سلیمانی فرماندهی الحشد الشعبی است

۰۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۶۵۸۰۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه عربستان مدعی شد که سردار قاسم سلیمانی فرماندهی الحشد الشعبی را بر عهده دارد اما در پاسخ به این ادعا وزیر خارجه عراق تاکید کرد که قاسم سلیمانی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی رود.

به گزارش ایسنا به نقل از الشرق، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان طی یک کنفرانس  مطبوعاتی با همتای اردنی اش ناصر جده در شهر الریاض مدعی شد: هماهنگی هایی بین کشور عربستان و اردن در رابطه با اوضاع موجود در سوریه و مساله فلسطین و همچنین مبارزه با تروریست ها وجود دارد.

وی در ادامه مدعی شد: ما از کشور اردن در مبارزه با تروریست ها و نابودی منابع پشتیبانی مالی آن ها حمایت  خواهیم کرد. از طرفی دیگر، ناصرجوده، وزیر خارجه اردن گفت: بین دیدگاه های عربستان و اردن در رابطه با مسائل منطقه و همکاری های امنیتی تطابق وجود دارد و  با کل قوا با تروریست ها مقابله خواهیم کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در رابطه با اوضاع موجود در عراق گفت: اگر بخواهیم کشور عراق به یک کشور متحد تبدیل شود باید نیروهای الحشد الشعبی را از بین ببریم.

وی در ادامه مدعی شد: نیروهای الحشد الشعبی شبه نظامی هستند و افسران ایرانی که در راس آن ها سردار قاسم سلیمانی قرار دارد، آن ها را رهبری می کنند.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات ایران هموراه تاکید کرده اند که حضور نیروهای مستشاری ایران در عراق به خواست و دعوت حکومت و دولت منتخب مردمی عراق بوده که این دولت با انتخابات آزاد به روی کار آمده است.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در گفت وگو با الاهرام مصر پیرامون اینکه سوال هایی مبنی بر نقش سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نبرد آزادسازی موصل و دیدار وزیر خارجه عراق با وی مطرح است، تاکید کرد: دوست دارم در این زمینه تاکید کنم که بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و رهبری آن بر عهده حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است اما در مورد سردار قاسم سلیمانی باید بگویم که وی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی رود و بیشتر از این نیست و من اینجا این سوال را می پرسم که چرا این همه حساسیت نسبت به یک مستشار ایرانی وجود دارد در حالی که در عراق ده ها مستشار از ایالت متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر هستند. به همین دلیل کمک گرفتن از مستشاران در عراق مساله محرمانه نیست و ما از مستشاران در زمینه خاصی کمک می گیریم و کاملا مقوله مداخله آنها در امور داخلی مان را که یک مساله دیگری می شود، رد می کنیم.

وزیر خارجه عراق همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به اینکه آیا عراق نیازمند دیدار سه جانبه ای میان روسیه، ترکیه و ایران است همانند آنچه که اخیراً در مورد سوریه صورت گرفت، گفت: زمانی که نیازی برای هماهنگی در سطح اطلاعاتی و امنیتی وجود داشته باشد ما در درخواست برای چنین دیداری تردیدی به خود راه نمی دهیم چراکه دشمنی وجود دارد که ما با آن رودررو هستیم که اصرار داریم نبرد با این دشمن را فیصله دهیم.

کلید واژه ها: قاسم سلیمانی وزیر خارجه مستشار سردار قاسم سلیمانی


نظر شما :