قبرس‌ در آستانه مذاکراتی سرنوشت‌ساز برای اتحاد

۱۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۶۴۴۰۶ سرخط اخبار

رهبر قبرس یونانی نشین در آستانه مذاکرات مهم در سوئیس برای وحدت دوباره این جزیره که در روزهای آینده برگزار می شود، اعلام کرد: نقش ترکیه برای غلبه بر موانع مهم در مذاکرات صلح قبرس بسیار محوری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین اعلام کرد، وی در دیدار با مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین به پیشرفت قابل توجهی درباره مسائل مختلفی در چارچوب تاسیس فدراسیون دست یافته اند؛ این موضوعات شامل تضمین اقتصاد کشور و حقوق همه شهروندان درباره زندگی و کار است.

وی در ادامه اظهاراتش بر کمک محوری ترکیه در مذاکرات صلح تاکید کرد. قرار است مذاکرات پنج روزه به صورت فشرده با حمایت سازمان ملل در سوئیس درباره مسائل قلمرویی برگزار شود.

همچنین در مراسم افتتاح این مذاکرات قرار است بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل شرکت کند.

در همین راستا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد: هر دو رهبر قبرس امیدوار هستند که در این دیدار بتوانند آخرین مرحله از مذاکرات صلح را پشت سر گذاشته و به توافق نهایی دست یابند.

آناستازیادس درباره مسائل سرزمینی و مذاکرات در این باره گفت: در این دیدار هر دو طرف باید نقشه هایی را ارائه کنند که برایشان نشان دهد که سرزمین ها به چه شکلی تقسیم شده اند. اگر نقشه ها ارائه نشود دستیابی به توافق نهایی امکان پذیر نیست.

این در حالی است که مصطفی آکینجی اعلام کرد: نقشه ها تنها زمانی ارائه خواهد شد که انگلیس، یونان و ترکیه نیز در مذاکرات حضور داشته باشند و درباره مسائل امنیتی گفت وگو کنند.

همچنین آناستازیادس اعلام کرد: یک دولت اروپایی هیچ نیازی به حضور نیروهایی برای تضمین صلح و یا اشغال گر ندارد. نیروهای اشغالگر ممکن است برای یک جامعه امنیت به همراه بیاورند اما مطمئنا برای جامعه دیگر ناامنی محسوب می شوند.

 رهبر قبرس ترک نشین اعلام کرد: همه شهروندان قبرسی در هر کجای جزیره متحد شده که بخواهند، می توانند زندگی کنند.

وی  ادامه داد: در حال حاضر هشت میلیارد یورو برای تامین هزینه های توافق نهایی کافی است.

رهبران قبرس ترک نشین و یونانی نشین قرار است از هفتم تا یازدهم نوامبر (17 تا 21 آبان) در سوئیس دیدار کنند و راه را برای همگرایی و نزدیکی بیشتر این دو بخش هموار سازند.

اسپن بارث اید، مشاور ویژه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: اکنون نسبت به هر زمان دیگری به توافق نزدیک تر شده ایم.

نشست سوئیس بر حل اختلافات قلمرویی متمرکز خواهد بود و شامل احیای روابطی که منجر به یک توافق نامه جامع شود، نخواهد شد.

دیپلمات سازمان ملل در کنفرانسی درباره تلاش های صلح آمیز گذشته گفت: هیچ یک از مذاکرات حول محور قبرس به این مرحله ای که درحال حاضر در آن قرار داریم، نزدیک نشده اند.

آناستازیادس و آکینجی رهبران میانه رویی هستند که جوامع خود را که 42 سال پیش از یکدیگر جدا شدند، رهبری می کنند. مذاکرات کنونی بر اتحاد مجدد قبرس به عنوان فدراسیونی متشکل از دو قانون اساسی و به طور کلی دو دولت مستقل متمرکز است.

در سال 1974 ورود نیروهای ترکیه به قبرس که در واکنش به کودتا در این کشور انجام شد در نهایت به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب منجر شد.

کلید واژه ها: قبرس ترک نشین رهبر قبرس درباره مسائل


نظر شما :