اسد: خانواده اردوغان از فروش نفت سوریه توسط داعش سود می‌برند

۱۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۶۴۳۷۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با یک روزنامه صرب دولت ترکیه را به حمایت از تروریسم متهم کرده و عنوان داشت که رئیس جمهور ترکیه و خانواده اش از فروش نفت سوریه توسط داعش سود می برند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، در گفتگو با روزنامه صرب «پولیتیکا»، ترکیه را در کنار عربستان و قطر حامی تروریسم خواند و گفت نیروهای داعش با حمایت مستقیم دولت ترکیه از خاک آن کشور وارد سوریه می شدند.

اسد همچنین آمریکا و متحدان غربی آن را عامل اصلی شکست آخرین آتش بس برقرار شده در سوریه خواند و گفت: تروریست ها ابزاری هستند که آمریکا و غرب از آنها برای حضور در سوریه استفاده می کنند.

رئیس جمهوری سوریه همچینین گفت نیروهای داعش با وجود نظارت پهپادهای ائتلاف آمریکا از میادین سوریه نفت استخراج می کردند و آن را در بشکه و کامیون به خاک ترکیه منتقل می کردند.

اسد گفته است که بخشی از پول نفتی که از سوریه خارج می شد برای یارگیری و پرداخت حقوق داعش صرف می شد و به همین دلیل پیش از دخالت روسیه داعش در حال رشد بود و نفوذش را در سوریه و عراق افزایش می داد.

رئیس جمهور سوریه همچنین مقامات دولتی ترکیه و به ویژه خود اردوغان و خانواده اش را متهم کرده که از فروش نفت توسط داعش سود می بردند. او گفته که اردوغان به طور مستقیم در مبادله با داعش نقش داشته است.

حدود یک سال پیش هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ترکیه را به تجارت نفتی با داعش متهم کرده بود. در آن زمان اردوغان گفته بود که در صورت اثبات چنین اتهامی از سمت خود استعفا خواهد داد.

رئیس جمهور سوریه درباره انتخابات آمریکا گفت: به نظر بحثی که در دنیا درباره این انتخابات مطرح است درباره اینکه کدامیک بهتر کلینتون یا ترامپ. اما در سوریه بحث این است که کدام بدتر است نه اینکه کدام بهتر باشد. هیچکدام برای ما خوب نیست. از سویی ما با توجه به تجارب خود با مسئولان و سیاستمداران آمریکایی اعتمادی به آنها نداریم. آنها صادق نیستند و به آنچه می گویند عمل نمی کنند. ما حرفهای خوب و بد آنها را باور نداریم. اعم از اینکه خصمانه باشد یا مسالمت آمیز ما باور نداریم. موضوع به گروهای فشار و نفوذ جریانهای سیاسی مختلف پس از انتخابات مربوط است. این سیاست آنها را مشخص می کند. ما وقت خود را صرف حرفهای آنها نمی کنیم. فقط یاوه بافی است. ما نشانه های خوبی که نشان دهنده تغییر سیاست های آمریکا باشد مشاهده نمی بینیم. موضوع به اینکه چه کسی رئیس جمهور شود مربوط نیست زیرا اختلاف بسیار ناچیز است.

اوضاع داخلی سوریه

اسد در ادامه تاکید کرد کشورهای غربی در پوشش ارسال «کمک های انسان دوستانه» دخالت نظامی در سوریه و حمایت از تروریست ها را توجیه می کنند.

بشار اسد در پاسخ به این سؤال که مسئولیت حمله به کاروان کمک های انسان دوستانه برعهده کیست؟ گفت: «شکی نیست که مسئولیت این حمله برعهد تروریست ها است. زمانی که ما آتش بس در حلب را اعلام کردیم آن ها مخالفت کردند.»

 رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه تروریست ها در منطقه از حمایت عربستان، قطر و ترکیه برخوردارند، گفت: آنها در مرحلۀ اول با چراغ سبز و موافقت این کشورها و در مرحله دوم با حمایت ائتلاف امریکا فعالیت می کنند.

وی افزود این کشورها اجراکنندۀ برنامه های امریکا هستند و تروریست ها نیز به نیابت از آنان در سوریه می جنگند.

اسد درخصوص امکان توافق روسیه و امریکا درباره حل بحران سوریه گفت: ما امیدواریم ولی در حقیقت این امر ممکن نیست زیرا روسیه به خاطر مبارزه با تروریسم و امنیت خود با تروریست ها می جنگد، حال آنکه امریکا تنها به منافع غیرانسانی خود می اندیشد و از تروریست ها به عنوان ابزاری علیه منافع کشورهای جهان بهره می گیرد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی درباره حمله جنگنده های ائتلاف امریکا به مواضع ارتش سوریه نیز گفت: این حمله بیش از یک ساعت به طول انجامید و بسیاری از مواضع ارتش بمباران شد تا داعش فوراً کنترل آن ها را به دست گیرد. امریکایی ها تنها به ابراز تأسف بسنده کرده و معذرت خواهی نکردند.

 اسد درباره تبلیغات رسانه های غربی درباره بمباران ها در سوریه نیز گفت: رسانه های غربی همان کاری را می کنند که جورج بوش (رئیس جمهور پیشین امریکا) هنگام حمله به افغانستان و عراق انجام داد و سعی کرد احساسات مردم را تحریک کند.


نظر شما :