تلاش کنگره آمریکا برای فشار بر دمشق، تهران و مسکو از طریق ترامپ

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۶۵۵۷۰ سرخط اخبار

کنگره آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا با به وجود آوردن اهرمی، دولت منتخب آمریکا را وادار کند به دولت سوریه، ایران و روسیه فشار آورد.

به گزارش فارس، کنگره آمریکا بشدت تلاش خود را به کار گرفته است تا اهرمی را برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا به وجود آورد تا از آن طریق به دولت های سوریه، روسیه و ایران اعمال فشار آورد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ضمن اعلام این خبر نوشت، اگر ترامپ چنین چیزی را بپذیرد، نه تنها از موضع قدرت با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه وارد مذاکره می شود بلکه می تواند از کشته شدن تعداد زیادی از مردم سوریه جلوگیری کند.

این گزارش اینگونه نوشت که در حالیکه ارتش سوریه آماده می شود استان «ادلب» واقع در شمال سوریه را از دست معارضان مسلح سوریه بیرون بکشد، دولت آمریکا در حاشیه قرار گرفته است و از طرف دیگر روسیه دیگر به طور جدی با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه مذاکره نمی کند و مذاکره با طرف آمریکایی را بی ثمر می داند و ترجیح می دهد به جای آمریکا با ترکیه معامله کند.

ترامپ پیش از این برای مذاکره با روسیه در خصوص سوریه ابراز علاقمندی کرده بود و هم اکنون «رکس تیلرسون» مدیر اجرایی «اکسان موبیل» که یکی از دوستان پوتین است را برای احراز پست وزارت خارجه آمریکا نامزد کرده است.

بنا بر این گزارش، اگر ترامپ قصد رویارویی با مسکو را داشته باشد، او و تیلرسون به اهرمی برای مذاکره با روسیه نیاز دارند و کنگره نیز در صدد است این اهرم را برای رئیس جمهور جدید آمریکا به وجود آورد.

بعد از چندین ماه کشمکش های پشت صحنه، یک لایحه دو حزبی جدید در خصوص سوریه ارائه شد که اطلاعات هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا را ترکیب کرده بود. این لایحه ماه جاری توسط سناتور «مارکو روبیو» و «رابرت کیسی» ارائه شد و در صدد تحریم دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، سوریه و ایران است و این کشورها را به جرایم جنگی علیه مردم سوریه متهم کرده است و از طرف دیگر چارچوبی را برای پیشبرد کمک آمریکا به سوریه ارائه کرده است.

این لایحه، دولت آمریکا را ملزم می کند در خصوص مشارکت ایران، روسیه و سوریه در جنایات سوریه گزارش ارائه دهند و اگر مشخص شود که نقش دارند، باید تحریم شوند و اگر جرایم خود را متوقف کنند، دولت ترامپ می تواند تحریم ها علیه این سه کشور را لغو کند.

طبق این گزارش، کنگره آمریکا همچنین به دنبال تحریم بخش های بزرگی از اقتصاد سوریه و بانک مرکزی این کشور است.

لایحه مذکور همچنین در صدد است مجوز افزایش امدادرسانی به سوریه، حمایت از دولت محلی و حمایت از گذار سیاسی و تأمین بودجه بازسازی سوریه بعد از اتمام درگیری ها را صادر کند.

در وهله آخر، لایحه مذکور، تهیه گزارش در خصوص کارآمدی ایجاد «منطقه امن» درون سوریه را ضروری می داند.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :