آخرین سردرگمی دولت جدید ترامپ

فلین تمایلی به صلح اسرائیل و فلسطین ندارد

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۳۳۸ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
نظریات فلین در ارائه هر گونه راه حل واقعی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین شکست می‌خورد و به غیر از سرزنش فلسطینی‌ها به علت ناتوانی در ایجاد و تحقق یک دولت مستقل فلسطینی چیزی در آن دیده نمی‌شود. چشم انداز تاریک و دلگیر او احتمالا یک پیام خوش‌آمد برای تندروهای دو طرف است.
فلین تمایلی به صلح اسرائیل و فلسطین ندارد

نویسنده: الی کلیفتون

دیپلماسی ایرانی: بررسی های من و جیم لوب در هفته ای که گذشت نشان می دهد که چگونه انتخاب ژنرال مایکل فلین در نقش مشاور امنیت ملی برای رئیس جمهور منتخب، یک انتخاب سردرگم کننده است. او در کتابش که به همراه مایکل لدین به نگارش در آورده، سوءتفاهمی بنیادین را به نمایش گذاشته که همراه با حدس و گمان های بی اساسی در مورد برنامه هسته ای سوریه است. همچنین سخنرانی ای از او وجود دارد که نشان می دهد فلین می خواهد ایالات متحده اساسا موقعیت خود را در مناقشه اسرائیل و فلسطین تغییر داده و به طور موثر به مقامات اسرائیل و فلسطین اجازه می دهد که روند صلح را رها کنند.

فلین در سخنرانی سال 2014 خود در بنیاد شلدون آدلسون (یک گروه تندور طرفدار اسرائیل که به ترویج رفتارهای ضداسلامی معروف است) از طرح چشم پوشی ایالات متحده در ایفای هر گونه نقش برای صلح بین اسرائیل و فلسطین حمایت کرد و گفت: «فکر نمی کنم صلحی بین اسرائیل و فلسطین اتفاق بیفتد. منظورم این است که نگاه کنید و ببینید چه تعداد از مردم طرفدار چنین چیزی هستند؟ پس صادق باشیم و به جای این نام های بزرگ بین دو کشور چیزی را درک کنیم که مردم می خواهند.»

فلین استدلال می کند که روند صلح ممکن نیست تا زمانی که فلسطینی ها در هر شکلی از مقاومت مسلحانه درگیر باشند. یک ترجیع بند مشترک با نومحافظه کاران و حامیان حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. اما این خروجی قابل توجه از سیاست دیرینه ایالات متحده در مخالفت با ادامه اشغال خاک فلسطین توسط اسرائیل، حمایت از ایجاد یک دولت فلسطینی و درخواست از اسرائیل برای دست کشیدن از برخی زمین هایی است که در جنگ سال 1967 اشغال کرده است. بر اساس این سیاست، رئیس جمهورهای ایالات متحده شامل جیمی کارتر، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر و باراک اوباما نقشی مرکزی در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین ایفا کردند.

نظریات فلین در ارائه هرگونه راه حل واقعی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین شکست می خورد و به غیر از سرزنش فلسطینی ها به علت ناتوانی در ایجاد و تحقق یک دولت مستقل فلسطینی چیزی در آن دیده نمی شود. چشم انداز تاریک و دلگیر او احتمالا یک پیام خوش آمد برای تندروهای دو طرف است.

یک نظرسنجی در تابستان گذشته توسط یک مرکز فلسطینی و موسسه دموکراسی اسرائیل نشان داد که 59 درصد اسرائیلی ها و 51 درصد فلسطینی ها از راه حل دو کشور مستقل حمایت می کنند. با در نظر گرفتن کابینه ترامپ، نگرش هرج ومرج طلبانه فلین درباره یکی از طولانی ترین و تفرقه انگیزترین درگیری های خاورمیانه ممکن است در برابر دیدگاه ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع، قرار بگیرد.

ماتیس در جمع انجمن امنیت آسپن در سال 2013 گفت: «من در مرکز فرماندهای بهای نظامی ـ امنیتی پشتیبانی و حمایت آمریکایی ها از اسرائیل را پرداخت کرده ام.» چندین افسر عالی رتبه نظامی (از جمله دیوید پترائوس) و دیپلمات های برجسته همواره اعلام کرده اند که حل مناقشه اسرائیل و فلسطین با پیشبرد منافع استراتژیک بلند مدت آمریکا چه ارتباط بسیار نزدیکی دارد. ماتیس در ادامه هشدار می دهد که وضعیت موجود در اسرائیل غیرقابل دفاع است و نیاز به اقدامی سریع دیده می شود: «در هر صورت دولت اسرائیل متوقف شده است و دولت یهودی و اعراب موافق یک آپارتاید نیستند. به هرحال اوضاع آخرین بار خوب پیش نرفت اما من دیدم که آنها در کشور در حال کار روی این مساله هستند.»

به نظر می رسد که فلین، با وجود تمام آسیب های این مناقشه برای منطقه و سیاست های خارجی ایالات متحده، به نوبه خود می خواهد اجازه دهد این درگیری تلخ ادامه پیدا کند.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: اسرائیل و فلسطین فلین


نظر شما :