عراق به طرحی مشابه مارشال نیاز دارد

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۲:۴۸ کد : ۱۹۶۴۸۷۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه عراق با اشاره به پیشرفت دور از انتظار نیروهای عراقی در عملیات موصل، اعلام کرد که عراق به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی اش را نمی دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود در برلین گفت: همکاری نیروهای مسلح با یکدیگر و همکاری ساکنان موصل با نیروهای عراقی در پیشروی نیروهای ما تأثیر داشت. نیروهای ما سریع تر از حد انتظار در موصل پیشروی کردند.

الجعفری گفت: از آغاز عملیات موصل تاکنون ۱۷۰۰ داعشی کشته و ۶۵۰ خودروی بمب گذاری شده منفجر و بیش از یک سوم مساحت استان نینوا آزاد شده است. عراق اکنون برای مرحله مابعد آزادی شهر موصل از چنگ داعش برنامه ریزی می کند.

وی تأکید کرد: جنگ واقعی ما با داعش است و ما وارد درگیری با دیگر کشورها نمی شویم. ما به کشورهای همجوار احترام می گذاریم و به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلیمان را نمی دهیم. ما اجازه نمی دهیم کسی به حاکمیتمان لطمه بزند. حاکمیت عراق "خط قرمز" است.

الجعفری گفت: عراق در شرایط استثنایی به سر می برد و هرگز کسانی را که از ما حمایت کرده اند فراموش نخواهیم کرد. آلمان ثابت کرد که به اندازه کافی در کنار عراق بوده است. ما از برلین می خواهیم حمایتش از عراق را افزایش دهد.

وی گفت: عراق به برنامه ای شبیه طرح مارشال نیاز دارد. عراق توافق نامه ها را به صورت یکجانبه با ادارات امضا نمی کند بلکه با کشورها امضا می کند. ما پیش بینی می کنیم که با وجود روی کارآمدن رهبران جدیدی در آمریکا این کشور همچنان به حمایت استراتژیک خود از عراق ادامه دهد.

اشتاین مایر نیز گفت: لازم است توافق نامه هایی که قبل از آغاز عملیات موصل امضا شده اند اجرایی شود. براساس این توافق نامه ها شبه نظامیانی که تحت نفوذ گروه های خارجی هستند نباید در عملیات موصل شرکت کنند و باید این شهر از سوی سربازان سنی آزاد شود.

وی گفت که ابراهیم الجعفری اطلاعاتی را درباره شبه نظامیان شیعه به وی داده و هرگونه اختلافی میان گروه های شرکت کننده در عملیات آزادی موصل می تواند عملیات نظامی را پیچیده کند.

کلید واژه ها: عملیات موصل


نظر شما :