جنگ‌طلب‌ها دولت ترامپ را تشکیل می‌دهند

طرفداران جنگ عراق منتظر اذن ترامپ

۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۴۷۳۱ اخبار اصلی آمریکا
از جمله کسانی که به دنبال جایگاهی در جمع تیم مسئولان ترامپ هستند، جان بولتون، دیپلمات عالی‌رتبه سابق در وزارت امور خارجه امریکا و جیمز ولسی، مدیر سابق سازمان امنیت مرکزی امریکا هستند.
طرفداران جنگ عراق منتظر اذن ترامپ

دیپلماسی ایرانی: مقامات جمهوری خواه امریکا می گویند که علی رغم این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا علنا اعلام کرده که مخالف جنگ امریکا در عراق در سال 2003 بوده است اما با این حال به این فکر می کند که مناصب بالای امنیت ملی در دولت خود را به طرفداران بارز جنگ عراق بسپارد.

از جمله کسانی که به دنبال جایگاهی در جمع تیم مسئولان ترامپ هستند، جان بولتون، دیپلمات عالی رتبه سابق در وزارت امور خارجه امریکا و جیمز ولسی، مدیر سابق سازمان امنیت مرکزی امریکا هستند. هر دوی آنها از مدافعان سرسخت جنگ عراق بودند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بزرگترین اشتباه سیاست خارجی امریکا در عصر مدرن محسوب می شود. از جمله افراد دیگری که احتمالا در دولت ترامپ صاحب منصب خواهد شد، فردریک فلیتز، یکی از دستیاران عالی رتبه بولتون است که در گذشته در واحدی از سازمان امنیت امریکا کار می کرده که بسیاری از اطلاعات امنیتی غیردقیق بر سر برنامه سلاح های کشتار جمعی دولت بعث را تایید کرده بود.

با وجود این که شبهات بسیاری بر سر تیم تشکیل دهنده سیاست خارجی ترامپ وجود دارد اما یک مقام امریکایی که در عراق کار کرده و از مدافعان جنگ عراق در سال 2003 بوده است در این باره می گوید که تمایل آنها در حال حاضر معطوف به این است که نیروهای امریکایی بیشتری را برای مبارزه با داعش به عراق بفرستند حتی با وجود این که توافقی میان امریکا و عراق بر سر حمایت از نیروهای امریکایی در صورت تشکیل پرونده قضایی علیه آنها امضا نشده باشد.

پل پیلار که از سال 2000 تا 2005 یکی از مقامات عالی رتبه در سازمان امنیت امریکا بوده است در این باره می گوید: «با توجه به این که ترامپ هیچ خبرگی ای در سیاست خارجی ندارد و اظهارات متناقضی را درباره امور سیاسی مطرح کرده است اما انتصاب های او در مناصب بالا مهم خواهد بود.»

پیلار که در حال حاضر در دانشگاه جورج تاون فعالیت می کند، همچنین می گوید: «آن چه اکنون می بینیم ما را نگران می کند، او رئیس جمهور جدیدی است که نظرات متناقضی در بسیاری از مسائل سیاست خارجی دارد. برای همین انتصاب های او به خصوص در مناصب بالا برای چهار سال آینده تبعاتی بیش از حد تصور خواهد داشت.»

با این حال نه بولتون و نه ولسی و نه حتی تیم انتقال قدرت ترامپ هیچ واکنشی به این گمانه زنی ها نشان ندادند و حاضر نشدند در این زمینه اظهار نظر کنند.

حتی اگر بولتون نامزد شود بعید نیست که مجلس سنا او را تایید نکند. در سال 2005 مجلس سنا که اکثریت آن با دموکرات ها بود با حمایت یک نماینده جمهوریخواه توانست از انتصاب او به عنوان سفیر امریکا در سازمان ملل جلوگیری کند. بولتون تنها زمانی توانست در این سمت کار کند که مجلس سنا در تعطیلات بود.

فلیتز نیز در یک گفت وگوی کوتاه تلویزیونی تاکید کرد که در دولت انتقالی ترامپ مشارکت دارد اما از هر گونه اظهار نظر دیگر خودداری کرد.

این در حالی است که هنوز خود جمهوری خواهان هم نتوانسته اند با پیروزی ترامپ کنار بیایند. به خصوص کسانی که از روز اول علیه او موضوع گرفتند و او را مناسب ریاست جمهوری امریکا ندانستند. به اعتقاد این عده از جمهوری خواهان، جایگاه مجموعه طرفداران حلقه حمله به عراق بعد از این که عراق وارد جنگ داخلی شد و نیروهای امریکایی درگیر آن شدند به شدت افول کرده است که تا همین الآن هم ادامه دارد.  

ترامپ که قرار است در 20 ژانویه عهده دار منصب ریاست جمهوری امریکا شود بارها مخالفت خود را به جنگ عراق اعلام کرده و گفته که عواقب این جنگ که در آن چهارهزار سرباز امریکایی کشته شدند و هزاران عراقی کشته و زخمی و آواره شدند، مسبب ظهور القاعده و شاخه افراطی آن، داعش شده است.

ترامپ در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی در آوریل 2015 گفته بود: «همان طور که می دانید من از سال ها قبل می گفتم که به عراق نروید. اما به عراق رفتند و ثبات خاورمیانه را متزلزل کردند. این اشتباه بزرگی بود.»

وی همیشه در مناظره های انتخاباتی خود هیلاری کلینتون را به سخره می گرفت و می گفت که او از طرفداران حمله به عراق بود.

پیلار می گوید: «فکر کردن به افرادی مثل بولتون و ولسی، کسانی که بزرگترین اشتباه ها را در تاریخ سیاست خارجی امریکا مرتکب شدند، اشتباه است و باعث از بین رفتن اعتماد بین المللی به امریکا می شود و به اندازه کافی باعث دور شدن دیگران از سیاست خارجی امریکا خواهد شد.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ عراق دونالد ترامپ جان بولتون


نظر شما :