واکنش اردوغان به انتخاب دونالد ترامپ

۲۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۶۴۵۶۶ سرخط اخبار
وی افزود: به نام ملت ترکیه این ترجیج مردم آمریکا را به 'خیر' تفسیر کرده و آینده موفقی را آرزو می کنم.
 
'بینالی یلدریم' نخست وزیر ترکیه نیز در نخستین واکنش رسمی دولت آنکارا به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با اشاره به اینکه تاکنون به تقاضاهای کشورش در خصوص اعاده 'فتح الله گولن' به ترکیه پاسخ مثبتی داده نشده، از رییس جمهوری جدید آمریکا خواست برای شروع تازه ای در روابط، 'گولن' را هرچه زودتر به آنکارا تحویل دهند.
 
روابط ترکیه و آمریکا به ویژه در اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما به خاطر برخی سیاست های منطقه ای رو به سردی گرائید. خودداری آمریکا از تحویل گولن به ترکیه و تأکید آن کشور بر ادامه همکاری با گروههای کُرد سوری و تأمین سلاح برای آن ها که از منظر آنکارا گروه تروریستی و شاخه پ.ک.ک محسوب می شوند و شک و شبهه های جدی در خصوص تلاش آمریکا برای ایجاد کریدور کُرد در شمال سوریه و طول مرزهای ترکیه از عوامل این سردی محسوب می شود.
 
در محافل سیاسی آنکارا بحث می شد که انتخاب خانم هیلاری کلینتون، بیش از دوران اوباما می توانست برای ترکیه مشکل ساز باشد. اکنون با انتخاب ترامپ، این گمانه زنی در رسانه های ترکیه است که با توجه به اظهارات وی در خصوص مسائل خاورمیانه، رئیس جمهوری آمریکا در دوره جدید می تواند تعاملات خوبی در سیاست های منطقه ای با ترکیه داشته باشد.
 

در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 18 آبانماه، دونالد ترامپ بر رقیب دمکراتش 'هیلاری کلینتون' پیروز شد.


نظر شما :