پوتین: ترامپ به دنبال بهبود روابط با روسیه است

۰۱ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۶۴۸۳۲ سرخط اخبار

رییس جمهوری روسیه در جریان حضور در نشست اپک در لیما پرو ابراز امیدواری کرد که انگلیس و اتحادیه اروپا در زمینه بریگزیت به یک نظر مشترک برسند و همچنین درباره موضع خودش درخصوص رییس جمهوری منتخب آمریکا و پیمان تجاری و سرمایه گذاری ترنس-آتلانتیک به گفت وگو پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در جریان یک نشست پرسش و پاسخ در لیما درباره مساله بریگزیت گفت: با توجه به بریگزیت خیلی چیزها به شکل و نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بستگی دارد. مطمئنا تهدیدهایی وجود دارد اما فکر می کنم که با وجود این چالش ها ما نظرات مشترکی داریم. متخصصان بسیار خوبی در اتحادیه اروپا و انگلیس هستند که این مساله را حل و فصل می کنند. مطمئنم که اوضاع به شکل خوبی حل و فصل می شود.

وی درباره پیروزی دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا نیز سخن گفت و ادامه داد: مسکو منتظر می ماند تا ببیند ترامپ چگونه به کشورداری می پردازد. ما مناظره ها و کمپین های انتخاباتی او را در طول مدت رقابت های انتخاباتی نظاره گر بودیم. این مناظره ها و اظهارنظرها با سیاست های کاخ سفید متفاوت است. ترامپ به دنبال بهبود روابط میان آمریکا و روسیه است. رییس جمهوری منتخب آمریکا گفته که تمایل دارد تا روابط میان واشنگتن و مسکو به حالت عادی بازگردد. من نیز چنین تمایلی دارم.

پوتین گفت: هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای دیدار میان ما در نظر گرفته نشده است. واشنگتن و مسکو توافق کردند تا میان نمایندگان دو کشور مذاکراتی صورت گیرد.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به دیدارش با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت که آنها به جمع بندی هشت ساله همکاری ها میان دو کشور پرداخته و درباره مسائل مهم جهانی و منطقه ای به گفت وگو پرداختند.

وی ادامه داد: ما به این مساله اذعان داشتیم که با وجود این که مذاکرات آسان نبوده اما هر دوی ما همیشه به مواضع و شخصیت های یکدیگر احترام گذاشته ایم. ما همیشه در طول این سال ها با یکدیگر همکاری داشته ایم.

رییس جمهوری روسیه درباره پیمان تجاری و سرمایه گذاری ترنس-آتلانتیک میان آمریکا و اتحادیه اروپا مسائلی را مطرح و تاکید کرد که این توافق برای توسعه اقتصادی زیان بار است.

وی ادامه داد: ایجاد یک فضای تجاری بسته و محدود تجاری به نفع اقتصادی جهانی نیست. اتحادیه های منطقه ای باید از قوانین جهانی تبعیت کنند. عقیده من هرگز تغییر نمی کند. من گفته ام که یکی از فاکتورهای مهم در احیای رشد اقتصاد جهان، توسعه تجارت بین المللی و جهانی است. تجارت جهانی بدون نقل و انتقال آزاد کالاها، خدمات و نیروی کار موثر نخواهد بود.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره موضع روسیه در محدود کردن تولیدات نفتی گفت: مسکو از تصمیم در این زمینه حمایت می کند. ما نشست قریب الوقوع اوپک را داریم اما نمی توانم صد درصد به این مساله تاکید کنم که ما در این نشست به توافق قطعی می رسیم. اما احتمال زیادی برای دستیابی به این توافق وجود دارد.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به دستگیری الکسی اولیاکایف، وزیر اقتصاد روسیه در ارتباط با رسوایی مالی و دریافت رشوه دو میلیون دلاری برای صدور مجوز برای کمپانی های نفتی دولتی "روس نفت" و "باش نفت" گفت: این یک رخداد ناراحت کننده بود. دستگیری وزیر اقتصاد روسیه تغییری در رویکرد من درباره تاثیر فعالیت های دولتی نمی گذارد و اوضاع همانطور که باید، پیش می رود.

وی با اشاره به حل مساله و همچنین انتصاب یک وزیر جدید پس از بازگشت از نشست اپک گفت: دولت همیشه تحت نظارت دقیق مردم بوده است و همه کارهای ما تجزیه و تحلیل می شود. ما همیشه نمی توانیم بدون خطا کارهایمان را انجام دهیم. دولت باید کارها را سریع انجام دهد.

رییس جمهوری روسیه به روابط "خوب و مثبت" میان مسکو و توکیو نیز اشاره کرد و گفت: هر دو کشور به صورت صادقانه خواهان امضای یک توافق صلح آمیز درباره پایان بخشیدن به مناقشه مربوط به جزایر کوریل هستند. روسیه و ژاپن به دنبال راهکاری برای حل این مناقشه هستند. من این مساله را تایید می کنم که از سرگیری مذاکرات اخیر در سطح وزرا می تواند به یک پیشرفت برسد. آماده سازی برای سفر دسامبر 2016 به توکیو آغاز شده است. هم مسکو و هم توکیو تلاش می کنند تا به سازش درباره جزایر مورد مناقشه کوریل برسند. دستیابی به این سازش امکان پذیر است. مذاکرات در این باره ادامه دارد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :