هشدار اشتاینمایر به انگلیس درباره مذاکرات بریگزیت

۱۶ آبان ۱۳۹۵ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۶۴۴۱۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آلمان بر آغاز مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد. همتای انگلیسی او هم گفت که تصمیم کلیدی دیوان عالی بریتانیا اثری روی جدول زمانی کنونی ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، در پی صدور رای جنجالی دیوان عالی بریتانیا مبنی بر اینکه دولت لندن برای اجرای روند خروج از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت نیاز به تایید پارلمان دارد، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان نسبت به توقف روند خروج به بریتانیا هشدار داد.  

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان جمعه پس از دیدار با بوریس جانسون، همتای انگلیسی اش در برلین تاکید کرد: نیاز داریم که تضمین شود مذاکرات به رغم رای دیوان عالی، در اولین فرصت آغاز می شود. تاخیر بیشتر به نفع هیچ طرفی نیست.

در همین حال وزیر خارجه انگلیس به حاضران اطمینان داد که تصمیم دیوان عالی بریتانیا تداخلی با جدول زمانی مذاکرات بریگزیت ندارد. ترزا می نخست وزیر انگلیس گفته است که روند خروج دیرتر از اواخر مارس 2017 آغاز نمی شود.

دیوان عالی انگلیس پنجشنبه حکم داد که دولت ترزا می نمی تواند بدون رای پارلمان اقدام به اجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کند. طبق این حکم، پارلمان انگلیس فرصت می یابد روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت را به چالش کشیده و یا آن را به تاخیر بیندازد. در این حکم آمده است که دولت بدون تایید پارلمان اجازه ندارد ماده ۵۰ را آغاز کند.

همزمان با افزایش نگرانی ها، نخست وزیر انگلیس جمعه در تماس تلفنی با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اطمینان داد که دولتش هنوز قصد دارد ماده 50 (خروج رسمی از اتحادیه اروپا) را در مدت زمان بین سال آتی میلادی و پایان ماه مارس اجرا کند.  

اشتاینمایر جمع در پاسخ به سوال خبرنگار اسکای نیوز مبنی بر اینک آیا گزینه مورد نظر او برای مذاکرات جلوگیری از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، گفت: گزینه مورد نظر من نتایج متفاوتی نسبت به رفراندوم بریتانیا داشت.

اشتاینمایر توضیح بیشتری ندارد و سخنان او با خنده حضار و لحظه ای سکوت همراه شد. در همین لحظه جانسون در ادامه سخنان اشتاینمایر گفت: شما متوجه حرفی که فرانک باید می زد و نزد، شدید. او مرد دانایی است و آنچه ترجیح می داد، این بود که یک رفراندوم دیگری برای بریتانیا برگزار شد و یا تلاش شود خمیر دندانی که از تویوب خارج شده، سر جایش برگرداند!

پیش از این کنفرانس خبری، اشتاینمایر گفته بود که دولت آلمان "متاسف است اما به تصمیم بریتانیا درباره خروج از بریتانیا احترام می گذارد."

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا خروج بریتانیا از اتحادیه روند خروج


نظر شما :